کد خبر: ۲۳۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۲

شورای رقابت درخواست افزایش قیمت خودروسازان را بررسی می کند

به گزارش خبر خودرو ، عضو ناظر شورای ملی رقابت با اشاره به جلسات این شورا در خصوص قیمت خودرو گفت : شورای ملی رقابت تاکنون جلسات متعددی را با وزارت صنعت و معدن و نمایندگان شرکتهای خودروساز برگزار نموده اما تااین لحظه خروجی خاصی از این جلسات در خصوص تغییر قیمت خودرو حاصل نشده است.

عیسی امامی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : البته با توجه به بحث اخیر خودروسازان در خصوص تاثیر نرخ بر قیمت خودروها ، این جلسات ادامه خواهد داشت اما بر اساس بررسی های کارشناسی که  توسط شورای رقابت صورت گرفته است نرخ ارز بر قیمت خودرو تاثیر چندانی نداشته است.

وی تصریح کرد : هر چند خودروسازان و قطعه سازان مدعی هستند که نرخ ارز آزاد بر قیمت قطعات و خودرو تاثیر قابل توجهی بوده است اما بر اساس تصمیماتی که در جلسه اخیر شورای رقابت که با حضور معاون وزیر صنعت و معدن صورت گرفت مقرر گردید که مبنای قیمت گذاری خودروها همچنان بر اساس فرمول و دستور العمل قبلی محاسبه شود و تا پایان سال 92 قیمت خودروها ثابت بماند.

وی تاکید کرد : به دلیل عدم تامین ارز مبادله ای مورد نیاز خودروسازان مقرر گردید تا نرخ ارز متقاضی مبنای محاسبه قیمت گذاری قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : در صورتی که خودروسازان نسبت به دستورالعمل فعلی خودروها و تاثیر زیاد نرخ ارز متقاضی بر قیمت محصولاتشان اعتراض دارند می توانند با این موضوع را همراه با مستنداتی به شورای رقابت ارائه کنند قطعا شورای رقابت بررسی خواهد کرد.

امامی افزود : به نظر نمی رسد که عدم اختصاص ارز مبادله ای تفاوت زیادی در قیمت خودروها ایجاد کرده و ضرر و زیانی را متوجه خودروسازان نماید اما در صورت وجود این ضرر و زیان نیز شرکتها باید با افزایش تولید این زیان را جبران کنند.

وی با توجه به مشکلات شدید نقدینگی شرکتهای خودروساز و افت تولید خودرو گفت : دولت باید از صنعت خودرو که یکی از صنایع مهم و استراتژیک محسوب می شود حمایت نماید در حالی که امروز به جای حمایت از صنعت خودرو ، به مصرف کننده ظلم می شود.

وی گفت : باید با روش هایی از تولید داخل حمایت شود تا استمرار تولید، اشتغال پایدار در کشور را به همراه داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر ادامه حضور شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو و وجاهت قانونی این شورا در این ارتباط گفت :  تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو از وظایف قانونی شورای رقابت است مگر انکه قانون تغییر یابد چرا که هر کجا که بحث انحصار مطرح می شود شورای رقابت وظیفه دارد برای ایجاد فضای رقابت و تعادل و منطقی کردن قیمتها ، بر اساس فرمول مشخص قیمت گذاری نماید و این وظیفه قانونی شورای رقابت است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"