کد خبر: ۲۵۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این‌که به هیچ عنوان استفاده به تنهایی اتوکلاو را برای پسماندهای بیمارستانی قبول نداریم، گفت: باید تمامی بیمارستان‌ها نسبت به ساماندهی و امحای کامل پسماندهای خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار با بیان این که یکی از مهم ترین موضوعاتی که در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است، مدیریت صحیح زباله و پسماندهاست، افزود: باید از ابتدا نسبت به مدیریت پسماندها فکر شود و بر این اساس هر فرآورده و کالایی که تولید می شود باید چرخه عمرش مشخص شود و معلوم باشد که پس از دوره مصرف قرار است چگونه عمر آن پایان یابد نه آن که آن را در طبیعت رهاسازی کنیم.

وی با اشاره به این که از سال 83 قانون جامع مدیریت پسماند در مجلس ششم تصویب شد و آیین نامه های اجرایی آن نیز بعدها با تاخیرهای فراوان مصوب شد، اظهار کرد: در بسیاری از شهرها، سازمان های مدیریت پسماند شکل گرفته است که در این باره می توان گفت در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و کرمانشاه برنامه های خوب و جامعی برای مدیریت پسماند وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: در تهران متاسفانه تفکیک از مبدا هنوز یک سیاست کلی در شهرداری نشده است که در این باره شهرداری تهران باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

وی کاهش تولید و مدیریت پسماندهای پزشکی را، مسئولیت وزارت بهداشت عنوان و بیان کرد: در عین حال در بخش مدیریت پسماندها و نخاله های ساختمانی نیز هرچند اتفاقات خوبی افتاده، اما این امر کافی نیست و باید تلاش های بسیار بیشتری صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به برنامه های امسال اشاره کرد و گفت: در سال 93 در جاهایی که خلأ داریم مانند شهرهای ساحلی تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر ساماندهی پسماندهای این شهرهاست که برخلاف برنامه های مدون توجه خاصی به آنها نشده است.

وی با اشاره به این که ساماندهی پسماندهای استان های شمالی و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است، عنوان کرد: در اسفند سال گذشته تفاهم نامه «مسیر سبز، ساحل پاک» بین استانداران استان های شمالی امضا شد که قطعا این اتفاق موضوع خوبی بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری جلسه ارائه گزارش ساماندهی پسماندها در استان های ساحلی شمالی و جنوبی در سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با هفته زمین پاک یادآور شد: تکلیف کرده ایم که در تمام این استان ها برنامه عملیاتی درباره ساماندهی پسماندها ارائه شود که اولویت با استان های ساحلی خواهد بود از سوی دیگر تفاهم نامه جامعی در خصوص مدیریت پسماند نیز بزودی به امضای مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور خواهد رسید که با همکاری شوراها بتوانیم معضل پسماندها را در کشور ساماندهی کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"