کد خبر: ۲۵۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
مهر: رونمایی از زره کامپوزیتی هوشمند توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که جز جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای نظامی کشور است بنابر گفته کارشناسان نظامی، انقلابی در صنعت محصولات زرهی و دفاعی کشور است که تمامی ویژگیهای این محصول جدید و مدرن در ادامه تشریح شده است.

در واقع زره ،پوششی که در هنگام جنگ برای محافظت استفاده می‌شود.زره، اولین بار حدود 5000 سال قبل مورد استفاده قرار گرفت و در ابتدا، جنس آن از چرم بادوام بود اما  در قرون وسطی، گروهی با استفاده از زره های فلزی که سر تا پای آنها را می پوشاند و بیش از 30 کیلوگرم وزن داشت، جنگ می کردند. پس از اختراع سلاح های گرم غیر از کلاهخود ، سایر وسایل حفاظت از تن دیگر کاربردی نداشت؛ زیرا وزن فلزی که بتواند جلوی ورود گلوله به بدن را بگیرد، بسیار زیاد می‌شد.

اولین زره مربوط به حدود 5000 سال

به همین منظور ساخت زره‌های مدرن و پیشرفته در دستور کار شرکت‌های اسلحه سازی قرار گرفت و زره های کامپوزیتی از جمله جدیترین زره‌های مورد استفاده این صنعت در اولویت قرار گرفت  البته منظور از زره كامپوزيت زرهی است كه از هر نوع مواد مركب ( كامپوزيت) ،‌تركيب دو يا چند ماده مختلف مثلا آلومينيوم و سراميك است.وزن کم این مواد در عین بالا بودن نسبت مقاومت به وزنشان در مقایسه با موادی مانند فولاد باعث شده که مصرف آنها در صنایع دفاعی و نظامی همچنین به علت وجود فاز زمینه مقاومت به خوردگی روز به روز افزایش یافت.

 

در ابتدا كامپوزیتی سرامیكی  تولید و ساخته شد و بیشتر درجلیقه های ضدگلوله، تانك ها، خودروهای نظامی و اجزای مهم هلیكوپترها به كار رفت. زره های كامپوزیتی سرامیكی معمولاً شامل یك سرامیك تك فاز یا یك بدنه كامپوزیتی سرامیكی هستند كه به وسیله یك لایه انعطاف پذیر نظیر كولار، اسپكترا، فایبرگلاس یا دیگر مواد پلیمری حفاظت می شوند. علاوه بر آن فلزات نرمی نظیر آلومینیوم نیز می توانند به عنوان لایه محافظ استفاده شوند معمولا در هنگام برخورد گلوله سطح سخت سرامیک در اثر برخورد ترک و شکسته می‌شود و بیشتر انرژی گلوله گرفته شده و مابقی نیز به وسیله لایه انعطاف پذیر و نرم پشتی گرفته می‌شود البته در دهه هفتاد میلادی انواع دیگری از سرامیك ها در سیستم های پیچیده زرهی با موفقیت استفاده شدند. این سرامیك ها شامل تركیبات نیتریدی، اسپینل و تركیبی از كاربیدها، سیلیكون كاربید و سیلیكون بود.

 

اما با مدرن شدن تجهیزات دفاعی و نظامی جدیدیترین زره‌های هوشمند برای استفاده در تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار گرفت که سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخت برای خلق تجهیزات متناسب با حوزه نبرد آینده به منظور تکمیل شایستگی‌های کلیدی خود در حوزه زرهی و دستیابی به فناروریهای نوین و اثر بخش را محور اصلی پروژه تحقیقاتی خود قرار داد و به منظور پر نمودن خلا فناوری موجود در ورقهای مقاوم زرهی پروژه‌ای با هدف کسب دانش فنی تولید یک ورق محافظ زرهی مقاوم و ارزان با قابلیت انبوه بدون نیاز به سرمایه گذاری کلان صنعتی را تعریف و اجرا کرد.

لذا با استفاده از از فناوریهای نوین در ترکیب کامپوزیت‌های مرکب و تلفیق آن با مایع هوشمند اس تی اف (که ترکیبی منحصر به فرد بوده و نمونه مشابه آن در هیچ مرجعی یافت نشده است)مبتنی بر فناوری نانو،زره کامپوزیتی هوشمند مقاوم در مقابل گلوله‌های کالیبر هسته فولاد ضد زره طراحی،ساخته و به صورت عملیاتی با موفقیت کامل آزمایش شد.

 

از ویژگیهای منحصر بفرد این محصول نوین جهانی ترکیب استفاده شده از فناوریهای نوظهور شامل STFفناوری نانو و عاملدار کردن نانو مواد با گروههای عملی،ترکیبات خاص پلی اتیلن،رزین،و الیاف سرامیک است که این محصول بسیار برتر از زره‌های مشابه فلزی بافولاد تحریمی آرموکس آلیاژی برابر استانداردهای بین المللی ناتو است.

فناوریهای مربوط به طراحی زره‌های کامپوزیتی و هوشمند آن با استفاده از زره مایع برای اولین بار در ایران در این پروژه به کار رفته است و STFبه کار رفته در آن موجب هوشمند سازی محصول در خصوص عکس العمل در مقابل ضربات ناگهانی و با سرعت بالا مانند گلوله‌های کالیبر 50 از فاصله 30 متری شده است.

از جمله ویژگیهای منحصربفرد این زره ترکیبی این است که ضمن داشتن مقاومت برابر با نفوذ همانند زره فولادی آرموکس آلیاژی دارای 76 درصد وزن آن می باشد به طوری که این محصول می‌تواند در کلیه سامانه‌های نیروهای مسلح شامل خودروهای کامپوزیتی ضد گلوله،سنگرهای ضد گلوله،طراحی شیلترهای خاص، پیشانی‌های جنگی خاص تقویت زره‌های موجود و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد این محصول به گونه‌ای است که زمانی که یگ گلوله به زره هوشمند اصابت کند زره مایع هوشمند تزریق شده در این زره تبدیل به ماده ای سخت می‌شود و مقاومت آن به گونه‌ای افزایش می‌یابد که در کمتر از یک هزارم ثانیه از نفوذ گلوله جلوگیری می‌کند و جالب اینکه هرچه سرعت گلوله بیشتر باشد این ماده هوشمند سختی بیشتری از خود نشان می‌دهد.این افزایش ویسکوزیته که در گذار SFT از مایع به جامد در حین ضربه اتفاق می افتد و از حرکت گلوله جلوگیری کرده و باعث اتلاف انرژی بیشتر می شود.

دیگر مزیت بزرگ الیاف اشباع شده،STFمحافظت درمقابل سلاح‌های سرد مانند چاقو و به طور کلی در مقابل سوراخ شدگی است و اس تی اف خلل و فرج بین رشته‌های الیاف را پر می‌کند و باعث افزایش استقامت الیاف می‌شود این محصول در جشنواره سلمان فارسی در حوزه فناوری محور مقام دوم جشنواره را در کل نیروهای مسلح دریافت نمود.

در حال حاضر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران  تنهادارده دانش فنی زره کامپوزیتی هوشمند در کشور است و از جمله برنامه‌های این نیرو ارائه محصولات متنوع در این خصوص است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"