کد خبر: ۱۶۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خودروسازان را بزرگترین بدهکاربانکی لقب داد و گفت:سیستم بانکی کشور طلبکار تمامی صنایع کشور است و در این میان بزرگترین بدهکار سیستم بانکی کشور خودروسازان هستند.

بانکها شرایط دشواری را برای همکاری با خودروسازان در نظر گرفته اند

 به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خودروسازان را بزرگترین بدهکاربانکی لقب داد و گفت:سیستم بانکی کشور طلبکار تمامی صنایع کشور است و در این میان بزرگترین بدهکار سیستم بانکی کشور خودروسازان هستند.

قاسمی گولک در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت:در حال حاضر بدهی در گردش 19 خودروساز کشور به سیستم بانکی چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 5 هزارمیلیارد مربوط به یکی از خودروسازان بزرگ کشور است .

وی افزود: بحث اصلی انباشت بدهی قبلی خودروسازان و اساسا بدهی خودروسازان به بانک ها جدای از بدهی دولت به سیستم بانکی نیست و متاسفانه این مساله مختص خودروسازان نمی باشدبلکه سایر بخش های اقتصادی کشور و صنایعی چون صنعت نساجی ،فولاد و....نیز به سیستم بانکی بدهکار هستند وبا توجه به چارچوب هایی که در ارائه تسهیلات به صنایع ایجاد کرده نه تنها خودروسازان بلکه تمامی صنایع را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده است.

 وی خاطر نشان کرد:متاسفانه بانک ها شرایط دشواری را برای همکاری با صنایع خودروسازی در نظر گرفته اند که همگی به سیاست های بانک مرکزی بر می گردد.

 وی عوامل دیگری را نیز در این بدهکاری خودروسازان موثردانست و گفت:از دیگر عواملی که باعث شده صنایع به خصوص صنعت خودرو سازی کشور نتواند بدهی خود را به سیستم بانکی دهد این است که قبلا صنایع برای خرید مواد اولیه خوداز خارج به صورت فاینانس های اعتباری تا شش ماه و حتی  بیشتربا صنایع کشور همکاری می شد امادر حال حاضر ابتدا پول دریافت می کنند و بعد مواد اولیه می دهند در حالی که قبلا بانک ها اعتباراتی را به این بخش اختصاص می دادند و با تولیدکننده همکاری می کردند.اما متاسفانه عملکرد بانک ها در ماه های گذشته فشارهای سختی را بر تولید کنندگان وارد کرده است به طوری که در حال حاضر صنایع به سختی واحد های خودرا اداره می کنند.

 

 قاسمی تصریح کرد:صنعت خودرو سازی کشور بدون حمایت دولت نه تنها قادر به فعالیت نمی باشد بلکه حمایت های دولتی همچون سمی مهللک این بخش ازصنعت را ناتوان ساخته است.همچنین نه تنها سیاست خودروسازی در کشور با یک استراتژی مشخصی دنبال نمی شود بلکه صنعت خودرو خود سیاسی شده و هم اکنون تنها سیاست بلکه معضلات مالی در این بخش از صنعت موجب شده که بخش های جانبی از جمله قطعه سازان در هر گونه افت و خیزی دارای معضل شوند و ایجاد معضل در این بخش ها به طور طبیعی موجب کاهش کمی و کیفی در تولید قطعه از یک سو شده و از سوی دیگر اشتغال به عنوان امری حیاتی در رشد و توسعه اقتصاد دچار ناپایداری شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"