کد خبر: ۲۰۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۱

سال 92 سال تنوع محصول سایپا است

به گزارش خبر خودرو، مهندس مدنی در مجمع عمومی عادی شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) که در آن اعضای جدید حقوقی هیئت مدیره انتخاب شدند و در باره انتشار اوراق مرابحه تصمیم گیری شد گفت: مهمترین تغییر نگرشی که در سایپا اتفاق افتاده، محور قرار گرفتن تولید است و سال آینده، سال توسعه محصول و افزایش سبد محصولات سایپا خواهد بود.

مدیر عامل سایپا در مجمع عمومی عادی سایپا که پنج شنبه 19 بهمن در پژوهشگاه پتروشیمی برگزار شد ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر و آغاز سی و پنجمین سال انقلاب اسلامی از صرف وقت و توجه توسط دکتر رحیمی معاون اول رئیس جمهور و دکتر غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت قدردانی کرد. وی همچنین از کلیه کارکنان سایپا به خاطر تحمل شرایط خاص و ویژه صنعت خودرو و درک شرایط حاد و بحرانی آن و تلاش و همدلی آنان برای خروج از آن سراشیبی تند و خطرناک تقدیر به عمل آورد.

مهندس مدنی در ادامه بعد از تشکر از دو انجمن خودروسازی و قطعه سازی در جهت تنویر افکار عمومی و رسانه ها و نهادهای مرتبط به شکل ویژه از قطعه سازان به خاطر تحمل سختی های در چند ماهه گذشته و همکاری برای بازگشت تولید به روال عادی سپاسگزاری کرد. وی در ادامه گفت: گروه خودروسازی سایپا برای برون رفت از بحران نیاز به تغییر نگرش در گروه داشت. مهمترین عنصرِ این تغییر نگرش، محور قرار دادن تولید در رأس همه کارها و به خدمت گرفتن همه فعالیت های متفرقه در خدمت تولید بود. خوشبختانه این نگرش نهادینه شده است. شرکت های گروه نیز خود را با این نگرش همراستا کرده اند و امیدواریم که این همکای ها در افزایش شیب رشد تولید هم مؤثر باشد.

مدیر عامل سایپا در خصوص سخت گیری های بانک ها که خودروسازان را مجبور به تأمین نقدینگی کرد گفت: از راه کارهای تأمین نقدینگی پیش فروش خودرو بود و امروز نیز انتشار اوراق مرابحه توسط مجمع صحه گذاری شد. جدیداً هم نوعی پیش فروش نامحدود پیشنهاد و به تصویب وزرات صنایع هم رسیده و ابلاغ هم شده است که به زودی به اجرا در می آید. این نوع پیش فروش، نوعی مشارکت در تولید است.

مدنی با اشاره به تک بعدی بودن بخشنامه های اخیر بانک مرکزی و عدم توجه به عوارض جانبی آن برای خودروسازان گفت: بخشنامه های بانک مرکزی نیز آثار مخربی روی تولید کنندگان داشته است که نمونه ی آن  افزایش گشایش اعتبار 10 درصدی به 130 درصدی است بدون آن که جلوی آثار مخرب آن بر تولید گرفته شود.

مدیر عامل گروه سایپا در خصوص توسعه محصول در سایپا گفت: خوشبختانه با تلاش مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و معاونت مهندسی سایپا، پروژه های توسعه ای سایپا تسریع خواهد شد. از سال آینده خودروی وانت سایپا151، خودروی بدون کلاچ اتومات گروه ایکس 100 و همچنین خودروی تیبای هاچ بک، سندرو (که به بی 90 شناخته می شود) به سبد محصولات سایپا اضافه می شوند. تولید خودروهای دیگر با 30 درصد ساخت داخل نیز در دستور کار قرار گرفته است. بنابر این سال آینده سال تنوع محصول سایپا خواهد بود.

مدنی در خصوص حوزه مالی به این نکته اشاره کرد که تلاش مدیران ارشد سایپا این است که  100 درصد درآمدهای ناشی از تولید صرف خود تولید شود و در حال حاضر بیش از 70 درصد درآمدهای ناشی از فروش به زنجیره تأمین پرداخت می شوند و مابقی در خطوط تولید مورد استفاده قرار می گیرند. در عین حال بدهی ها و مطالبات سازمان ها و نهادها از سایپا، از محل دارایی ها تأمین می شود. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که فروش سایپا با ضرر و زیان بالایی رو به رو شده و دلیل آن کاهش شدید تولید و افزایش قیمت نهاده های تولید  بوده است. با این حال پرداخت به قطعه سازان بهبود نسبی پیدا کرده و به طور میانگین از 9 ماه به زیر 5 ماهه رسیده  و به زودی با حل شدن مسأله قیمت به زیر 3 ماه بهبود خواهد یافت. لازم است که قطعه سازان هم درجه تحمل خود را بالا ببرند تا مشکل از طریق بازگشت به تولید با حداکثر ظرفیت حل شود. با افزایش تولید بخش عمده ای از زیان ها کاهش خواهد یافت. یکی دیگر از راهکارهایی که صورت پذیرفت تعطیلی فعالیت هایی بود که برای سایپا فاقد سوددهی بودند. انحلال و ادغام برخی از شرکت ها که زیان آن بیش از سوددهی آن است در دستور کار قرار دارد. املاک بلااستفاده و بدون سوددهی نیز در معرض فروش قرار گرفته اند.

مهندس مدنی در باره قیمت خودرو گفت: در حال حاضر بیش از 50 تا 60 درصد وقت من و مهندس صمدی صرف موضوع قیمت می شود. خوشبختانه با تدبیر نهاد ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت خودرو به زودی شرایط معقولی پیدا خواهد کرد. با افزایش تولید و عرضه، موضوع قیمت خودرو حل خواهد شد. البته مستلزم ایجاد ثبات در قیمت ارز و مواد اولیه است.

مدیر عامل سایپا بزرگترین دغدغه در بخش مهندسی را رسیدن به استاندارد یورو4 در سال 1392 عنوان کرد و گفت در حوزه کیفیت کاهش 15 درصدی نمره منفی در 10 ماهه اول سال 1391 در محصولات خانواده ایکس 100 و کاهش 18 درصدی مراجعه مردم به نمایندگی ها در طول زمان گارانتی از دستاوردهای مهم امسال بوده است.

مهندس مدنی از تمام شرکت های گروه خواست راهکارهای کاهش هزینه را در دستور کار قرار دهند تا در شرایط نوسانات قیمت ارز از آسیب مصون بمانند. در سایپا هم بدون آسیب می توان در مقادیر معتنابهی از هزینه ها صرفه جویی کرد که در ثبات قیمت خودرو مؤثر است.

مهندس مدنی بعد از اشاره به این نکته که سال 1394 سال خودکفایی ارزی سایپا خواهد بود سخنرانی خود را با اشاره به اشاعه فرهنگ ارزش های اخلاقی، حرفه ای و سازمانی به پایان برد و گفت: شرکت های موفق دنیا تنها به توانایی های تکنیکی تکیه ندارند بلکه تک تک افراد یک سازمان به این ارزش ها اعتقاد دارند و از ریخت و پاش پرهیز می کنند تا سود سهامداران و مشتریان را بالا ببرند. با اشاعه فرهنگ سازمانی و فرهنگ صرفه جویی و رعایت اخلاق حرفه ای، ما به رشد و تعالی و توانایی های تکنیکی هم دست خواهیم یافت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"