کد خبر: ۲۵۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

شیب افزایش قیمت خودرو ملایم تر می شود

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : با اختصاص ارز مبادله ای و در بهترین حالت ، قیمت خودرو در شرایط تعادلی قرار گرفته و تثبیت می شود.

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : در صورتی که همزمان با اختصاص ارز مبادله ای، نرخ تورم و نرخ بهره بانکی کاهش یافته و از سویی سایر تعهدات در ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی و درآمدهای حاصل از هدفمندسازی به خودروسازان محقق شود قیمت خودرو تثبیت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو به دلیل تاثیر سایر عوامل موثر بر تولید افزایش خواهد یافت ، تصریح کرد : اختصاص ارز مبادله ای صرفا منجر می شود که افزایش کمتری در قیمت خودرو صورت گیرد و در واقع شیب افزایش قیمت ها ملایم تر شود.

وی تاکید کرد: تصمیم درست وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی در تخصیص ارز مبادله ای به خودروسازان تنها روند افزایش قیمت خودرو را ملایم تر نموده و به نحوی از فشار به مصرف کنندگان کاسته می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودرو تصمیم بسیار خوبی در حمایت از تولید است ، تصریح کرد : البته در گذشته محاسبات قیمتی که توسط سازمان حمایت و همچنین شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو صورت می گرفت مبنای محاسبه قیمت، ارز رقابتی بود بنابراین چنانچه امروز ارز رقابتی نیز به درستی به صنعت خودرو اختصاص یابد صرفا تصمیمات گذشته در محاسبات اعمال شده قیمت ، محقق خواهد شد بنابراین اختصاص ارز مبادله ای هر چند تصمیم خوبی است اما با اختصاص آن اتفاق جدیدی در این صنعت رخ نخواهد داد.

قربانی گفت : تخصیص ارز مبادله ای به صنعت خودرو اقدام قابل تقدیری از سوی دولت است چرا که صنعت خودرو ، از صنایع بسیار مهم در حوزه اشتغالزایی محسوب می شود و از جمله صنایعی است که بسیاری از صنایع  بالادستی و پایین دستی را فعال می کند بنابراین این صنعت باید به عنوان سرمایه ملی حفظ شود .

وی در ادامه با اشاره به زمانبر بودن تاثیر ارز مبادله ای بر قیمت خودرو تاکید کرد : نباید به محض اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودرو توقع کاهش قیمت خودرو را داشت چرا که اثرات این موضوع حداقل در شش ماه آینده مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد : در صورتی سایر عوامل موثر بر تولید همچون نرخ تورم ، درصد افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و مواردی مانند کاهش نرخ بهره بانکی و اختصاص بخشی از درآمدهای هدفمندسازی به تولید مشخص شود ،می توان درصد تاثیر اختصاص ارز مبادله ای بر قیمت خودرو را محاسبه و اعلام نمود.

این فعال صنعت قطعه سازی همچنین با اشاره به لزوم تعیین درصد ارزبری هر خودرو در تعیین قیمت نهایی ، تاکید کرد : باید میزان ارزبری هر خودرو و تاثیر آن بر قیمت تمام شده مشخص شود البته عوامل بسیار زیادی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا منجر به محاسبه قیمت نهایی می شود بنابراین هر گونه اظهار نظر در این ارتباط بسیار عجولانه بوده زیرا نمی توان در خصوص قیمت خودرو عجولانه تصمیم گیری کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"