کد خبر: ۲۰۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۱

گام هایی که صنعت خودرو را نجات می دهد

به گزارش خبرخودرو ، حرکت به سمت واقعی سازی نرخ ارز و به دنبال آن کاهش نرخ حقوق و عوارض گمرکی روزنه ای است که اگر در کنار اقدامات دیگر قرار گیرد می تواند نجات صنعت کشور از جمله خودروسازی را به دنبال داشته باشد.

از اقداماتی که بی تردید می بایست در اولویت کاری متولیان مربوطه قرار گیرد آزادسازی قیمت خودرو است که شاید بتوان گفت در هیچ جای دنیا عنان خودروسازان در دست دولت ها نیست و حتی علیرغم این که اختیار قیمت گذاری در دست شرکت های خودروساز و براساس منطق عرضه و تقاضا است شاهد آنیم که در مواقع بروز بحران های اقتصادی به جهت جایگاه ویژه صنعت خودرو در اقتصاد کشورها، خودروسازان همواره مورد حمایت دولت ها قرار داشته اند.

براستی براساس کدام منطق می توان پذیرفت که قیمت تمام شده محصولی مثلا 1000 ریال باشد و سازمان های نظارتی بدون جبران هزینه، تولید کننده آن را مجبور نمایند که حتما باید محصول خود را به نرخ 600 ریال بفروش برساند و زیان هنگفتی را به آن تحمیل نمایند و شرایط به گونه ای گردد که تمامی ذینفعان ناراضی باشند و این در حالی است که براساس قانون برنامه پنجم، جایی که دولت تعیین قیمت می کند اگر همراه با زیان باشد باید جبران زیان کند که متاسفانه این قانون کاملا کنار گذاشته شده است.

آیا این به معنی مرگ واقعی چنین کسب و کاری نیست آیا نیابد به منطق پذیرفته شده عرضه و تقاضا احترام بگذاریم و مکانیزم ها را به گونه ای تعریف نماییم که در نهایت شاهد رضایت تمامی ذینفعان باشیم. انتظار این است که حداقل اگر کمکی به صنعت خودرو از سوی دولتمردان صورت نمی گیرد، با قوانین دست و پا گیر، دست و پای آن را نبندند و اجازه دهند که خودشان بتوانند مشکلاتشان را حل و فصل نمایند.

از جمله اقدامات دیگری که می تواند در این شرایط به کمک خودروسازان بیاید کاهش نرخ بهره بانکی است که هم اکنون بالا بودن نرخ های بهره بانکی هزینه های مالی سنگینی را بر خودروسازان تحمیل نموده و بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات و کاهش سود آنان را سبب ساز شده است.

به نظر می رسد با توجه به مشکلات چند جانبه ای که هم اکنون خودروسازان با آن دست به گریبانند همین که همت کرده و علیرغم تمامی ناملایمات و بی مهری ها همه توان خود را بکار بسته و به تولید، که یکی از مهمترین نتایج آن حفظ اشتغال سیل عظیمی از جمعیت کشور است ادامه می دهند مستحق دریافت پاداش و تقدیرند و شاید هیچ پاداشی به اندازه اندکی درک و توجه برای رفع مشکلات حادث شده برایشان مطلوبیت نداشته باشد بنابراین برای استقرار مکانیزمی منطقی و ایجاد سوپاپ قابل اطمینانی که دغدغه ها را به امید و پویایی تبدیل نماید چاره ای جز آزادسازی قیمت خودرو و سپردن آن به مکانیزم بازار و اقدامات حمایتی از جمله تجدید نظر در نرخ بهره بانکی، نرخ حقوق و عوارض گمرکی و حتی به تعویق انداختن دریافت مطالبات دولتی و تزریق نقدینگی و به طور خلاصه حاکمیت نگرش های خیرخواهانه و هوشمندانه نیست. گام هایی که می بایست هر چه سریع تر و بلند تر برداشته شده تا بار دیگر شاهد پیش قراول بودن خودروسازان در صنعت کشور باشیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"