کد خبر: ۱۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۸۶

صنعت خودروسازي ايران در حال حاضر در خاورميانه داراي مقام اول است

به گزارش گروه بين الملل خبرخودرو ، محمود احمدي‌نژاد رييس جمهوراسلامي ايران عصر دوشنبه در جمع تجار ايراني و الجزايري اعلام كرد: صنعت خودروسازي جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر در خاورميانه داراي مقام اول بوده و دو شركت ايراني سايپا و ايران خودرو در هشت كشور آسيايي و آفريقايي در حال توليد مشترك خودرو مي‌باشند كه اين الگو مي‌تواند با توجه به توافقات و اقدامات اوليه‌اي كه انجام شده، در كشور الجزاير نيز به اجرا درآيد.

احمدي‌نژاد، افزود: ايران در آستانه يك جهش بزرگ اقتصادي قرار دارد.

وي همچنين گفت: كه ايران براي گسترش روابط با الجزاير در همه زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري و بازرگاني آمادگي دارد.

احمدي‌نژاد، با اشاره به پيوندهاي عميق فرهنگي، ديني و تاريخي ايران و الجزاير گفت: انقلاب الجزاير و مبارزات ديني و استقلال‌طلبانه ملت سرفراز الجزاير به دوستي ديرينه اين دو ملت بزرگ، ژرفايي بي‌نظير بخشيده و اين احساس نزديكي و همدلي ميان ملت‌هاي دو كشور، زمينه‌ساز و بستر همكاريهاي گسترده و عميق و فرصتي ارزشمند براي فعالان اقتصادي ايران و الجزاير محسوب مي‌شود.

رييس جمهوري با بيان اينكه با شروع قرن بيست و يكم، تهاجم قدرت‌هاي بزرگ نه تنها در حوزه‌هاي سياسي و فرهنگي، بلكه در عرصه‌هاي اقتصادي نيز ادامه يافته، گفت: پايان جنگ سرد و جايگزين كردن اسلام به عنوان رقيبي در مقابل غرب، در ادامه دشمني تاريخي با اسلام و مسلمانان و بهانه‌تراشي براي توسعه تهاجم به ذخاير فرهنگي و اقتصادي جهان اسلام، طرح نظريه‌ي جهاني شدن و اقدامات قدرت‌هاي سلطه‌گر در راستاي ترجمه‌ي عملي آن است.

وي افزود: همچنين اعمال سياستهاي تبعيض‌آميز در قالب تشكلها و سازمانهاي اقتصادي و تجاري بين‌المللي توسط كشورهاي قدرتمند كه منجر به توزيع غيرعادلانه‌ي منابع مختلف از جمله انرژي در جهان - كه به ضرر كشورهاي مستقل نيز مي‌باشد- شده، از جمله دلايلي است كه ضرورت انسجام كشورهاي اسلامي و همكاري اين كشورها را با يكديگر ايجاب مي‌كند.

رييس‌جمهور به ذخاير مادي دو كشور مانند منابع عظيم انرژي، معادن، كشاورزي ، صنعتي، دسترسي به آب‌هاي آزاد و ذخاير معنوي، از جمله فرهنگ بالنده و سوابق تاريخي درخشان دو كشور اشاره كرد و گفت: اين دو كشور مي‌توانند در چارچوب همكاريهاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي تاثير بسزايي بر روند تعاملات اقتصادي و تجاري در جهان اسلام و صحنه‌ي بين‌المللي داشته باشند.

وي در ادامه به ذخاير شناخته شده گازي در منطقه‌ي خاورميانه اشاره كرد و گفت: منطقه‌ي خاورميانه ۵۶تريليون متر مكعب از ذخاير شناخته شده گاز جهاني را در اختيار دارد و از اين ميزان ۴۸درصد متعلق به جمهوري اسلامي ايران است. اين رقم ۳۶درصد ذخاير گاز كشورهاي اوپك و ۱۸درصد ذخاير گاز جهان محسوب مي‌شود.

