کد خبر: ۲۵۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
شهر نوشت:  12 كيلومتر از خط 3 مترو، به عنوان شاهراه مترو تهران و نماد كاهش فاصله جنوب به شمال صبح فردا تحویل شهروندان پایتخت می شود .خط 3 مترو بزرگترین و طولانی ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می شودکه با 37 کیلومتر طول جنوبی ترین نقطه پایتخت را به شمالی ترین نقطه متصل می کند .

صبح فردا با حضور شهردار تهران و معاونین و مدیران شهری نخستين قطار مترو از چهارراه ولیعصر (عج) با طی مسیر 12 كیلومتر به اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران حركت می‌كند.

بنا بر این گزارش عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 كیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیكی داشت اما در يك ركورد كم نظير در تاريخ ساخت مترو در ايران از نيمه 1391 تاكنون عملیات ساخت و تجهیز اين خط مهم كامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

خط3متروی تهران به عنوان بزرگترین خط متروی خاور میانه ، با طول تقریبی 37 کیلومتر و با 28ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد و  با خطوط 1،4،6و7 مترو نيز تقاطع دارد.

عمليات اجرايي اين پروژه عظيم ظرف مدت 15 ماه ؛2/1 میلیون متر مکعب خاک برداری انجام شده است. همچنین 40 هزار تن میلگرد به کار رفته که معادل 4 برابر برج ایفل است و نیز 330 هزار متر مکعب بتن ریزی در آن انجام شده که معادل 11 برابر برج میلاد است.بخش جنوبي خط 3 مترو به طول 12 كيلومتر در شرايطي بهره برداري مي شود كه ایستگاه هاي منيريه، راه آهن، قلعه مرغي، جواديه و آزادگان به مسافران سرويس دهي مي كنند و قطارها تا زمان تكميل بخش هايي از ايستگاه هاي شهرك شريعتي، يافت آباد و نعمت آباد، در اين 3 ايستگاه توقف نخواهند داشت.بهره گيري از چندين شيوه مختلف حفاري تونل (ترانشه باز،اتريشي و مكانيزه)، عبور از بافت فرسوده و قديمي تهران و موانع متعدد تاسيسات فرسوده شهري، ساخت ايستگاه ها واجراي ريل گذاري به موازات پيشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندك از زير خط 2 درحال بهره برداري مترو و ده ها مورد ديگر در شمار ركوردها و شاخص هاي بخش جنوبي خط 3 مترو به حساب مي آيد.خط 3 مترو همچنین با 7 بزرگراه، 6 میدان اصلی(میدان راه آهن و ...) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع و یا عبور می‌كند و ساكنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و كامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می دهد.بخش جنوبي خط 3 مترو به طول 12 كيلومتر در شرايطي آماده بهره برداري است كه ایستگاه هاي منيريه، راه آهن، قلعه مرغي، جواديه و آزادگان به مسافران سرويس دهي مي كنند و قطارها تا زمان تكميل بخش هايي از ايستگاه هاي شهرك شريعتي، يافت آباد و نعمت آباد، در اين 3 ايستگاه توقف نخواهند داشت.اين خط يكي از شاخص ترين خطوط تهران به دليل دسترسي به شهرك هاي اطراف و مركز تهران است كه فرصت هاي زيادي را براي استفاده مسافران فراهم مي كند و از اين رو افتتاح اين خط از كارهاي بي نظير عمراني است كه مردم جنوب شهر از ان بهره مند مي شوند.

 پیشرفت 90 درصدی نیمه جنوبی مترو در 15 ماه کاری

اجرای 12 كيلومتر تونل مترو و ايستگاههاي آن در سخت ترين شرايط اجرايي ظرف مدت 15 ماه كاري به پايان رسيده است و اين در حاليست كه پيشرفت فيزيكي كار در خرداد ماه سال 91 تنها 10 درصد ودر شهريور ماه 92 اين پيشرفت به 90 درصدرسيده است.

در ساخت خط 3 مترو خاک برداری صورت گرفته معادل وزن 12 هزار و 750 فروند هواپیمای بویینگ 747 است. در پروژه مذکور 330 هزار متر مربع یعنی 34 برابر مساحت یک زمین فوتبال استاندارد یا با نگاهی دیگر، 40 برابر وسعت یک استخر المپیک قالب به کار رفته است.

