کد خبر: ۴۶۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
به گزارش خبرخودرو ، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفت: از سال 82 موضوع ارزیابی شبکه خدمات پس از فروش را در شرکت های خودروسازی آغاز کردیم و تاکنون بارها دستور العمل ارزیابی بازنگری شده است.

شیب رضایت مشتری با شیب افزایش کیفیت خودرو یکسان نیست

به گزارش خبرخودرو ، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفت: از سال 82 موضوع ارزیابی شبکه خدمات پس از فروش را در شرکت های خودروسازی آغاز کردیم و تاکنون بارها دستور العمل ارزیابی بازنگری شده است.

امیر حسین قناتی با تاکید بر اینکه نیاز امروز مشتری ها از خودروسازها و خدمات پس از فروش نسبت به ده سال گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: با توجه به نمونه ها و تنوع کالا و برندهایی که در دنیا مردم مشاهده می کنند سطح توقع آنها از خودرسازان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: اما به علت اینکه شیب رضایت مشتری با شیب افزایش کیفیت خودرو یکسان نیست، مشتریان از خودرو و قطعات رضایتمندی ندارند.

مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه فاصله کیفیت ارائه شده خودرو باید با رضایت مشتری همخوانی داشته باشد گفت: در غیر اینصورت تولید کنندگان مشتریان خودرو را از دست می دهند.

قناتی با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش شامل دو بخش می شود افزود: یکی از این بخشها در کنترل ما قرار دارد اما بخش دوم بصورت زیر پله ای و قاچاق وارد بازار می شود که در کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.

وی تصریح کرد: وزارت صنایع در این خصوص حوزه های مختلفی را تشکیل داده است که برای 12 قطعه تولیدات یدکی کد شناسایی و کد رهگیری زده می شود و بزودی این کد بندی که برای 12 قطعه نهایی شده است در سامانه نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعات برگشتی درسه مرحله  کنترل و قطعه معیوب از چرخه تولید خارج می شود گفت: نخست در خط تولید تشخیص و برگشت می خورد دوم در مرحله سوار شدن بر روی خودرو و مرحله سوم زمانی است که قطعات ساخته شده در بازار برگشت می خورند.

قناتی در ادامه افزود: یکی از اهداف و سیاست های ما بحث پلت فرمها هستند که این موضوع باید در زمان های مختلف به روز شوند. ممکن است عیب از قطعه ساز باشد و برخی مواقع ممکن است عیب از نصاب قطعه روی خودرو باشد.

وی درباره بحث رضایتمندی مشتریان گفت: در سال 95 بیش از یک و نیم میلیون نفر مورد ارزیابی رضایتمندی از میزان خدمات پس از فروش خودروها قرار گرفتند که 68.9 درصد از خدمات رضایت داشتند که نسبت به سال قبل حدود 2 امتیاز بالاتر رفته است.

مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نمایندگی ها نباید خودروی معیوب به مشتریان بدهند، اضافه کرد: در پنج سال گذشته مشتریان از عیوب حساس، حیاتی و زیربنایی خودرو شکایت می کردند اما امروزه با افزایش توقع، مشتریان از صدای اضافه خودرو شکایت دارد و این دو شکایت عدم رضایتمندی با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

وی در این حال گفت: صنعت تولید علاوه بر بحث تولید خودرو وظیفه ایجاد اشتغال را هم برعهده دارد.

قناتی ادامه داد: اگر مشتریان به خودروهای به موقع رسیدگی نکنند بوجود آمدن عیب و ایراد در خودرو را نباید به حساب تولید کنندگان بگذارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"