کد خبر: ۲۵۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
روزنامه ابتکار: اين روزها همين که پا به خيابان‌ها بگذاريد؛ (پياده و سواره اش فرقي نمي‌کند) و با مردم هم صحبت شويد صحبت‌ها مشترک است. از انصراف يارانه‌ها تا قيمت بنزين و از همه مهمتر کرايه‌هايي که ابتداي هفته جاري شاهد افزايش قيمت آن خواهيم بود.

 البته بماند که در همين روزها برخي از تاکسي‌ها و موتوري‌ها پيشواز رفته و کرايه‌ها را خود جوش بالا برده اند و وقتي از آنها مي‌پرسيم چرا قيمت‌ها بالا رفته است مي‌گويند: «قرار است بنزين گران شود!» در اين گزارش علاوه بر اينکه پاي صحبت مسئولان نشسته ايم به سطح شهر رفتيم تا مردم و همچنين راننده‌هاي تاکسي از دغدغه هايشان در خصوص افزايش قيمت کرايه‌ها و بنزين بگويند.

مردم چه مي‌گويند؟

کافي است گشتي در سطح شهر بزنيد و از مردمي که هر روز براي رفتن به سر کار، دانشگاه، مدرسه و... مجبورند از اتومبيل شخصي يا وسايل حمل و نقل عمومي استفاده کنند بپرسيد آيا از شرايط کرايه‌ها راضي هستند يا خير سفره دلشان را باز مي‌کنند و مي‌گويند که چندان حال خوشي ندارند. حسين 12 سال است براي رفتن به سر کار از کرج به تهران از اتومبيل شخصي اش استفاده مي‌کند و مي‌گويد براي رسيدن به سر کارش نمي‌تواند از وسايل حمل و نقل عمومي بهره ببرد: «براي اينکه به ترافيک نخورم هر روز 5 صبح از خانه بيرون مي‌روم تا 8 به سر کارم برسم و اگر بخواهم با وسايل عمومي اين کار را بکنم زودتر از 9:30 به سر کارم نمي‌رسم براي همين مجبورم با اتومبيل خودم بروم و الان با اين وضعيت قيمت بنزين و حقوق کمي که مي‌گيرم نمي‌دانم امسال بايد چه کار کنم.» سولماز هم سال هاست در ابتدا براي رفتن به دانشگاه و بعد از آن سر کار از تاکسي و اتوبوس استفاده مي‌کند: «زماني که پول تو جيبي مي‌گرفتم بيشتر مسيرم را با اتوبوس ومترو مي‌رفتم اما هم زمان زيادي از من گرفته مي‌شد و هم شلوغي امان من را مي‌بريد الان هم با اين وضعيت کرايه‌هاي سنگين و حقوق‌هاي کم بيشتر درآمدم را بايد صرف رفت و آمد کنم و چک و چانه زدن با راننده تاکسي ها. اگر هم بخواهم با اتوبوس و مترو بروم زمان زيادي را بايد در مسير باشم و خيلي خسته خواهم شد.»

راننده تاکسي‌ها هم گله دارند

راننده تاکسي‌ها نيز با وجود آنکه کرايه‌ها قرار است افزايش پيدا کند دل خوشي از وضعيت موجود ندارند. مرتضي 21 سال است که در تاکسيراني کار مي‌کند و مي‌گويد: «آنقدر خرج ماشين بالاست و آنقدر در ترافيک کلاج و ترمز گرفته ام که پا و کمري برايم نمانده. دود و دم و حرص و جوش را با هم مي‌خوريم و غرهاي مسافرها را هم بايد با جان و دل پذيرا باشيم.» رضا هم 6 سالي مي‌شود با ماشينش کار مي‌کند: «از يک طرف کرايه‌ها را بالا مي‌برند و از طرف ديگر خرج‌هاي ديگر هم بالا مي‌رود. خرج بنزين، لاستيک، تعميير ماشين و... آخر پولي نمي‌گذارد براي ما بماند. از صبح تا شب هم کار کنيم باز هم کفاف خرج و مخارج خانه را نمي‌دهد. 25 درصد کرايه‌ها افزايش پيدا مي‌کند و 75 درصد مابقي چيزها...» مجتبي راننده تاکسي ديگري است که او هم در اين ميان دل پري دارد: «نمي دانم چرا مردم ما را در گران شدن کرايه‌ها مقصر مي‌دانند طوري سر ما غر مي‌زنند که انگار ما قشر ثروتمند جامعه هستيم و داريم حسابي پول پارو مي‌کنيم. با اين وضعيت در خانه بنشينم درآمدم بيشتر خواهد بود تا در اين شلوغي و گراني جان خودم را ذره ذره بگيرم و بي اعصاب به خانه بروم. نه پولي به خانه برده ام نه روي خوش...»

