کد خبر: ۱۲۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۲ آذر ۱۳۸۹
به گزارش خبرخودرو، قائم مقام دبیر انجمن خودرو سازان از عدم رشد صنعت تایر همراه با صنعت خودرو سازی کشور خبر داد وگفت : با توجه به رشد روز افزون بخش خودروی کشور ، صنعت تایر متناسب با این حرکت رشد نکرده است .

به دلیل تعرفه بالای واردات تایر ، رقابت پذیری در صنعت لاستیک کشور وجود ندارد

به گزارش خبرخودرو، قائم مقام دبیر انجمن خودرو سازان از عدم رشد صنعت تایر همراه با صنعت خودرو سازی کشور خبر داد وگفت : با توجه به رشد روز افزون بخش خودروی کشور ، صنعت تایر متناسب با این حرکت رشد نکرده است .

داود میرخانی رشتی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به مطلب فوق افزود : پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد قابل توجهی در تولید خودرو کشور بوده ایم که متاسفانه صنعت تایر کشور نتوانسته همپای خودرو سازی به فعالیت بپردازد .

مشاور انجمن خودرو سازان با اشاره به ساختار ناکارآمد مدیریت بخش تایر سازی کشور در سالهای اخیر ، تصریح کرد : برای صنعت تایر کشور بدلیل کثرت جابجایی مدیریتی ، استراتژی مدونی تعریف نشده واین امر خود موجبات رکود و گاها توقف کار برخی تایر سازان کشور را موجب گشته است ونکته قابل ذکر آنکه بر اساس شواهد سرمایه گذاری در این بخش تقریبا به صفر رسیده است .

به گفته وی تجهیزات ساخت لاستیک کشور همچنان از تکنولوژی چهار دهه پیش در تولید بهره می برد و هزینه های جانبی غیر قابل تصوری را به صنعت لاستیک کشور تحمیل نموده و قدرت رقابت را ا ز صنعت تایر در مقابله با دیگر رقبا حتی رقبای ترک سلب می کند . به همین علت صنعت تایر کشور تنها قادر به تامین 70 درصد از لاستیک کشور بوده و مابقی به ناچار از دیگر کشورها به ایران وارد می شود .

میرخانی علت عمده رشد اندک صنعت تایر را تعرفه بسیار بالای واردات تایر به کشور طی 30 سال گذشته خواند و افزود : این امر باعث شد تا خودروسازان به دلیل بالا بودن نرخ تعرفه لاستیک به کشور ناچار به استفاده از تایر های ساخت داخل با وجود نازل بودن کیفیت انها بوده و رقابت پذیری در صنعت لاستیک کشور وجود نداشته باشد .

وی با اشاره به وجود تنها دو شرکت لاستیک سازی نسبتا خوب در کشور خاطر نشان کرد : عدم امکان به کار گیری تکنولوژی جدید ، کمبود شدید حجم تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری های جدید ، خروج سود از کارخانجات تایر سازی و بعضاً ضعف ساختار مدیریتی و تجهیزات تولید فرسوده از عمده مباحثی هستند که موجبات رکود و عقب ماندگی صنعت تایر کشور را فراهم ساخته اند .

مشاور انجمن خودرو سازان با اشاره به اینکه امید می رفت در برنامه پنجم توسعه دولت توجه ویژه ای در تغییر قانون تجارت اعمال کند گفت : اگر شرکتهای تولیدی موظف باشند بیش از 50درصد ازسود حاصل از تولید وفروش را مجددا در تولید و تحقیقات سرمایه گذاری کنند قطعا صنایع در تمام بخشها با شکوفایی روبرو خواهند شد .

وی با بیان اینکه مقیاس اقتصادی تولید در کل صنعت کشور نادیده گرفته شده است ، اضافه کرد : به طور مثال در کشور کره و ترکیه یک کارخانه تایر سازی معادل 10 کارخانه سازنده تایر در ایران لاستیک تولید می کند که در نتیجه هزینه های سربار بسیار زیادی را به قیمت لاستیک های تولید داخل تحمیل می نماید و طبیعتا با تکرار ساختار سازمانی و بالا بودن هزینه های سربار صنعت در کشور رشد نخواهدداشت .

این فعال حوزه خودرو گفت : بر اساس سند چشم انداز توسعه 1404 ، صنعت خودرو کشور باید رتبه نخست در منطقه را کسب کند و به طبع آن صنعت تایر نیز باید رتبه اول در منطقه را دارا باشد اما با ساختار مدیریتی 20 سال اخیر صنعت لاستیک کشور ، قطعا چنین نویدی به صنعت کشور داده نمی شود مگر آنکه وزارت صنایع در خصوص تغییرات ساختاری صنعت تایر چاره ای بیندیشد .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"