کد خبر: ۱۲۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۸۹

نامه سرگشاده انجمن خودروسازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس

به گزارش خبرخودرو ، در پی مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد مجوز واردات کامیونهای دست دوم ، احمد نعمت بخش ، دبیر انجمن خودروسازان کشور ، با ارسال نامه ای به ریاست کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ، خواستار اصلاح مصوبه مذکور شد. در ادامه نامه دبیر انجمن خودروسازان ایران به آقای سید حسین هاشمی از نظر می گذرد:
ریاست محترم کمیسیون صنایع و معادن

موضوع: مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد مجوز واردات کامیونهای دست دوم

با سلام ضمن ارزوی قبولی طاعات باستحضار میرساند:

متاسفانه به نظر می رسد موج شدید واردات اکنون به ساحل صنعت خودرو رسیده است.

متاسفانه کمیسیون تلفیق در یکی از بندهای ماده 147 برنامه پنجم توسعه مصوب نموده است شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده ای می توانند نسبت به واردات کامیونهای دست دوم و حداکثر تا سه سال کارکرد با استفاده از تخفیفات و تسهیلات گمرکی اقدام نمایند.

بدینوسیله ضمن اعتراض انجمن خودروسازان ایران به مصوبه مذکور ، بنا به دلایل زیر تقاضا دارد اقدامات لازم جهت اصلاح مصوبه مذکور صورت پذیرد.

*هم اکنون سیزده شرکت کامیون ساز در کشور به تولید انواع بهترین مارکهای اروپایی( ولو، بنز، رنو، مان، اسکانیا و...) ،ژاپنی و چینی مشغولند.

*ظرفیت تولید این شرکتها بالغ بر 156 هزار دستگاه در سال است که تا کنون به علت کمبود شدید تسهیلات بانکی برای اجرای طرح خروج کامیونهای فرسوده در بهترین سالها از22 درصد این ظرفیت بیشتر استفاده نشده است.

*بدلیل عدم فعالیت شرکتهای لیزینگ همواره هزاران دستگاه کامیون در انبار شرکتهای کامیون سازی موجود است.

*اکثر تولیدات شرکتهای کامیون ساز با تکنولوژی روز دنیا تولید و حداقل مصرف سوخت و آلایندگی را دارا می باشند.

*وزارت صنایع و معادن اخیراً ضوابط سختگیرانه ای جهت جهت ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش را تصویب و به تولید کنندگان خودروهای تجاری ابلاغ نموده و بطور مرتب در جلسات شورای سیاستگزاری خودرو پیشرفت آنها را رصد می کند.

*در اروپا بر خلاف ایران که روش خود مالکی حاکم است شرکتهای بزرگ حمل و نقل فعال مایشاء می باشند و از سرمایه های خود( کامیونها) بصورت کاملاً اقتصادی( کار در سه شیفت) استفاده می کنند. به عبارت دیگر میزان پیمایش 3 ساله یک کامیون در آنجا معادل پیمایش 9 ساله در ایران می باشد.

*با عنایت به واقعیت فوق الذکر، کامیون اروپایی ، پس از 9 سال کار وارد مرحله تعمیرات و قطعه خوری می شود.مصرف لوازم یدکی اینگونه کامیونها بسیار بالاست و بدلیل اینکه ساخت داخل نیستند بسیار گران قیمت بوده و وابستگی شدید ارزی و خروج سالانه قابل توجهی ارز از کشور را به همراه خواهند داشت.

*تجربیات بسیار زیادی در مورد ورود ماشین های دست دوم راهسازی و ...( که با عکس ها و فیلم های مستند قابل اثبات است) موجودند که نشان می دهند متاسفانه وارد کنندگان محترم پس از خرید ماشینهای بسیار کهنه و فرسوده به قیمت تقریباً مجانی و کشیدن دستی به آن و پس از دستکاری و تعویض پلاک و مشخصات خودرو ، با تمهیداتی که نیاز به تشریح نیست آنها را از گمرکات مختلف کشور وارد کرده و به لطائف الحیل شماره گذاری می نمایند. این تصمیم کمیسیون، موجب احیاء و دوباره جان گرفتن باندهای خلافکار و ... می شود.

*دغدغه مسئولین نظام در رفع بیکاری جز حمایت از تولید راه دیگری ندارد و تصمیم مذکور باعث رکود تولید و بیکاری کارگران اینگونه واحد های تولیدی خواهد شد .
احمد نعمت بخش
دبیر انجمن خودروسازان ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"