کد خبر: ۱۲۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۱ مهر ۱۳۸۹


دانشمندان معتقدند با استفاده از شیبه ساز رایانه‌ای راز عبور حضرت موسی از دریای سرخ را هنگام فرار از دست فرعونیان کشف کرده‌اند.

به گزاراش «خبر آنلاین»، تا قرنها آنچه در کتاب‌های آسمانی درباره شکافته شدن آب دریای سرخ هنگام عبور حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل آمده، منشا سوالات فراوانی بوده است و اینک دانشمندان آمریکایی معتقدند باد پر سرعت موسوم به باد شرقی عامل اصلی در کنار رفتن آب و عبور بنی اسرائیل بوده است.

محققان دانشگاه کلرادو به همراه مرکز ملی تحقیقات جوی (NCAR) با استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری، شبیه‌ساز رایانه‌ای که مدل حرکتی وزش باد را نشان می‌دهد ساختند.

تصاویر رایانه‌ای شبیه‌سازی شده نشان می‌دهند که چگونه بادهای شرقی ایجاد شده و سراسر شبی را که موسی با قومش از دریای سرخ عبور کردند، فرا گرفته است. بر این اساس، این باد آب را به دو جهت مخالف از هم به عقب هل داده و خمیدگی لازم را در امتداد رودخانه باستانی که اینک وجود ندارد، با تالابهای ساحلی در امتداد دریای مدیترانه به وجود آورده است.

با عقب رانده شدن آب، راهی پل مانند به صورت زمینی در خمیدگی ایجاد شده و اجازه راه رفتن امن به عابران را روی گل‌های تخت داده است. به محض مرگ باد، آب دوباره به حالت قبلی خود باز گشته است. مطابق تصویر سمت چپ تالاب بوده و سمت راست رودخانه‌ای باستانی وجود داشته است که باد توانسته سرزمینی موقتی را به وجود آورد. تحقیقات جدید و فرایند فیزیکی به وجود امده توسط باد مطالب مندرج در کتاب‌های مقدس را تایید می‌کند. دانشمندان به طور 100 درصد مطمئن نیستند 3 هزار سال پیش دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

دانشمندان اخیرا طرح‌های تحقیقاتی و مکان یابی خود را در نقاطی متمرکز کرده‌اند که عمق مورد نظر را بر اساس کتابهای مقدس نشان دهد و آبراهه‌های دلتای نیل از سایر نقاط بیشتر در این تحقیقات مورد توجه واقع شده‌اند. کارل دریس از محققان مرکز ملی تحقیقات جوی آمریکا و مسئول این تحقیق در این باره می‌گوید: شبیه سازی رایانه‌ای منطبق با وقایع مهاجرت بنی اسرائیل تنظیم شده است. به گفته وی با استفاده از دینامیک سیالات می‌توان شکافته شدن آب دریا را توضیح داد. باد مطابق با قوانین فیزیک حرکت آب را توضیح داده و یک پاساژ مطمئنی را برای عبور ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا آب ناگهانی به حالت قبلی خود برگردد. تحقیق مذکور گوشه‌ای از تحقیق بزرگ کارل دریس درباه فشار باد رو عمق آبها است (مانند تاثیر طوفانهای اقیانوس آرام که باعث تولید امواج سهمگین می‌شود) که صورت گرفته است. با گمانه زنی‌ها درباره سایت جنوب مدیترانه خوراک مناسبی برای باستان شناسان و مصر شناسانی می‌شود که تاکنون شواهد کافی و خوبی را برای داستان مهاجرت بنی اسرائیل از مصر نیافته‌اند.


عبور حضرت موسی و بنی اسرائیل از دریای سرخ

تحقیق حاضر از روی پایان نامه کارشناسی ارشد «کارل دریس» به دست آمده و در مجله آنلاین موسوم به PLoS به چاپ رسیده که منابع آن توسط مرکز ملی تحقیقات آمریکا مورد تایید قرار گرفته است. مطابق نوشته‌های موجود در کتاب مقدس حضرت موسی بین ارابه‌های دشمن و بدنه آب که دریای سرخ یا دریای نی به دام افتاده بوده است. با معجزه الهی باد شرقی تمام شب شروع به وزیدن گرفته و آب شکافته شده و سرزمینی خشک به وجود امده و آب مانند آبشار به دو سوی مخالف مسیر حرکت موسی و قومش به جریان در آمده است. صبحگاه زمانی که فرعونیان با خبر شده و قصد گرفتن آنها را دارند، آب به حالت قبل بازگشته و سربازان مصری را غرق کرده است.

