کد خبر: ۲۳۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۲
به گزارش خبر خودرو ، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت : در حال حاضر بسیاری از قطعات و سیستم های خودرو مشمول استاندارد اجباری هستند و خودروسازان ملزم به رعایت آنها هستند .

برنامه 5 ساله سازمان ملی استاندارد در خصوص استاندارد اجباری کلیه قطعات خودرو

به گزارش خبر خودرو ، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت : در حال حاضر بسیاری از قطعات و سیستم های خودرو مشمول استاندارد اجباری هستند و خودروسازان ملزم به رعایت آنها هستند .

فریدون بلغاری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : سازمان ملی استاندارد بر اساس قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی نسبت به استاندارد اجباری برخی از اقلام و قطعات خودرو  طی مدت 5 سال اقدام نموده است که قسمتی از آن در نیمه دوم سال جاری و بخشی از آن نیز در سال های آتی اجرا خواهد شد .

به گفته وی تعدادی از قطعات موتورسیکلت و تعدادی از قطعات خودرو از جمله حفاظ ایمنی شاسی به زودی مشمول استاندارد اجباری خواهند شد .

وی در ادامه این مطلب عنوان کرد : استاندارد اجباری برخی از قطعات نیازمند امکاناتی برای آزمایش و تست استاندارد است لذا سازمان ملی استاندارد در خصوص فراهم نمودن این امکانات و مشمول نموده این نوع قطعات بررسی های لازم را بعمل خواهد آورد تا هر چه سریعتر بتوان قطعاتی استاندارد را به خصوص در وسایل حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار داد .

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد از استاندارد اجباری برخی از قطعات در سال 93 خبر داد و اظهار داشت : اقلامی همچون جعبه دنده خودروهای برقی ، جعبه دنده خودروهای معمولی و محموعه گاردون در سال 93 مشمول استاندارد اجباری خواهند شد .

فریدون بلغاری در ادامه عنوان کرد : با توجه به اینکه برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد در خصوص استاندارد اجباری کلیه قطعات خودرو ، برنامه ای 5 ساله است لذا سالانه به تعدادی از قطعات استاندارد اجباری تعلق خواهد گرفت و تا پایان 5 سال تعیین شده ، کلیه قطعات با استاندارد اجباری وارد و تولید خواهند شد .

وی در ادامه ضمن اشاره به کنترل استاندارد کلیه قطعات وارداتی گفت : قطعاتی که در کشور مشمول استاندارد اجباری قرار میگیرند در هنگام ورود به کشور نیز باید تاییدیه سارمان ملی استاندارد را دریافت نمایند هرچند بعضا شاهد ورود قطعات بی کیفیتی که از طریق تجارت غیر رسمی وارد کشور می شوند نیز در چرخه تولید هستیم که در این صورت سازمان استاندارد نمی تواند نظارتی را بر این قطعات اعمال کند .

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد به ارائه تسهیلات ویژه این سازمان به خودروسازان اشاره کرد و اذعان داشت : چنانچه خودروسازان قطعه ای را با مسئولیت مدیرعامل شرکت و مسئول کنترل کیفی واحد تولیدی از کشورهای معتبر اروپایی و یا کشور سازنده اصلی وارد نمایند می توانند آن قطعه را بدون تست های استاندارد ترخیص کنند .

بلغاری در انتها با اشاره به قطعات زیرزمینی موجود در بازار تصریح کرد : هر قطعه ای در بازار باید دارای هویت تولید باشد لذا نشانه گذاری روی بسته بندی آنها یکی از راه های شناخت قطعه است چنانچه کالایی فاقد این علائم باشد و رد یابی تولید کننده آن امکان پذیر نباشد ، زیر زمینی محسوب می شود و توصیه می شود متقاضیان نیز از خرید اینگونه قطعات خودداری کنند .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"