کد خبر: ۲۸۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، با تغيير فرآيند خروج خودرو‌هاي فرسوده از چرخه حمل و نقل، بيش از 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده در 9 ماهه اول سال 93 از چرخه حمل و نقل خارج شدند.

افزايش 5 برابري اسقاط خودرو‌هاي فرسوده در سال 93

به گزارش خبر خودرو، با تغيير فرآيند خروج خودرو‌هاي فرسوده از چرخه حمل و نقل، بيش از 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده در 9 ماهه اول سال 93 از چرخه حمل و نقل خارج شدند.

 

رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت ضمن اعلام اين خبر به ميزان آلايندگي خودرو‌هاي كاربراتوري اشاره كرد و افزود: طبق اعلام كارشناسان، ميزان آلايندگي هر خودرو كاربراتوري 50 برابر  يك خودرو "يورو4" و 22 برابر يك  خودرو "يورو2" است و با توجه به توليدات خودرو سازان داخلي و واردات خودرو كه بيشتر آنها با استانداردهاي يورو 4 است، 200 هزار خودرو فرسوده معادل 10 ميليون خودرو يورو 4 براي شهرها توليد آلايندگي مي نمايد.

مهندس عليرضا فيض بخش اظهار داشت: خوشبختانه با همكاري مناسب نيروي انتظامي، راهور ناجا، وارد كنندگان خودرو و مراكز اسقاط، تا پايان آذرماه امسال، ميزان اسقاط خودرو‌هاي فرسوده به بيش از 5 برابر مدت مشابه آن در سال گذشته رسيده است.

وي با اشاره به تفاوت فرآيند خروج خودرو‌هاي فرسوده در سال جاري اظهار داشت:‌ با اجراي مصوبه قانوني سال 1388 كه به دلايل مختلف به اجرا نرسيده بود، واردكنندگان خودرو در تعامل با مراكز اسقاط ، مصوبات مربوطه را عملياتي نمودند و با توجه به جدول پيش بيني شده و در نظر گرفتن ميزان مصرف بنزين خودري وارداتي،  موظف به اسقاط خودروهاي  فرسوده شدند و اين روند با نظارت عاليه ستاد و همكاري مراكز اسقاط و بازيافت خودرو در سراسر كشور در حال اجرا است.

فيض بخش به برون سپاري اين طرح و اجراي قانون اشاره كرد و افزود: در سال‌هاي گذشته مبالغي از وارد كنندگان بابت خروج خودروهاي فرسوده دريافت مي‌گرديد اما اسقاط به دلايل مختلف محقق نمي‌شد اما با تدبير ستاد، اسقاط و از رده خارج كردن خودروها به وارد كنندگان و مراكز اسقاط سپرده شد و ستاد نقش نظارتي و سياستگذاري خود را ايفا مي نمايد و اين روش با عرضه و تقاضا بازار نيز هماهنگ است‌.

وي عدم تخصيص بودجه و منابع مالي را از ديگر محاسن اين طرح اعلام كرد و افزود: در سال 93 منابعي بابت خروج خودرو‌هاي فرسوده در نظر گرفته نشده است و اين كار اقدامي قابل توجه و كم نظير در روند خروج خودرو‌هاي فرسوده است.

وي با اشاره به ركورد اسقاط خودروهاي فرسوده در سال 93 گفت: در سال هاي گذشته بيشترين رقم اسقاط در يك سال 250 هزار دستگاه و كمترين آن 72 هزار دستگاه بوده كه پيش بيني ما تا پايان سال فراتر از 250 هزار دستگاه است و اين مي تواند تاثير بسزايي در كاهش مصرف بنزين و آلودگي هواي كلان شهرها و فرآيند از رده خارج كردن خودرو‌ها داشته باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"