در ساخت خط 3دستگاه حفار اتوماتيک (TBM) از زير خط در حال بهره برداري مترو بدون توقف خدمات رساني به فاصله 6 متري و همچنين به فاصله 30سانتي متري از شمع هاي سازه نگهبان خط 2با همت و تلاش متخصصان داخلي و بدون دخالت كارشناسان خارجي با موفقيت عبور کرد.

ثبت ركوردهاي استثنايي در احداث بخش جنوبي خط 3 مترو تهران

ثبت ركوردهاي استثنايي در احداث بخش جنوبي خط 3 مترو تهران با عبور دو دستگاه TBMغول پيكر خط 3و7به طورهمزمان به فاصله 5 متري از يكديگر،كه اين مهم نه تنها در ايران براي اولين بار انجام وبه ثبت رسيد بلكه در دنيا نيز بي سابقه مي باشد،صورت گرفت.همچنين عبور دستگاه TBM از منطقه كاملا ريزشي بافت هاي فرسوده خيابان وليعصر و تاسيسات غول پيكر بتني ،احداث ايستگاههاي زيرزميني پس از اينورت و سگمنت كف تونل مكانيزه جهت ساخت راديه كف ايستگاه، احداث ايستگاه چهارراه مولوي در زير لوله فاضلاب فرسوده شهري ،لاينينگ 120متر تونل ايراني اتريشي در هفته وركورد روزانه 270متر عمليات روسازي بستر تونل تمامي اين ركوردها در حالي به دست آمده كه دستگاه حفار مترو در عماق زمين مشغول به كار بوده است.

 

تنها یگ گام تا تکمیل طولانی ترین خط متروی خاورمیانه باقیست

فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 كیلومتر به بهره برداری رسید و فردا با افتتاح 12 كیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یك گام برای تكمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 كیلومتر) كه قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران وشهرك قائم در شمال شرق تهران تا یك سال كاری دیگر به اتمام برسد، باقی می ماند.

براي اين پروژه بزرگ شهري 2 هزار ميليارد تومان هزينه شده است كه هم از نظر حجم عمليات و هم از نظر ميزان بودجه بزرگ ترين پروژه سال شهري بحساب مي آيد.

در این سال ها حمل و نقل ریلی ، جایگاه ویژه ای در شهر داشته بطوریکه یکی از اولویت های شهروندان احداث خطوط بیشتر ریلی و خطوط اتوبوس های تندرو در شهر تهران است ، از این رو شهرداری تهران به منظور رفاه شهروندانش و کاهش آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین کاهش ترافیک ، احداث سالانه 30 کیلومتر مترو را در دستور کار خود قرار داده است .

صاحبنظران و كارشناسان مدیریت شهری از خط 3 مترو تهران به خاطر شاخص های گوناگون و كم نظیر آن ازجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل آباد، ابراهیم آباد، یافت آباد، نعمت آباد، جوادیه، مولوی، راه آهن و ...به عنوان يك دستاورد بزرگ مديريت شهري سال 1392 (سال حماسه سياسي حماسه اقتصادي) یاد می كنند.

این خط به عنوان اولین خط قطری شبكه مترو بیشترین ایستگاه های تقاطعی را با خطوط 7،6،4،1 و 8 مترو تهران داراست به طوری كه در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) با خط 4، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط 6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1 و در ایستگاه مولوی با خط 7 تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا كند.

فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبي خط ۱۲۰۰ متر است كه برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده كه در میادین اصلی به ۴ ورودی افزایش یافته است؛ اين خط ظرفيت جابجايي روزانه يك ميليون مسافر را داراست كه طبعاً ظرفيت كامل موردنظر با پيوستن تدريجي ناوگان به اين خط ميسر خواهد بود.

بزرگ‌ترین پروژه شهری سال 1392 در شرايطي به اتكاي مديريت جهادي و توان مهندسي بومي به افتتاح خود نزديك مي شود كه پايتخت بيش از پيش به خاطر مشكلات ناشي از آلودگي هوا و ترافيك نيازمند توجه مسئولان و تخصيص اعتبار براي توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاك است بنابر این مي‌توان اين پروژه را در شمار مصاديق بارز اقتصاد مقاومتي قلمداد كرد.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"