کد خبر: ۲۵۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
به گزارش مشرق، فردا (جمعه، 5 اردیبهشت‌ماه) مصادف با سی‌وچهارمین سالگرد این اتفاق مهم است، اما در طول این سال‌ها سینمای ایران در حد یک فیلم که آن هم به گواه بسیاری به‌خوبی حق مطلب را ادا نکرده، به این حادثه پرداخته است.

«توفان شن» در 130 دقیقه به کارگردانی جواد شمقدری که فیلمنامه‌ی آن را همراه سعید سهیلی نوشته است، در سال 1375 با بازی احمد نجفی، فیروز بهجت محمدی، حسین انصاری، مهشید افشارزاده، مهناز افضلی، بهمن دان، هوشنگ منصورخاکی، غلامرضا عارف نژاد، محمد الهی و احمد ثابت‌نیا ساخته شد.

در خلاصه‌ی داستان این فیلم آمده است: پس از تسخیر سفارت آمریکا، مقامات آمریکایی تصمیم می‌گیرند برای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در ایران دست به اقدام نظامی بزنند. یک مأمور مخفی پنتاگون راهی ایران می‌شود تا مقدمات این حمله را مهیا کند. حمله نظامی آغاز می‌شود، اما توفان شن صحرای طبس حوادث دیگری را رقم می‌زند ...

کیفیت این فیلم باعث شده بود برای کارگردانش «آن چیز که از هنر بَری بود/توفان شن شمقدری بود» سروده شود که شمقدری در واکنش به آن گفته بود: این شعر برای سال 74-75 است. تیمی این شعر را سرودند که آقای فراستی جزو آن‌ها بود. آن موقع من جوان‌تر بودم و انصافا از آن‌ها خیلی دلخور شدم، اما الان اگر کسی بخواندش می‌خندم.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"