کد خبر: ۲۲۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۲

واگذاری قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت چاره کار نیست ، باید قیمت خودرو آزاد شود

به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : سپردن قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت چاره کار نیست بلکه امروز راهکارها باید به سمتی برود که تولید افزایش یابد و وعده هایی که در خصوص اختصاص تسهیلات ارزی و ریالی به صنعت خودرو داده شده عملیاتی شود .

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صنعت ، معدن و تجارت در خصوص تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو اظهار داشت : در شرایطی که صنعت خودرو در بدترین وضعیت قرار گرفته و تولید خودرو به حداقل رسیده ، به نظر می رسد فقط  تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو کار ساز نیست بلکه باید ساز و کار برخورد با مشکلات تحمیل شده به این صنعت تغییر کند.

 وی تصریح کرد : متاسفانه ضرباتی که طی 6 ماه گذشته در اثر سوء تدبیر به صنعت خودرو وارد شده است این صنعت را در بدترین وضعیت قرار داده است بنابراین در شرایط کنونی باید تدبیر دیگری برای صنعت خودرو و رفع مشکل تولید در این صنعت اندیشیده شود .

وی افزود : هر چند وقوف به اشتباه ، یک گام به جلو تلقی می شود اما فراموش نکنیم در حال حاضر تولیدی برای عرضه وجود ندارد و قیمت ها به اجبار بر اساس اصل عرضه و تقاضا صعودی خواهد بود . 

وی گفت : متأسفانه امروز اغلب سازمان ها و دستگاهها از بانک ها ، گمرکات ، نظام مالیاتی ، سازمان استاندارد ، سازمان حفاظت از محیط زیست و حتی نیروی انتظامی هریک به نوعی با ایجاد موانعی بر مسیر صنعت خودرو ، باعث بروز مشکلاتی شده اند و ظاهراً فراموش کرده اند که تحریم علیه این صنعت همه جانبه شده است .

وی افزود :  قطعا با روندی که پیش رو است صنعت خودرو بیش از یکی ، دو ماه آن هم به شکل بسیار محدود امکان ادامه فعالیت نخواهد داشت کما اینکه همان طور که بیان شد ، انتظار می رود با کاهش تولید و عرضه خودرو ، قیمت ها نیز طی روزهای آینده نیز افزایش یابد .

وی همچنین با تاکید براینکه قیمت گذاری خودرو توسط سازمان حمایت در شرایط کنونی اقدام اشتباهی است ، افزود : راهکار درست و منطقی در شرایط کنونی آزادسازی قیمت خودرو و تأمین نقدینگی مورد نیاز است .

وی اظهار داشت :  در وضعیت کنونی ابتدا باید قیمت خودرو آزاد شود ، پس از آن نقدینگی صنعت خودرو تامین شده و به دنبال آن نیز ارز تک نرخی شود همچنین به موسسات و سازمان های ذیربط اعلام شود که با صنعت و تولید که امروز در شرایط بحرانی قرار دارد همکاری نمایند این در حالی که امروز اغلب دستگاه ها از سازمان های مالیاتی تا سازمان تامین اجتماعی ،بدترین رفتار را با تولید در کشور دارند به گونه ای که ما گاهی اوقات تحریم های بین المللی را فراموش می کنیم .

دبیر انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد : قطعا در کنار اینگونه اقدامات باید هر چه زودتر مشکل تحریم با حفظ منافع ملی ، برطرف شود تا قادر باشیم مرحله به مرحله به شرایط مناسب باز گردیم. هرچند این مشکلات را بارها و بارها به اطلاع مسئولین ذیربط در حوزه اقتصاد و صنعت کشور رسانده ایم و ترتیب اثری ندیده ایم ولی امیدواریم رئیس جمهوری منتخب به این صنعت بزرگ و فراگیر کشور توجه ویژه داشته باشد چرا که دشمنان ما در بیرون مرزها متوجه شده اند صنعت خودرو چه اهمیتی دارد و به همین دلیل در آخرین تحریم به طور مستقیم این صنعت را نشانه رفتند هر چند این کار نادرست آن ها در حافظه تاریخی مردم کشورمان خواهد ماند .

قربانی با اشاره به تحریم اخیر صنعت خودرو گفت : صنعت خودرو ایران به میزانی مهم و حساس است که رئیس جمهوری آمریکا شخصا در مورد تحریم آن تصمیم گیری می کند در حالی که در داخل کشور  ، توجه لازم به این صنعت صورت نگرفت و مدت زیادی صنعت خودرو بلاتکلیف ماند و خودروسازی کشور دچار بحران جدی شد .

وی در ادامه با توجه به بیانیه ها و مصاحبه های مختلف انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت صنعت خودرو، گفت : چنانچه به هشدارهای ما که بارها و بارها به اطلاع مسئولین رسید توجه می شد ، اکنون این مقدار مشکل نداشتیم .

وی خاطر نشان کرد : ما به روشنی اعلام کردیم اقدام در جهت سپردن قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت ، تصمیمی غیر کارشناسی است به ویژه که صنعت خودرو یک صنعت چند بعدی و پیچیده است ، اظهار نظر در مورد آن بدون داشتن تیم کارشناسی زبده کار آسانی نیست .

وی با اشاره به اینکه صنعت و تولید با تعارف و گمانه زنی های غیر کارشناسی میانه ای ندارد ، گفت : اصولا صنعت و تولید در دوره های مختلف فدای برخی ملاحظات و ندیدن واقعیت ها شده است به عنوان مثال در مقطعی مسئولی باید صرحتا  اعلام می کرد که قیمت گذاری خودرو اقدام اشتباهی است و باید قیمت گذاری آزاد شود اما این موضوع را مطرح نمی کند و نتیجه آن میشود که دیدیم . هنوز هم به صراحت اعلام می کنیم انتقال مسئولیت قیمت گذاری به شورای رقابت کار اشتباهی بود و در ادامه برگشت دوباره آن به سازمان حمایت نیز اشتباه است باید قیمت خودرو در بازار تعیین شود .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"