احمدي نژاد افزود: دو كشور ايران و الجزاير با داشتن ذخاير عظيم گازي و همچنين نظر به نياز روزافزون مصرف گاز در دنيا مي‌توانند با تعامل دوجانبه در جهت توسعه‌ي اقتصادي و اقتدار ملي گام‌هاي موثري بردارند.

رييس‌جمهور به پيشرفتهاي سريع ايران در زمينه پتروشيمي اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون ايران در اين زمينه سالانه حدود ۳۰ميليون تن ظرفيت توليد دارد و جمهوري اسلامي ايران و الجزاير مي‌توانند از تجارب ارزنده‌ي يكديگر در زمينه‌ي ظرفيت‌هاي پتروشيمي و گاز استفاده كنند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: به‌بركت انقلاب اسلامي، ايران تجارب ارزشمندي در حوزه‌هاي فناوري، صنعتي و كشاورزي، مانند خودكفايي در توليد گندم، رشد توليدات صنعتي، خودروسازي و صنايع وابسته كسب كرده است و بطور كلي مي‌توان با توجه به آمار و ارقام و پيشرفت‌هاي حاصله گفت كه جمهوري اسلامي ايران در آستانه‌ي يك جهش بزرگ اقتصادي قرار دارد.

وي گفت: كوچك‌سازي بخش دولتي و اصلاحات ساختاري در بخش‌هاي مالي، بانكي و سرمايه‌گذاري در جمهوري اسلامي ايران از يك طرف و همچنين اجراي برنامه‌هاي اصلاحات و پيشرفت اقتصادي دولت جناب آقاي بوتفليقه رييس محترم جمهوري دموكراتيك الجزاير از سوي ديگر، زمينه‌ي مطلوبي را براي همكاريهاي اقتصادي و تجاري ميان دو كشور فراهم مي‌آورد، از اين رو ضروري است دست‌اندركاران عرصه‌هاي اقتصادي و تجاري دو كشور از ظرفيت‌هاي يكديگر در حوزه‌هاي ياد شده مطلع شده و موقعيت‌هاي مناسب را به منظور شروع فعاليت‌هاي اقتصادي و تجاري مشخص نمايند.

احمدي نژاد اضافه كرد: برهمين اساس، تشكيل كميته‌هاي مربوطه براي جمع‌آوري اطلاعات و اجرايي نمودن همكاريهاي دوجانبه ضروري است.

رييس‌جمهور با يادآوري نقش بخش خصوصي ايران در كسب دستاوردهاي مهم در عرصه‌هاي فناوري، صنعتي و ديگر بخشها و گسترش روزافزون آن، بر ضرورت توسعه‌ي همكاري بخشهاي خصوصي و اتاق‌هاي بازرگاني دو كشور تاكيد كرد.

احمدي‌نژاد، افزود: صنعت خودروسازي جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر در خاورميانه داراي مقام اول بوده و دو شركت ايراني سايپا و ايران خودرو در هشت كشور آسيايي و آفريقايي در حال توليد مشترك خودرو مي‌باشند كه اين الگو مي‌تواند با توجه به توافقات و اقدامات اوليه‌اي كه انجام شده، در كشور الجزاير نيز به اجرا درآيد.

وي گفت: به‌منظور آشنايي تجارايراني والجزايري بانيازها و توانمنديهاي دو طرف، برپايي نمايشگاه‌هاي تجاري و صنعتي در دو كشور و بازديدهاي تجار و صنعتگران ضروري است.

رييس‌جمهوري ادامه داد: ضمن تاكيد بر عزم جمهوري اسلامي ايران جهت رفع موانع در راه گسترش روابط اقتصادي، تجاري و سرمايه‌گذاري فيمابين، مايلم آمادگي كامل كشورم را براي انتقال تجربيات ذيقيمت چند دهه‌ي گذشته‌ي خود در تنوع‌بخشي به توليدات و صادرات غيرنفتي، به تجار و شركت‌هاي كشور دوست و برادر، الجزاير اعلام دارم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"