کد خبر: ۲۵۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو، با تصویب طرحی دوفوریتی در شورای شهر تهران شرکت های کنترل ترافیک و کیفیت هوا در شهرداری تهران ابقا شدند .

شرکت هاي کنترل ترافيک وکيفيت هوا در شهرداري تهران ابقا شدند

به گزارش خبرخودرو، با تصویب طرحی دوفوریتی در شورای شهر تهران شرکت های کنترل ترافیک و کیفیت هوا در شهرداری تهران ابقا شدند .

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این طرح گفت: شورای شهر مصوبه ای درباره ساماندهی سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران در سال 87 داشت که بر اساس آن پیش بینی شد شرکت ها و سازمان های شهرداری ازجمله دو شرکت کنترل ترافیک و شرکت کنترل کیفیت هوا به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران بعد از این مصوبه درخواست کرد این دو شرکت به شهرداری برگردند و شورا این لایحه را تصویب کرد اما در اواخر دوره شورای سوم طرحی تصویب شد که بر اساس آن مجددا شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت کنترل ترافیک به بخش خصوصی واگذار شود.

دنیامالی عضو دیگر شورای شهر نیز در دفاع از این طرح گفت: شورای چهارم باید توجه ویژه ای به موضوع آلودگی هوا داشته باشد. اگر سازمان محیط زیست پایش هوای شهر تهران را انجام می داد و امکانات موجود در شهرداری تهران را داشت بهترین سازمان برای انجام این کار بود اما در حال حاضر باید به این موضوع در شهرداری تهران توجه ویژه ای داشته باشیم.

در جلسه امروز تشکری هاشمی در دفاع از این طرح بیان داشت: حوزه حمل و نقل در شهرداری تهران با توجه به سیاست های شورا و مصوبات آن، تلاش کرده است هر کاری که امکان واگذاری به بخش خصوصی را داشته انجام دهد.

وی افزود : 62 درصد از اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شده و ما به سیاست های شورای شهر برای کوچک سازی و چابک سازی باور داریم. تشکری هاشمی اضافه کرد : با وجود مشکلات زیادی که در اجرای این ماموریت ها داشتیم مصوبات شورا را اجرا کردیم؛ برای این دو شرکت هم با توجه به مصوبه شورا مقدمات واگذاری را آماده کردیم اما واقعیت این است که اجرای این مصوبه دل نگرانی هایی را به وجود می آورد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: در هر دو شرکت هیچ کار غیرقابل واگذاری وجود نداشته که به بخش خصوصی واگذار نشود و آنچه ما در شرکت کنترل ترافیک نگه داشتیم بخش های بسیار حساس است، مثل مراکز کنترل ترافیک تونل ها.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 400 تقاطع به صورت هوشمند در این مرکز اداره می شود گفت: کاری که در این مجموعه انجام می شود بسیار تخصصی است و ما در کشور رشته تخصصی ITS نداریم و کار جدید و ناشناخته برای دستگاه های بهره بردار است بنابراین سیستم ها باید مرتب به روز رسانی شوند و به صورت یک کالای قابل واگذاری نخواهد بود.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه این شرکت ها وبال شهرداری نیستند، گفت: تنها سهام این دو شرکت برای شهرداری است و آنها بر اساس قیمت تمام شده کار را انجام می دهند. ما تلاش کردیم شرکت های فربه ای درست نکنیم و چابک سازی و کوچک سازی را همیشه مد نظر قرار دادیم.

وی افزود: مهم ترین چالش پایتخت موضوع آلودگی هوا است در شهرداری تهران در طول سالهای اخیر امکاناتی برای اندازه گیری میزان آلودگی هوای شهر فراهم شده که در هیچ سازمانی در کشور وجود ندارد. از طرف دیگر تنها مرجعی که در زمینه آلودگی صوتی کار کرده شهرداری تهران است و ما در این شرکت توانستیم روی آلاینده هایی کار کنیم که تا به حال ناشناخته بودند. ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون، بنزن، آزبست، ریزگردها و ... که در یک شرکت کوچک تخصصی با کمتر از 40 نفر پرسنل اندازه گیری می شود.

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: این شرکت ها به صورت هزینه درامدی برای شهرداری کار می کنند و هیچ سودی در پایان سال ندارند. این شرکت آزمایشگاه معتمد محیط زیست، برخی از وزارت خانه ها و منابع خارجی است که به عنوان یک NGO شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را پذیرفته اند.

معصومه آباد هم به عنوان عضو مخالف عنوان کرد: تقاضا دارم این طرح به احترام شورای سوم سلب فوریت شود. در بخش خصوصی ما بسیاری از بیمارستان ها را می بینیم که به خوبی فعالیت می کنند. دلیلی ندارد که بخش خصوصی نتواند به خوبی این شرکت ها را اداره کند.

پس از اظهار نظر اعضای موافق و مخالف دو فوریت طرح به رای گذاشته شدو که به تصویب رسید.

در نهایت با رای اکثریت اعضا طرح استثنا شدن واگذاری سهام شرکت های کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک از مصوبات شورای شهر و ابقای آنها از تاریخ مصوبه در شهرداری تهران به تصویب رسید.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"