کد خبر: ۴۵۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است در صورتی که سود تسهیلات بانکی بر اساس نرخ جهانی گردیده و قیمت ارز نیز ازاد شود ، قطعا بازار خودرو ایران در شرایط رقابتی بهتری قرار خواهد گرفت.

باید هزینه ناشی از تحمیل قیمت مواد اولیه برای قطعه سازان جبران شود

به گزارش خبر خودرو، رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است در صورتی که سود تسهیلات بانکی بر اساس نرخ جهانی گردیده و قیمت ارز نیز ازاد شود ، قطعا بازار خودرو ایران در شرایط رقابتی بهتری قرار خواهد گرفت.

محمد رضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به تاکید تولیدکنندگان بر تامین هزینه های ناشی از افزایش نرخ ارز و مواد اولیه مورد نیاز اظهار داشت : متاسفانه در دو سه ماه اخیر افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی ناشی از افزایش نرخ ارز، هزینه های زیادی به قطعه سازان وارد نموده است.

وی با اشاره به عدم تمایل قطعه سازان نسبت به افزایش قیمت محصول نهایی خاطر نشان کرد : در صورت کنترل دولت نسبت به جریان صعودی قیمت مواد اولیه ، مسلما شرکتها نیز نسبت به عدم افزایش قیمت اقدام خواهند کرد اما در صورت ادامه افزایش ها بایستی که این هزینه ها برای قطعه سازان جبران شود.

وی در ادامه به جریان همکاری قطعه سازان با پژو پرداخت و گفت : طبق شروط وزارت صنعت و معدن ، قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی برای تولیدات مشترک باید با 40 درصد ساخت داخل در ابتدای تولید همراه باشد از این رو جریان انتخاب قطعه سازان برای حضور در این همکاری ها ادامه دارد.

وی تصریح کرد : البته این جریان قراردادی دو طرفه بین شرکت پژو و قطعه سازان داخلی است و هر دو موظف به انجام آن هستند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران گفت : البته در اوایل همکاری ها پیش بینی می شود سرعت لازم در جریان داخلی سازی محصولات مشترک وجود نداشته باشد اما به مرور باید به درصد مورد نظر در تعهدات دست یابند.

نجفی منش اظهار داشت : بر اساس شروط وزارت صنعت و معدن تولید خودروسازان باید با 40 درصد ساخت داخل در شروع همکاری مشترک باشد.در واقع چنانچه این رقم داخلی سازی صورت نگیرد میزان تولید کاهش یافته ضمن اینکه از سهم بازار شریک خارجی نیز کاسته خواهد شد.

وی با توجه به تعهد 30 درصد صادرات محصولات مشترک خودروسازان به عنوان شروط وزارت صنعت و معدن تاکید کرد :امید است این تعهدات در ابتدای همکاری ها همگی اجرایی شود در هر صورت در اجرا ممکن است کمی انجام شروط در زمان لازم صورت نگیرد و اما در نهایت باید این شروط عملی شوند .

وی گفت : با توجه به موضوع عرضه اولین تولید مشترک ایران خودرو و پژو در اسفند ماه جاری ، تاکید کرد : قطعا باید تا خرداد ماه سال آینده ،40 درصد داخلی سازی اولیه عملیاتی شود.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد : بر اساس قرارداد، چنانچه شروط داخلی سازی 40 درصد در ابتدا محقق نشود میزان تولید به حدی کاهش خواهد یافت که بیشترین آسیب آن به پژو وارد خواهد شد.

به گفته نجفی منش در قرارداد اخیر همکاری های خودروسازان با شرکای خارجی سود و زیان برای هر دو طرف دیده شده است.

وی همچنین به میزان واقعی مطالبات قطعه سازان از خودروسازان پرداخت و گفت : بر اساس آخرین آمارها ، میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان بین 4500 تا 5000 میلیارد تومان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"