کد خبر: ۱۹۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۱

آیا اندیشه پاکی برای نجات خودروسازان از راه خواهد رسید؟

به گزارش خبرخودرو ، شرایط حاکم بر کسب و کار کشور چند ماهی است که خودروسازان را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است و به گونه ای آنان را به تکاپو درآورده که تلاش می کنند با برگزاری جلسات مختلف با مسئولین سازمان های ذیربط از جمله نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن، مسئولین سازمان حمایت، مدیران بانک ها، افراد صاحب نفوذ و همچنین انتشار اخبار و اطلاعات صنعت خودرو در رسانه ها و ... بگویند که وضعیت خوب نیست اما ظاهرا آن چه که به هیچ جا نمی رسد، فریاد است و هر روز به دغدغه ها افزوده می شود.

قطعه سازان یکی پس از دیگری تعطیل و کارگران آن از کار بیکار می شوند، شهرک های صنعتی کم رونق و از رمق افتاده اند، خط تولید خودروسازان با کمتر از نیمی از ظرفیت خود کار می کنند و کارگران آن که در این مدت حقوق و مزایایشان به شدت کاهش یافته، هر روز با غم و اندوه فراوان نظاره گر خارج شدن تدریجی جان از بدن صنعت خودروی کشورند، مدیران ارشد شرکت های خودروساز عمده وقتشان به صحبت با آدم هایی می گذرد که شاید بتوانند به وضعیت نابسامان خودروسازان سروسامانی بدهند.

از کمک های مالی بانک ها هم هیچ خبری نیست، آزاد سازی قیمت خودرو هم دستخوش اختلاف نظرهای فراوانی است، قیمت نهاده های تولید هم رو به فزونی دارد، عمده محصولات در حاشیه زیان قرار دارند، نرخ ارز هم مزید بر علت شده، هزینه های مالی به شدت افزایش یافته و ...

به راستی در این شرایط بحرانی آیا اندیشه پاکی برای نجات و برون رفت از آن وجود دارد ؟ آیا می توان پذیرفت در حالی که موضوع اشتغال که از استراتژیک ترین موضوعات کشور است و برای کاهش نرخ بیکاری این همه هزینه می شود تا متقاضیان و جوانان جویای کار سر و سامان داده شوند در جلوی دیدگان همگان شرکت های کوچک و بزرگ به تعطیلی کشیده شوند و کارکنان آن بیکار شده و هیچ کسی هم به فکر نباشد.

بدیهی است چنانچه این روند ناخوشایند استمرار یابد شعله آن دامن خودروسازان و قطعه سازان بزرگ کشور را نیز فرا گرفته و آنان را چنان به زمین خواهد کوباند که تا سال های سال توان برخواستن را از آنان خواهد گرفت. لذا چشمان خودروسازان منتظر تدبیری هوشمندانه و نظری بلند و آینده نگر از انسان هایی از جنس خلوص و دلسوزی اند. حال باید منتظر نشست و دید که آیا اندیشه پاکی از راه خواهد رسید؟

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"