کد خبر: ۱۹۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۱

بدون شرح

به گزارش خبرخودرو ، بحران اقتصادی پدیده ای است که در سال های اخیر گریبان خیلی از کشورهای دنیا را گرفته و مشکلاتی را برای دولت ها و مردم آن فراهم کرده است. بحرانی که مرز نمی شناسد، آمریکا، اروپا، آسیا و ...

صرف نظر از دلایل بروز این بحران ها که دردسرهای زیادی را برای متولیان اقتصادی کشورها از جمله بانک ها، صنایع از جمله صنعت خودروسازی و ... به وجود آورده، نحوه عمل، طراحی و تعریف استراتژی برون رفت از این شرایط توسط سکانداران ذی مدخل و میزان هوشمندی و ریسک پذیری آنان در اولویت بندی های موضوعات بسیار بسیار مهم و تعیین کننده است.  چند مثال را با هم مرور می کنیم.

دولت فرانسه در بحران اقتصادی شرکت خودروسازی پژو سیتروئن کمک 7 میلیارد یورویی معادل نه میلیارد و یکصد میلیون دلار به صورت ضمانت و وام سه ساله جهت حمایت از صنعت خودرو تخصیص می دهد و به منظور تشویق مردم برای خرید خودرو، سوبسید 1000 یورویی را برای جایگزینی خودرو در نظر گرفت.

همچنین در سال 2008، سال اوج بحران اقتصادی غرب دولت فرانسه یک بسته کمک 6 میلیارد یورویی به دو شرکت پژو و رنو تخصیص داد.

 به دنبال ایجاد بحران در خودروسازان کشور سوئد از جمله ولوو، اسکانیا و ساب قانون گذاران کشور سوئد ارایه کمکی برابر با 28 میلیارد کرون سوئد معادل 6/3 میلیارد دلار را به خودروسازی این کشور تصویب کردند. علاوه بر مبلغ مذکور مبلغ 5 میلیارد کرون نیز به عنوان وام نجات صنعت و 3 میلیارد کرون هزینه تحقیق و توسعه برای خودروسازان سوئد در نظر گرفته شد.

شایان ذکر است علی رغم کمک های ارایه شده، صنعت خودروسازی سوئد برای تعدیل در هزینه های خود 7 درصد از نیروهای شاغل که معادل 10 هزار نفر می شوند را اخراج نمود.

دولت آلمان نیز در سال 2009 مبلغ 5/1 میلیارد یورو تسهیلات مالی برای خودروسازان در نظر گرفت و سوبسید 2500 یورویی را برای تعویض خودروهای قدیمی بالای 9 سال به خریداران خودروی جدید پرداخت نمود.

در جریان بحران اقتصادی آمریکا که نشات گرفته از بحران مالی بانک ها بود شرکت جنرال موتورز با 172 میلیارد دلار بدهی، ورشکستگی خود را براساس فصل 11 اعلام و از دولت درخواست کرد تا به طور موقت حمایت و پشتیبانی شود در صورتی که اگر ورشکستگی براساس فصل 7 قانون ورشکستگی صورت می گرفت، شرکت به صورت کامل منحل و سرمایه گذاران میلیاردها دلار زیان می دیدند و بیش از 000/200 نفر از کارکنان شغل خود را از دست می دادند که دولت آمریکا برای بازپرداخت دیون جنرال موتورز 50 میلیارد دلار در اختیار آن قرار داد و 60 درصد سهام شرکت را به خود اختصاص داد به گونه ای که این شرکت در سال 2011 بیشترین تولید خودرو را به خود اختصاص داد و در جایگاه اول تولید خودروسازان دنیا قرار گرفت.

خودروسازان کشور ما نیز به دلیل محدودیت های بین المللی – نوسانات نرخ ارز – کمبود نقدینگی – مشکلات ایجاد شده در مبادلات تجاری و ... با مشکلات زیادی در تولید خودرو مواجه شده اند اما...

همانطوری که ملاحظه می شود خودروسازان مطرح دنیا با بحران های زیادی روبرو شده اند و حتی در برخی موارد وضعشان به مراتب بدتر از خودروسازان ما بوده است و حتی بعضا مجبور به اخراج نیروهای خود نیز شده اند لاکن عمده دلیل بحران در شرکت های خودروساز دنیا افت فروش شان به علت کاهش تمایل مشتریان بوده است ولی با این وجود دولت هایشان در مقاطع مختلف اقدام به حمایت کرده اند لاکن بازار خودروی ایران یکی از پررونق ترین بازارهای خودرو می باشد و بحران ایجاد شده ناشی از ناتوانی در تولید است.

سوال : به نظر شما مثال های ذکر شده چه پیامی دارند؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"