گاه به گاه دانشمندان سعی نموده‌اند تا معجزات الهی در کتاب مقدس را با فرایندهای طبیعی تطبیق دهند تا کاملا قابل درک شوند. کسانی که در مورد سونامی تعمق کرده‌اند، درباره عقب نشینی آب و حرکت عظیم ان توضیحاتی علمی داده‌اند. اما چنین واقعه‌ای انهم از شب تا صبح قدری تامل بر انگیز تر است. برخی محققان درباره «جنبش خاص باد» نظر داده‌اند که قدرت باد و تداوم فشار باد می‌تواند در جاهایی که سطح آب کمتر است وارد عمل شده و آب را تحت تاثیر خود قرار دهد. این وضعیت درست مخالف امواج طوفانی تعبیر می‌شود که به طور گسترده‌ای تا کنون درباره آن سند سازی شده است. در یکی از موراد که در قرن 19 میلادی در دلتای نیل به ثبت رسیده، 5 فوت از آب توسط باد قدرتمند به عقب زده شده و سرزمینی خشک را به وجود آورده است. مدل سازی رایانه‌ای که پیشتر توسط محققان روس بننام‌های نا.اوم ولتزینگر و آلکسی آندروسوف صورت گرفته نشان می‌دهد که بادهایی از شمال غرب با 74 مایل در ساعت از نظر تئوری نزدیک کانال مدرن سوئز می‌تواند رگه آبی و آبسنگ تشکیل دهد. این عامل باعث می‌شود تا مردم بتوانند از آن عبور نمایند. دورون نوف از دانشگاه ایلاتی فلوریدا و ناتان پالدور با استفاده از این تحقیق سعی کردند «جنبش خاص باد» را توضیح دهند.

در تحقیق جدید کارل دریس تخت بودن سطح عبور به‌اندازه 12 ساعت در بخش آبسنگ بوجود امده محاسبه شده است. یعنی از زمان ایجاد سرزمین تا لحظه کامل بازگشت آب 12 ساعت بطول انجامیده است. هر چند حضزت موسی و قوم بنی اسرائیل 4 ساعته باید مسیر را طی کرده باشند.

بازسازی توپوگرافی باستان

مطالعه روی نقشه‌های توپوگرافی‌های باستان از دلتای نیل حکایت از این دارد که محققان سایت‌های بدیل برای عبور قوم موسی را در 75 مایلی شمال سوئز و جنوب دریای مدیترانه یافته‌اند. همچنین آنجا راههای آبی زمان خود را نه بطور صد در صد مطمئن داشته است که برخی اقیانوس شناسان معتقدند که شعبه‌ای باستانی از رود نیل درون تالاب ساحلی وجود داشته که معروف به دریاچه تانیس بوده است ئ موجموعه این دو راه ابی شکل U مانندی را تشکیل می‌داده‌اند و منطبق با آثار ضبط شده باستانی و اندازه گیری‌های ماهواره‌ای و مقایسه ان با نقشه‌های موجود محققان را به حدس و گمان بیشتری درباره مکان عبور بنی اسرائیل از بخشی از آبهای کم عمق زمان خود وا داشته است.

کارل دریس و همکارانش بر همین اساس مدل رایانه‌ای خاص خود را تنظیم و طراحی کرده‌اند و عبور موسی و قومش را به صورت شبانه نشان داده‌اند. آنها به این نکته دست یافته‌اند که باد با سرعت 63 مایل با بازه زمانی 12 ساعت می‌توانسته آب را به‌اندازه 6 فوت به عقب براند. چهار ساعت بر این اساس پاساژ خشکی درست شده که طول آن بین 2 تا 2.5 (3 تا 4کیلومتر) مایل بوده و عرض آن نیز 3 مایل (5 کیلومتر) شده است. چنین راه سرزمینی جدیدی به بنی اسرائیل اجازه داده تا از این مسیر به سلامت عبور کنند. آن شکافته شده یکی بطرف دریاچه و دیگری بطرف کانال رودخانه‌ای عقب رفته و حالتی آبشار مانند به عقب را ایجاد نموده است. با توقف وزش باد، آب به حالت قبلی خود باز گشته است. 14 مدل شبیه سازی شده رایانه‌ای همچنین نشان می‌دهد که سرزمین خشک می‌تواند در دو محل مجاور گردباد از شرق قرا گرفته باشد. و این دو سایت تنها هر کدام بدنه‌ای مجرد از آب و باد داشته‌اند و ممکن است تنها یک طرف از دو طرف مورد نظر حالت آبشاری پیدا کرده بوده است. در واقع پاساژ خشک مورد نظر بوسیله یک طرف آب که به صورت آبشاری عقبی پدید آمده، درست شده باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"