مسئولان چه مي‌گويند؟

ابولفضل قناعتي، عضو کميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيز از افزايش قيمت کرايه‌ها از ابتداي هفته آينده خبر داد و به اين نکته اشاره کرد که زمان تعيين شده براي افزايش قيمت کرايه تاکسي‌ها اول ارديبهشت تعيين شده بود: «‌براساس مصوبه شوراي شهر ابتداي ارديبهشت زمان تعيين شده براي اعمال افزايش 25 درصدي قيمت تاکسي‌ها بود اما به دليل درخواست دولت از شوراي شهر به منظور دست نگه داشتن تا اجراي فاز دوم هدفمندکردن يارانه‌ها منتظر مانديم و با توجه به اينکه پايان هفته جاري به عنوان زمان اعلام شده براي تعيين قيمت ساير حامل‌هاي انرژي از جمله بنزين، مشخص شده است، از ابتداي هفته آينده افزايش قيمت کرايه‌ها براساس قيمت‌هاي مشخص شده انجام مي‌شود.» از آنجايي که قرار است قيمت مترو و اتوبوس نيز افزايش پيدا کند اين عضو کميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران مي‌گويد: «با اشاره به اينکه دولت قصد ندارد نرخ بنزين را زياد بالا ببرد علاوه بر اين با توجه به اينکه 70 درصد تاکسي‌ها دوگانه‌سوز هستند اجراي افزايش 25 درصدي قيمت کرايه تاکسي‌ها چندان با مشکلي مواجه نخواهد بود، اما در خصوص اتوبوس و مترو بايد مسائل مختلف مدنظر قرار گيرد.» قناعتي ادادمه مي‌دهد: «مترو برق زيادي مصرف مي‌کند و دولت بايد با توجه به قيمت مشخص شده در خصوص برق کمک‌هاي لازم را انجام دهد. اين در حالي است که بايد براي گازوئيل اتوبوس‌ها نيز کمک‌هاي لازم انجام شود تا در اين زمينه به مشکل نخوريم هرچند دولت قول مساعد داده تا کمک‌هاي لازم را در اين زمينه انجام دهد.»

به گفته او، اين در حالي است که بنزين ماشين‌هاي شخصي در ماه اخير شارژ نشده اما بنزين تاکسي‌ها شارژ شده و اين نشان‌دهنده توجه دولت به اين موضوع است. عضو کميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه پيش‌بيني مي‌کنيم در کنار افزايش قيمت کرايه‌ها و اجراي هدفمندکردن يارانه‌ها دولت کمک‌هاي لازم را در اين زمينه انجام دهد، گفت:‌ «در صورتي که در اين زمينه کمک‌هاي مساعد از طرف دولت انجام شود افزايش قيمت کرايه‌ها با عدد مصوب مديريت شده و از ابتداي هفته آينده قابليت اجرا دارد.» محسن پيرهادي، عضو کميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران نيز در مورد برخورد با افزايش قيمت کرايه تاکسي‌ها تا پيش از زمان اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها گفت: ‌»تاکنون گزارشي از افزايش غيرمجاز قيمت کرايه‌ها در سطح شهر نداشته‌ايم.» او افزود:‌ «آنچه مشخص است افزايش يافتن قيمت‌ها در تمام زمينه‌ها و حتي حقوق کارمندان دولت است، اما اين افزايش قيمت‌ها در مورد تاکسي‌ها و حمل‌ونقل عمومي انجام نشده و به اين علت که نمي‌توانيم دو بار افزايش قيمت‌ها را اعمال کنيم بايد منتظر اجراي هدفمندي يارانه‌ها بمانيم.»
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"