کد خبر: ۲۰۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۱

ارز را به واردات خودرو اختصاص ندهیم و تولید ملی را دریابیم

به گزارش خبر خودرو، هر چند در هفته های سپری شده ، شاهد بحث های داغ قیمت خودرو بودیم ، اما باید پذیرفت روند موجود ، روندی منطقی است . حرکت به سوی آزادسازی قیمت خودرو نه یک انتخاب بین چندین گزینه ، بلکه اجباری غیر قابل اجتناب بود . چون اگر این تصمیم حتی به صورت نیم بند فعلی اش جامه عمل نمی پوشید ، فاصله قیمت کارخانه و بازار ، با توجه به روند کاهشی تولید بسیار بیشتر می شد و در آن صورت قطعاً حرکت به سوی آزاد سازی قیمت ، تبعات ناهنجارتر و غیر متعارف تری را به همراه می داشت .

اما آنچه در شرایط موجود مهم است ، بستر سازی برای افزایش تولید و روغن کاری چرخ های تولید در صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور است . ادامه این راه ، آن هم در شرایط موجود باید هوشمندانه طی شود تا در شرایط خاص و پیچیده موجود که تولید در کشور به سختی نفس می کشد از حرکت باز نایستد . هر چند مشکلات بی شمارند اما اگر بخواهیم به چهار مشکل اصلی پیش روی تولید به ترتیب اولویت اشاره کنیم :

اولین اولویت نقدینگی است و اولویت دوم ارز و سومین اولویت ، روش بسیار نامطلوب گشایش اعتبار و در آخر باید به عملکرد نامناسب بانک ها در اعطای تسهیلات اشاره کرد . همانطور که اشاره شد مشکلات زیادی سد راه تولید هستند و به همین خاطر است که پول و سرمایه ، تمایلی به حضور در تولید نشان نمی دهند و گرایش به واسطه گری هر روز بیشتر می شود به گونه ای که طی همین چند روز اخیر زمزمه واردات خودرو در طیفی گسترده به گوش می رسد . به راستی چه عاملی باعث می شود چشم ها به مواهب تولید بسته شود و راه برای واردات هموار شود ! در دنیای امروز یکی از شاخص های تعیین کننده سلامت جوامع ، میزان تولید ملی است . مسئولین محترم نظام اقتصادی و صنعتی کشور باید به گونه ای عمل کنند که پول و سرمایه سرگردان ، جذب تولید شود و مزیت در این حوزه به قدری باشد که همه سرمایه گذاران گرایش فکری و عملی به تولید پیدا کنند .

ولی متأسفانه علی رغم تأکید عالی ترین مقام نظام و بالاترین مقامات اجرایی و قانون گذاری کشور ، آنچه مشاهده می شود بی مهری و بی توجهی به تولید است . در شرایطی که انتظار می رود تمام امکانات و مقدورات برای راه اندازی فعال تولید بسیج شود اما بر عکس ، جو و شرایط حاکم نه تنها اینگونه نیست که عاشقان و دلسوختگان تولید نیز یکی پس از دیگری نه با میل بلکه به اجبار صحنه را ترک می کنند .همه می دانیم کشورمان شرایط دشواری را سپری می کند . همه می دانیم در بیرون از مرزها چگونه هماهنگ برای نابودی اقتصاد و تولید کشورمان تلاش می شود و همه می دانیم اگر سنگر تولید توسط آن ها با واردات تحمیلی تولیدات خوب وبدشان فتح گردد . کارگر و مهندس و مدیر هموطنمان باید بر خرابه های چرخ های از حرکت باز ایستاده کارخانه های خود تنها نظاره گر باشند و اندوه شنیده نشدن صدایشان از سوی مسئولین ، آخرین رمق ها را نیز از آن ها بگیرد .

انصاف نیست فکر و کلام و عملمان آن هم در شرایط خاص کنونی ، عامل توقف تولید شود و باز هم انصاف نیست ارزی که به سختی به دست می آید صرف واردات غیر ضروری از جمله صرف ورود خودروهایی شود که امکان تولید آن ها در کشور وجود دارد و انباشت نا متعارف ثروت از طریق واسطه گری و واردات ، بستر ساز نابودی تولید و اشتغال در کشورمان شود .

ساسان قربانی

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"