کد خبر: ۱۳۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۸ دی ۱۳۸۹

مزایای استفاده از موتورهای دیزل

به گزارش خبرخودرو، زمانی از موتورهای دیزل تنها در کامیونها و اتوبوسها و وسایل نقلیه سنگین نظیر قطارها کشتی ها و جرثقیل ها استفاده می شد اما با پیشرفتهای عظیمی که در زمینه فن آوری موتورهای دیزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مکاترونیک که با کمک و یاری مهندسی برق و کنترل الکترونیک موتورها ، در حال حاضر شاهد روی کار آمدن نسل جدیدی از خودروهای سواری دیزلی در اروپا و تا اندازه ای در آمریکا هستیم که به دلایل مزیت های عمده ای که ای موتورهای از نظر بازدهی بیشتر و آلایندگی کمتر دارند کاربرد آنها روز به روز گسترده می شود .
باشد که در کشور ما ایران نیز در کنار خودروهای گاز سوز از خودروهای مدرن دیزلی هم استفاده شود و خودروهای بنزینی نه به تدریج بلکه به سرعت هر چه تمام تر از رده تولید خارج شوند . هر چند شواهد فعلی خلاف این را نشان می دهد ولی امیدواریم که این امر هر چه زودتر تحقق پیدا کند .
مطلب زیر برای آگاهی خوانندگان با خودروهای سبک دیزلی و تحولاتی که طی سالهای اخیر در این زمینه حاصل شده است ترجمه شده است:
یک سوم از خودروهای سواری جدیدی که در اروپا فروخته می شود با استفاده از موتور دیزل ساخته شده اند که این رقم به طور فزاینده ای در حال افزایش است . رانندگان تاکسی و سایر خریداران اتومبیل در اروپا به دلیل مزیتهایی که استفاده از خودروهای دیزلی دارد از جمله کارآیی بیشتر سوخت ، توان بالاتر و دوام بیشتر به سوی استفاده از این نوع خودروها روی آورده اند در این میان اما تعداد اندکی از آمریکایی ها هستند که از این پیشرفتها تازه و مزایای آن آگاه باشند . فناوری که نه تنها باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده می شود بلکه سودمندی های فراوان دیگری هم دارد .
در اروپا هم اکنون استفاده از سواری های دیزلی در بخش حمل و نقل شهری و تاکسی ها عمومیت یافته است و به طرف خودروهای لوکسی مانند :
BMW و AUDI و BENZ MERCEDES و SAABو VOLVO نیز کشیده شده است و خودروهای دیزلی با عملکرد بالا و دوام زیاد در این شرکت ها در حال ساخته شدن می باشند .
مزیت افزایش عملکرد خودرو :
موتورهای دیزل از یک مزیت ذاتی نسبت به خودروهای بنزینی برخوردار هستند که عبارت است از عملکرد بالا در راندمان سوخت ، دوام بیشتر ، و آلایندگی کمتر .
مزیتهایی که موتورهای دیزل داشته است باعث شده است تا سالها به عنوان موتوری مناسب برای نصب در وسائل نقلیه سنگین و کامیونها مورد استفاده قرار بگیرد و در سراسر دنیا و از جمله در امریکا کاربرد گسترده ای داشته باشد . هم اکنون با پیشرفتهایی که در زمینه موتور دیزل صورت گرفته است همان مزیت ها را برای استفاده در خودروهای سبک و سواری که در اروپا تولید می شوند نیز بکار گرفته اند .
کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت :
دیزل های مورد استفاده در خودروهای سبک نسبت به خودروهای بنزینی مشابه و با توجه به نوع رانندگی و نوع خودرو بین 20 تا 25 % سوخت کمتری مصرف می کنند . تاکسی های دیزلی لندن که مدل آنها مربوط با سالهای 2002/ 2003 بوده است در شهر به ازای هر 25 تا 27 مایل یک گالن گازوئیل مصرف کرده اند که این رقم برای سفرهای بیرون از شهر 32 تا 34 مایل به ازای هر یک گالن گازوئیل بوده است .
توان بیشتر :
موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی ، نیروی رانشی ( گشتاور ) بیشتری را در دور پائین تری از موتور ایجاد می کنند . این مزیت گشتارو بالاتر باعث می شود که فرآیند احتراق که به نام احتراق تراکمی نامیده می شود در این موتورها بهتر صورت بگیرد .
دوام بیشتر :
موتورهای دیزل نسبت به موتورهای جرقه ای و بنزینی از دوام بیشتری برخوردار هستند . موتورهای دیزل مورد استفاده در خودروهای سبک هر گاه به خوبی تحت تعمیر و نگهداری قرار بگیرند معمولاً بیش از 500 هزار مایل می توانند کار کنند . فواصل تعمیر و نگهداری آنها نیز طولانی تر است . مثلاً سازندگان موتور دیزلی مدل : فورد 4/2 لیتری توربو توصیه می کنند که هر 9000 مایل یک بار بازدید و سرویس معمول موتور انجام گیرد در صورتیکه این رقم برای خودروهای بنزینی هر 3000 مایل یکبار باید انجام گیرد .
حتی در این عصر جهانی سازی که ما در آن زندگی می کنیم بازارهای خودروهای سبک دیزلی دراروپا و ایالات متحده از یکدیگر جدا مانده است . در حالیکه رانندگان تاکسی در اروپا به اهمیت استفاده از خودروهای سبک دیزلی پی برده اند و با تکنولوژی جدید دیزل وضعیت عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشیده اند و از آن به عنوان یک جایگزینی قدرتمند برای خودروهای بنزینی قدیمی استفاده می کنند در آمریکا این گستردگی هنوز به وجود نیامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتی و افزایش آلاینده های محیط زیستی هستیم .
کاهش انتشار آلاینده ها :
فن آوری جدید موتورهای دیزل باعث شده است که به میزان بسیار وسیعی از انتشار آلاینده های : اکسید نیتروژن NOX و PM کاسته شود . در حال حاضر با راه پیدا کردن بازارهای آمریکای شمالی به اروپا رانندگان تاکسی در لندن از موتورهای فورد دیزلی 4/2 لیتری که به صورت تزریق مستقیم سوخت و با استفاده از توربوشارژ ، اینترکولر کار می کنند . استفاده می کنند تعداد زیادی از تاکسی ها و ماشینهای حمل زباله از مزایای زیست محیطی و صرفه اقتصادی که اینگونه دیزل های دارند بهره می گیرند .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"