کد خبر: ۲۵۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت : در بحث وضعیت آینده خودروسازی کشور تنها اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تاثیرگذار نخواهد بود و عوامل متعددی در توسعه یا رکود این صنعت نقش دارند.

لزوم اختصاص بسته های حمایتی دولت به قطعه سازان با اجرای فاز دوم هدفمندی

به گزارش خبرخودرو ، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت : در بحث وضعیت آینده خودروسازی کشور تنها اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تاثیرگذار نخواهد بود و عوامل متعددی در توسعه یا رکود این صنعت نقش دارند.

طالبی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ، تصریح کرد : از زمان آغاز به کار صنعت خودروسازی کشور ، خودروسازان داخلی به دلیل عدم انجام تحقیقات و عدم ارتقا سطح تکنولوژی و دانش وهمچنین اتکا و وابستگی به خارج ، تنها مونتاژ قطعات را انجام می دهند.

وی در ادامه افزود : به منظور ورود صنعت خودروسازی داخل به عرصه جهانی و رقابت پذیری با صنعت خودروسازی دنیا باید این صنعت به دنبال ارتقا سطح تکنولوژی و ورود آن به بسترهای اقتصادی باشد.

وی خاطر نشان کرد : در حال حاضر سالانه در حدود یک میلیون خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید می گردد ، که به منظور جلوگیری از افزایش قیمت این تولیدات باید خودروسازان و دولت اهتمام ویژه ای به صنعت قطعه سازی داخل داشته باشد.

وی با اشاره به تاثیر بسته های حمایتی دولت در کاهش قیمت خودرو اظهار داشت : اگر دولت با برنامه ریزی مناسب ، بسته های حمایتی از قبیل پرداخت تسهیلات با نرخ پایین بهره بانکی را در اختیار قطعه سازان قرار دهد این امر موجب کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

این کارشناس خودوریی تصریح کرد : هدف اصلی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ، واقعی ساختن قیمت حامل های انرژی و اختصاص درآمد حاصل از آن به خانوارها و بنگاه های تولیدی است .

طالبی در ادامه گفت : با افزایش قیمت حامل های انرژی دولت باید بسته های حمایتی ویژه ای را به تولیدکنندگان داخل اختصاص دهد در غیر این صورت قطعا تولیدکنندگان نمی توانند وارد عرصه رقابت شوند.

وی با تاکید به تاثیر پذیری صنعت خودرو از وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد : تولیدکنندگان از جمله قطعه سازان و خودروسازان متاثر از وضعیت اقتصادی هستند و در صورتیکه همچنان بهره بانکی با نرخ بالا باشد قطعا تولیدکنندگان ، محصول با کیفیت پایین و قیمت بالا عرضه خواهند کرد .

وی در ادامه افزود : در صورت افزایش قیمت قطعات تولیدی قطعا قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت که به دنبال آن دولت مجبور به افزایش تعرفه واردات خودرو خواهد شد که این موضوع مغایر با برنامه بلند مدت صنعت خودروی کشور است.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد : با توجه به وضعیت استراتژیک کشور و ادامه تحریم های همه جانبه ،  می طلبد تا دولت اهتمام بیشتری به بخش تولید خصوصا صنعت قطعه سازی وخودروسازی داشته باشد .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"