کد خبر: ۴۶۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
پرهیز از اقدامات سلیقه ای در شرکتهای خودروساز
به گزارش خبر خودرو ، عضو هیات‌ مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور می گوید : آماده سازی خط تولید جدید حداقل شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارد در حالی که تاکنون در راستای قراردادها و توافقات اولیه برای داخلی سازی محصولات جدید ، هیچ اقدام عملی نسبت به ایجاد خطوط تولید قطعات جدید صورت نگرفته است.

هیچ اقدام عملی برای ایجاد خطوط قطعات جدید صورت نگرفته است

به گزارش خبر خودرو ، عضو هیات‌ مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور می گوید : آماده سازی خط تولید جدید حداقل شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارد در حالی که تاکنون در راستای قراردادها و توافقات اولیه برای داخلی سازی محصولات جدید ، هیچ اقدام عملی نسبت به ایجاد خطوط تولید قطعات جدید صورت نگرفته است.

مهدی مطلب زاده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به تاثیر مشروط تولیدات جدید بر اوضاع قطعه سازان داخلی اظهار داشت : متاسفانه در دو سال گذشته قطعه سازان زیادی به جهت مشکل نقدینگی تعطیل شدند و تعدادی که باقی ماندند نیز ناگزیر به تعدیل نیرو شدند.

وی تاکید کرد : زمانی که نقدینگی قطعه سازان در شرکتهای خودروساز بلوکه می شود طبعا اجازه هیچ گونه حرکتی در بخش های تولیدی به خصوص سرمایه گذاری جدید را نخواهد داشت .

وی با اشاره به ایجاد هر تولید جدید در بخش های قطعه سازی ،نیازمند سرمایه گذاری میلیاردی است ، تصریح کرد : در شرایطی که پول قطعه ساز پرداخت نمی شود چگونه می توان انتظار داشت که واحدهای قطعه سازی سرمایه گذاری نمایند.

وی خاطر نشان کرد : علاوه بر عدم پرداخت مطالبات ،متاسفانه بهره های بالای بانکی نیز امروز مانع بزرگی برای دریافت تسهیلات و سرمایه گذاری در بخش های تولیدی است.

وی در ادامه به آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان اشاره کرد و یاد آور شد : در جریان پرداخت مطالبات ، بخشی از معوقات قطعه سازان کوچک پرداخت گردید و تعدادی از قطعه سازان بزرگ نیز به جهت قدرتی که داشتند توانستند بخش از مطالبات را دریافت کنند اما در این میان بخشی از قطعه سازان متوسط که نه قدرت شرکتهای بزرگ را داشتند و نه ضعف واحدهای کوچک را متاسفانه سهمی از این جریان نداشتند و تاکنون اقدامی در جهت پرداخت مطالبات آنها صورت نگرفته است.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور اظهار داشت : در حال حاضر اغلب قطعه سازان متوسط بین 6 تا 9 ماه از خودروسازان مطالبات معوق دارند که پرداخت نشده است.

مطلب زاده با توجه به اوضاع قطعه سازان در سال جدید گفت : تا زمانی که برنامه راهبردی و سند استراتژیک برای صنعت خودرو ایران تدوین نشود، شاهد بهبود شرایط و توسعه در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نخواهیم بود.

وی تصریح کرد : هر چند سند چشم انداز 1404 تدوین شده است اما در این سالها بدون اینکه پایشی صورت گیرد در راستای تحقق اهداف آن نیز گام هایی برداشته نشده است.

وی با اشاره به چشم انداز تولید 3 میلیون خودرو و صادرات یک میلیون از این رقم در افق 1404 گفت : برای دستیابی به چشم انداز تعیین شده در تولید و صادرات باید خودرویی تولید شود که بازار جهانی نیز پذیرای خرید آن باشد.

وی با تاکید بر لزوم تدوین سیاستی کلان در حوزه صنعت خودرو و قطعه سازی کشور ، خاطر نشان : باید برنامه ریزی کلانی صورت گیرد که خودروسازی و قطعه سازی کشور را هدایت نماید با وجود متولی در این بخش و پرهیز از اقدامات سلیقه ای ، می توان در آینده شاهد توسعه این صنعت مهم در کشور بود.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"