کد خبر: ۱۸۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۱

نماد تمام عیار تولید ملی

به گزارش خبرخودرو ، صنعت خودرو ایران بدرستی نماد تمام عیار تولید ملی است. این صنعت قدم به قدم تمامی مراحل رشد صنعتی را طی کرده و اگرچه هنوز تا شرایط آرمانی فاصله زیادی دارد اما توانسته به شرایط مطلوب نزدیک شود. اما اگر بخواهیم دلایل اینکه این صنعت نماد تولید ملی است را بر شماریم ، باید به موارد ذیل اشاره کنیم:

1-صنعت خودرو توانسته به تکنولوژی پیچیده این صنعت دست یافته و با همت دانشمندان داخلی این فناوری را بومی کند. همه می دانیم در دنیای کنونی هیچکدام از کشورها و شرکت های بین المللی حاضر به انتقال تکنولوژی روز خود نیستند و حداکثر کاری که برای شرکای سیاسی و تجاری خود انجام می دهند این است که اجازه تولید تحت لیسانس را می دهند. این همان وضعیتی است که برای صنعت خودرو ترکیه و پاکستان – که اتفاقا هردو در همسایگی ما قرار دارند – پیش آمده است.اما هنر صنعت خودرو ایران آن بوده است که با توجه به تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی، و در میان رقابت و انحصار طلبی غول های بزرگ این صنعت، راهی برای تصاحب فناوری روز آن یافته بطوری که امروزه چند برند اختصاصی از آن خود داشته و نه تنها به تولید تجاری و مصرف انبوه رسیده که به برخی از کشورهای جهان نیز صادر شده است.

2- با پیشرفت صنعت خودرو، صنعت قطعه سازی نیز رشد و توسعه بی نطیری را تجربه کرده است تا آنجاکه در این بخش سالانه قطعات حدود دو میلیون دستگاه خودرو تولید می شود و حدود یک میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند که در نوع خود بی نطیر است. صنعت قطه سازی نیز اگرچه هنوز به مرحله طراحی کامل دست نیافته اما به مرحله خودکفایی رسیده است و این نیز افتخار بزرگی به شمار می آید.

3- صنعت خودرو ایران موفق به تامین تقاضای ملی در حوزه حمل و نقل شده است. این صنعت از دهه هشتاد تا کنون در تولید به مقیاس جهانی دست یازیده است. تولید سالانه بیش از یک میلیون خودرو در دو شرکت خودرو سازی کشور ، رکوردی است که به نام این صنعت ثبت شده است. علاوه بر این تنوع محصولات نیز احترام و توجهی به تنوع سلیقه ها و ذائقه مشتریان است.  البته آزاد بودن واردات باعث شده تا همه سلیقه و توان ها نیز تامین شوند.

4- از نگاه مدیریت مالی و مدیریت هزینه نیز این صنعت بسیار اهمیت دارد. علاوه بر حجم سرمایه گذاری در این صنعت _ که کاشناسان آن را بیش از 16 میلیارد دلار ارزیابی می کنند _ و سرمایه در گردش این صنعت که خود موجب رونق اقتصادی و چرخش چرخ بخش های دیگر اقتصادی می شود، صرفه جویی ارزی صنعت خودرو از مهمترین ویژگی های آن به شمار می آید. در صورتی که تولید داخلی نداشتیم سالانه باید میلیاردها دلار ارز از کشور برای واردات خودرو هزینه می کردیم. برخی از کارشناسان این رقم را تا حدود یک پنجم تولید خالص داخلی برآورند می کنند. صرفه جویی ارزی در این سطح صرفا به صنعت خودرو تعلق دارد.       

5- هیچ وقت این جمله معروف پروفسور پیتر دراکر کهنه شدنی نیست که " صنعت خودرو صنعت صنعت هاست." واقیعت آن است که این صنعت موتور محرک رشد و توسعه صنعتی است. از آنجا کهه این صنعت دارای صنایع پیشین و پسین گسترده و متنوع است، با رونق آن طیف وسیعی از صنایع به جنب و جوش در آمده و موجب رشد و پیشرفت اقتصادی در سطح ملی می شود. صنعت خودرو ایران نیز باعث پویایی و گسترش صنایع مانند صنعت حمل و نقل، صنعت بانکداری، بورس اوراق بهادار، صنایع فولاد و ذوب آهن، صنایع لاستیک سازی و صنعت پلاستیک، صنایع قطعه سازی و حتی صنعت نفت،  صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی شده است. همچنین است رونق تجاری و خدمات پس از فروش که خود تحولی دیگر در اقتصاد به شمار می آید.

با این وصف در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی نام گذاری شده است ، شایسته است توجهی بیشتر و دقیق تر به صنعتی که نماد تولید ملی است شود.

قطعا پاسداری از این صنعت و توجه به مشکلات آن و اهتمام به حل آنها بلندترین گام حمایت از تولید ملی به شمار می آید. 

همدانی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"