کد خبر: ۲۵۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳

عرصه‌اي نوين براي ارتقاي تكنولوژي و انتقال دانش در تام

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو، پروژه «نوسازي و به‌سازي ايستگاه گاززدايي تحت خلاء(Vacuum Degassing)از طرف شركت ذوب آهن اصفهان به تام ابلاغ شد.            

سيستم‌هاي گاز زدايي تحت خلاء در فرآيند فولادسازي، يكي از مكانيزم‌هاي متداول در جهان جهت توليد فولاد باكيفيت است كه در آن پاتيل حاوي فولاد مذاب درون يك محفظه قرار گرفته و از طريق دمش گاز خنثي از منافذ كف پاتيل و ايجاد همزمان خلاء‌ نسبي در محفظه، ميزان ناخالصي‌ها همچنين گازهاي انحلال يافته در فولاد مذاب كاهش مي‌يابد. اين فرآيند امكان توليد محصولات جديد و مرغوب‌تر و با ارزش افزوده بالاتر را براي توليد كننده فراهم مي‌كند.

شركت ذوب آهن اصفهان به منظور تكميل زنجيره ارزش خود، توليد فولادهايي با ارزش افزوده بالاتر و تنوع بخشيدن  به محصولاتش، در سال 1382 طرح ايجاد يك واحد گاز زدايي تحت خلاء را در دستور كار خود قرار داد ولي به دليل وجود برخي مشكلات و علي‌رغم هزينه‌هاي زياد، به بهره‌برداري نرسيد تا اين كه در تابستان سال جاري مناقصه‌اي جهت نوسازي و به‌سازي اين ايستگاه توسط شركت مذكور برگزار و از شركت تام به همراه شركت INTECO اتريش به دليل تجربه و دانش فني بالا در اين حوزه، به صورت ويژه از سوي ذوب آهن اصفهان براي تهيه پيشنهاد دعوت شد. برنامه عملياتي در نظر گرفته شده براي اجراي اين پروژه شامل انجام مهندسي منسجمي بين تام و INTECO جهت بررسي طرح موجود، شناسايي بخش‌هاي قابل استفاده اين طرح و استفاده از اين بخش‌ها براي ساخت و راه‌اندازي ايستگاه جديد گاز زدايي در خلاء خواهد بود.

مدت زمان اجراي طرح 18 ماه است. اين پروژه از اين جهت براي تام حائز اهميت است كه تامين تجهيزات VD گام جديدي است در راستاي ارايه محصولات با تكنولوژي بالاتر در جهت توليد محصولات ثانويه فولادي با ارزش افزوده بيشتر. از سوي ديگر با توجه به راهبردهاي مطرح شده در سند چشم انداز توسعه كشور، بيشترين تاكيد بر اجرايي شدن طرح‌هاي بالادستي براي مديريت زنجيره تامين فولاد بوده و مطابق با اين برنامه در اولويتهاي سرمايهگذاري در زنجيره ارزش فولاد، توسعه واحدهاي فولادسازي جهت توليد انواع ريل راه‌آهن تنها اولويت "الف" سرمايهگذاري بيان شده است. هدف اصلي تلاش شركت ذوب‌آهن اصفهان جهت بهره‌برداري از فرآيند گاززدايي نيز توليد محصولات فولادي مورد استفاده در توليد ريل‌هاي راه‌آهن عنوان شده كه اميد است با به بهره‌برداري رسيدن اين پروژه در آينده‌اي نزديك، افتخار ديگري براي صنعت فولاد ايران و شركت تام رقم بخورد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"