کد خبر: ۲۵۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳

عللی که باعث ایجاد آرتروز در مفاصل و زانو می گردد:

- استئوآرتریت اولیه که مفصل در اثر مرور زمان و سن و گاها” عوامل ژنتیکی که باعث ایجاد تخریب مفصل می گردد و زانو دچار آرتروز می گردد.

- بیماریهای التهابی مفصل مثل آرتریت روماتوئید که در اثر تخریب لایه های پوشاننده مفصل باعث تخریب غضروف مفصل گردیده و در نهایت ارتروز مفصل ایجاد می گردد.
- ضربه به مفصل که می تواند در اثر شکستگی درون مفصل،منیسک زانو و غیره باشد نیز منجر به بروز آرتروز زانو می شود. گرچه عوامل ژنتیک در مورد آرتروز دخیل می باشند ولی عواملی مثل وزن زیاد رابطه مستقیمی با آرتروز مفصل زانو داشته بصورتی که کم کردن حدود ۱۰ کیلوگرم می تواند تا ۵۰% شانس پیشرفت آرتروز را کم کند.

علائم اصلی بیماران مبتلا به آرتروز عبارتند

درد که به تدریج افزایش می یابد و التهاب و تورم زانو که خصوصا” در صبح ها بیشتر و با فعالیت کم می شود. افزایش درد این افراد با فعالیتهایی مثل راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها یا زانو زدن افزایش می یابد . این درد می تواند توام با احساس ضعف و گاهی اوقات خالی کردن زانو نیز می باشد .

همچنین بعضی از بیماران تغییر شدت این درد را با تغییر دما و آب و هوا مرتبط می دانند.

درمعاینۀ پزشک کم شدن محدوده حرکتی مفصل، التهاب و حساسیت مفصل وجود دارد. در گرافی های انجام شده از زانو کم شدن فاصله مفصلی مشهود است که با پیشرفت آرتروز این تغییرات بیشتر و بیشتر خواهد شد .
یافته های آزمایشگاهی خاصی جهت بیماران مبتلا به آرتروز زانو وجود ندارد مگر افرادی که دلیل ایجاد آرتروز زانوی آنها آرتریت روماتوئید یا بیماریهای التهابی دیگری باشد .

درمان :

اگر شما دچار آرتروز زانو هستید در مراحل مختلف آرتروز زانو شما می توانید از طیف وسیعی از درمان های غیر جراحی سود برده و درد خود را کاهش دهید.

موثر بودن این روشهای درمانی در افراد مختلف متفاوت بوده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. انتخاب روش درمانی بسته به نیاز و مراحل مختلف متفاوت بوده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بسته به نیاز و مراحل مختلف بیماری شما و تصمیم پزشک شما متفاوت است.

درمان های غیرجراحی:

تغییر در روش زندگی


تغییر در روش زندگی شامل کم کردن وزن و تغییر ورزش های بیمار از دویدن به شنا و دوچرخه سواری و کم کردن فعالیت هایی مثل بالا رفتن از پله ها که باعث افزایش درد بیمار گردیده است. اکثر افرادی که دچار آرتروز زانو می باشند(نه همه آنها)دچا ر افزایش وزن بوده و یک کم کردن وزن ساده می تواند فشار وارده به مفاصلی مثل زانو را کم کرده و باعث کاهش درد و افزایش کار کرد بیمار خصوصا” در راه رفتن می گردد.

ورزش

ورزش های خاصی می تواند باعث افزایش محدوده حرکتی ، نرمی مفصل و افزایش قدرت عضلات ران گردد. فیزیوتراپی و ورزشهای خاص اغلب در کم کردن درد و بهبود کارکرد مفاصل موثر می باشد. پزشک و فیزیوتراپ می توانند فیزیوتراپی و ورزشهای خاصی که متناسب با نیاز ها و روش زندگی بیمار باشد را به شما آموزش دهند.

لوازم حمایتی


لوازم حمایتی مثلا”استفاده از یک عصا، کفی ، یا توکفشی های خاصی می تواند به کم کردن درد شما کمک نماید.استفاده از زانو بندهای خاص در مواردی که زانو دچار انحراف باشد با کم کردن فشار برروی قسمت گرفتار می تواند باعث کم کردن درد شما گردد.

درمان های دارویی


درمان های دارویی متفاوتی برای درمان آرتروز زانو وجود دارد. متناسب بودن این داروها باتوجه به نظر پزشک معالج شما با وضعیت شما متغیر می گردد. در ردیف اول داروی ضد درد التهابی ساده مثل آسپرین ، استامینوفن و بروفن می باشد که باعث کم شدن التهاب در درون مفصل می گردد.دسته دیگر، داروهایی هستند که تحت عنوان NSAID یا داروی ضد التهابی غیر از کورتون می باشد که همه این داروها می توانند عوارض جانبی مخصوص به خود را داشته و در همین حال با داروهای دیگری که شما مصرف می کنید تداخل دارویی داشته باشد.

گروه دیگر داروهایی هستند که امروزه تحت عنوان داروهای سازنده غضروف یا همان کلوگوزامینها و کندروآیتین ها نامیده می شوند ، در واقع حاوی مولکولهای پیش ساز غضروف مفصلی بوده و گروهی از محققین معتقدند که در مراحل اولیه آرتروز زانو می تواند کمک کننده باشد .

درمان های جراحی

اگر آرتروز زانوی شما به درمان های غیر جراحی پاسخ ندهد در این صورت مداخله جراحی مورد نیاز است.

منبع:سایت تخصصی زانو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"