کد خبر: ۱۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۸۵

خودروهای کوچک و سليقه های ملی

به گزارش خبرخودرو ، صنعت خودرو هر کشوری نمی تواند بر کنار از تحولات جهانی این صنعت باشد .در واقع ما اکنون در عرصه خوروسازی با یک بازار مستقل ملی روبرو نیستیم .کارخانه های خودرو سازی در برنامه استراتژیک خود ورود پر قدرت به بازار جهانی را هدف گرفته اند و در این بازار مقرراتی وجود دارد که همه تولیدکنندگان برای ورود ، باید آنها را رعایت کنند .

صنعت خودرو ایران اکنون به شدت تحت تاثیر فشارها و ویژگی های بازار بین المللی است . استاندارد های بازار بین المللی بر دواصل مهم ، حفاظت از محیط زیست وکارایی بیشتر استوار است . برای کاهش آلودگی های زیست محیطی کاهش مصرف سو خت در دستور کار قرار گرفته است و این امر موجب ایجاد تغییرات چشمگیری در مسایل فنی و طراحی خوررو شده است .

مصرف کنندگان ایرانی به خوبی از این استانداردها اطلاع دارند و درمورد رعایت آنها توسط کارخانه های خودرو سازی ایران به شدت حساس اند . اما بازار داخلی مصرف خودرودر ایران علاوه بر استاندارد های بین المللی تحت تاثیر عوامل تعیین کننده دیگری نیز قرار دارد . مهمترین این عوامل سلایق ایرانی ها درمورد خودرو است .

همانگونه که اشاره شد استاندارد های بازار بین المللی؛ خودروسازان را ملزم می سازد که خوودرو های کم مصرف تولید کنند . بنابراین سبک سازی وکاهش وزن خودرو و کوچک تر کردن حجم و اندازه خودرو ها در دستور کار خودروسازان جهانی قرار گرفته است . در چنین شرایطی بازار خورو های کوچک شهری ( civic ) پر رونق شده است . این خودرو های کوچک وکم مصرف که در فهرستگان خودرو های دوستدار محیط زیست جای می گیرند ؛ قابلیت های زیادی دارند اما برای مسافرت های طولانی اصلا مناسب نیستند . علاوه بر این کوچکی حجم و اندازه ؛آنها را به خودروهای ویژه خانواده های بسیار کوچک تبدیل کرده است .خودرو های کوچک ویژه شهر ره آورد رعایت استاندار های زیست محیطی توسط کارخانه های تولید خورو جهان است .

اشاره شدکه شهروندان ایرانی از استاندارد های جهانی بازار خودرو به خوبی آگاهند و بر به کارگیری آنها توسط خودرو سازان داخلی اصرار دارند . اما همین استاندارد ها گاهی با سلایق حاکم بر بازار مصرف خودرو ایران در تقابل قرار می گیرد . زیرا مردم ایران تمایل ندارند خودرویی داشته باشند که تنها برای مسافرت های درون شهری قابلیت داشته باشند .نگاه ایرانی ها به خودرو یک وسیله پر قدرت و دارای توانایی در هر مکان وجاده است .به طورکلی بازار خوروهای کوچک درایران تحت تاثیر عوامل زیرین است :

- از نظر مصرف کننده ایرانی خودروکوچک شهری خودرویی با توانایی بسیار محدود و کم قابلیت و تا حدودی ناقص است .

- مصرف کننده ایرانی خواهان خورویی برای مسافرت های داخل شهر و خارج با قابلیت رانندگی در مسیر های طولانی است .

- مشکلات موجود شبکه حمل و نقل بین شهری شهروندان ایرانی را به داشتن خودرو هایی باقابلیت مسافرت های بین شهر ی ترغیب می کند .

- مصرف کنندگان ایرانی توان مالی لازم برای داشتن دو نوع خورو کوچک شهر ی و خودرو بین شهری در اختیار ندارند .

- اغلب مصرف کنندگان ایرانی خودروهای کوچک را غیر ایمن می دانند .

در حال حاضر هر چند تولیدکنندگان داخلی خودرو بازار جهانی را هدف گرفته اند اما واقعیت این است که بخش عمده ای از محصولات آنها جذب بازار داخلی می شود . بنابراین پیروی آنها از استاندارد های بازار جهانی در تمام زمینه بویژه بخش هایی که باسلایق ایرانی ها در تضاد است ؛ مشکل آفرین خواهد بود .

خودرو سازان ایرانی برای رعایت تمام وکمال استاندارد های بازار جهانی ناگزیرند که آرام آرام از سلایق شهر وندان فاصله بگیرند . اما این فاصله گرفتن به جای اینکه به شکل بی توجهی باشد ؛ بهتر است به صورت سازگار کردن سلایق ملی با استانداردهای جهانی از طریق فرهنگ سازی باشد . در این میان نقش با اهمیت گسترش و بهینه سازی وسایل نقلیه عمومی بین شهری را نباید نادیده گرفت .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"