کد خبر: ۱۹۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱

لوکوموتیو صنایع و موانع پیش رو

به گزارش خبرخودرو ، مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای در پیام نوروزی سال 1391 به مقوله رونق توليد داخلى و تقویت آن تأکید نمودند و سهم دولت در اين امر را، پشتيبانى از توليدات داخلىِ صنعتى بیان فرمودند.

صنعت خودروسازی به دليل ارتباط با بيش از 60 صنعت ديگر، مشهور به صنعت صنايع يا لکوموتيو صنايع مي باشد. خودروسازان و مصرف كنندگان خودرو از جمله اصلي ترين منابع در آمدي دولت ها محسوب گرديده و به تنهايي در 26 كشور جهان بيش از 430 بيليون يورو درآمد براي دولت ها ايجاد نموده اند. بيش از 5% كل نيروهاي توليدي جهان در اين صنعت مشغول بكار هستند. بالغ بر 50 ميليون نفر در دنيا و در 39 كشور از طريق صنعت خودرو امرار معاش مي نمايند. صنعت خودروسازي جهان گردش مالي حدود 1.9 (يك و نه دهم) تريليون يورو ايجاد نموده و در صورتي كه توليد خودرو به عنوان يك بخش يا كشور در نظر گرفته شود از جمله 6 اقتصاد برتر جهان محسوب خواهد شد. در سال 2011 حدود 80 میلیون خودرو در دنیا تولید شد که ایران با میزان تولیدبیش از000/600/1 دستگاه و با سهم حدود 2% از کل تولید، در رتبه سیزدهم دنیا و اول در خاورمیانه و شمال افریقا قرار گرفت.

اشتغال مستقیم صنعت خودرو ایران به میزان حدود 170 هزار نفر و کل اشتغال ایجاد شده بواسطه این صنعت حداقل به میزان حدود 2.8 میلیون نفر برآورد شده است.

چشم انداز صنعت خودرو ایران در افق 1404، دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودروي منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان از طریق رقابت پذیري مبتنی بر توسعه فناوري تعریف شده است. اما از اواخر سال 1390 و اوایل سال جاری روند رو به رشد این صنعت دچار اختلال گردید. مهمترین عوامل این امر 1- نوسانات و افزایش شدید نرخ ارزهای معتبر از جمله دلار و یورو، 2- سخت تر شدن مبادلات تجاری با شرکای تجاری به علت تحریم های دُول متخاصم و 3- کاهش قدرت تأمین مواد و قطعات به جهت کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش شناسایی شده است.

همچنین کاهش تولید صنعت خودرو به میزان حدود 45% در شش ماهه نخست سال جاری بیشتر بعلت کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش بوده است. لذا به منظور رفع موانع فوق الذکر، مساعدت های لازم به منظور تخصیص و تسهیل در انتقال ارز موردنیاز ارائه وام های بلند مدت کم بهره و آزاد سازی قیمت متناسب با نرخ تورم و بهای تمام شده فروش و ایجاد دوره تنفس مناسب درخصوص پرداخت حقوق و عوارض گمرکی می تواند زمینه برون رفت از این شرایط را فراهم نماید.

این مهم نیازمند هماهنگی دولت، مجلس و خودروسازان است که چنانچه نسبت به آن غفلت شود و تصمیم صحیح و به موقع اتخاذ نگردد آینده روشنی برای خودروسازان متصور نیست لذا به نظر می رسد رفع مشکلات پیش رو نیازمند اقدام هوشمندانه، هماهنگ و درست تمامی عوامل مرتبط با موضوع است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"