کد خبر: ۲۵۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

حسن انتخاب محصول ، كليد استقبال مشتري

به گزارش خبرخودرو ، حسن انتخاب محصول در صنعت خودرو كشور كليد استقبال مشتري است كه متاسفانه در سالهاي اخير كمتر بر روي آن تاكيد مي شود. اگر دست پاچگي در طراحي پلت فرم هاي به اصطلاح ملي منجر به شكست نسبي در توليد محصول شد، متاسفانه كج سليقگي در انتخاب محصولات خارجي براي داخلي سازي نيز تا بدان حد پيش رفت كه بازار خودرو دچار آشفتگي خاصي به لحاظ تنوع محصول براي مشتري شد و عدم رعايت حسن انتخاب در گزينش محصول باعث شد تا مشتري بناچار چاره اي جزء انتخاب محصولي بر خلاف ميل باطني خود نداشته باشد .

  پرايد كه به ايران آمد ، خيلي ها گفتند «قوطي كبريته». پرايد را به لحاظ استحكام  با پيكان مقايسه مي كردند و بعد هم نتيجه مي گرفتند كه پرايد نمي تواند جاي پيكان را بگيرد ؛ اما واقعيت اينگونه نبود. پرايد محصول يك انتخاب حساب شده و خوب بود . داشتن آپشن خوب و قابل توجه از جمله كولر ، بالابر برقي شيشه ها و امكانات جانبي ديگر ، همچنين قدرت تعليق بالاي اين خودرو ، مصرف پايين بنزين و كم هزينه بودن وقيمت مناسب آن نسبت به خودرو پر تيراژ آن دوران يعني پيكان ، از پرايد خودرويي منحصر بفرد ساخت ؛ به اندازه اي كه تقاضا براي تصاحب آن روز به روز  رو به افزايش گذاشت و رفته رفته پيكان را به عقب راند. محصولي كه با توجه به نياز جامعه ايراني و بازار بسته آنروز ها باعث رونق شركت سايپا شد و از طرفي مشتري را مجذوب خود ساخت . پژوه 405 و 206 در ايران خودرو ؛  زانتيا ، ماكسيما ،  ريو و تا حدودي تندر 90 و مگان  درگروه سايپا نيز با استقبال خوبي از طرف مردم روبرو شد. خودرو هايي كه زاده حسن انتخاب كارشناسان خودرويي اين دوشركت بزرگ خودرو ساز بود و آنقدر در انتخاب محصول سليقه و دقت بخرج داده شده بود كه توانست جزء محصولات استراتژيك اين دو شركت قرار بگيرد.

بنابراين آنچه بايد همواره  ازطرف خودروسازان در شرايط  بد بازار خودرو كشور مورد توجه قرار گيرد ؛ توجه به حسن انتخاب محصول است. چرا كه حسن انتخاب در گزينش محصول مي تواند باعث رونق خودرو سازان شود و از طرفي مشتري را راضي نگه دارد. اين دو خوردو ساز بزرگ بايد دقت داشته باشند كه دست پاچگي در انتخاب محصول براي داخلي سازي مي تواند آنها را وارد ورطه خظر ناكي نمايد و از طرفي نوعي دلزدگي از سوي مشتري را به همراه داشته باشد.

همانگونه كه مي بينيم شركت هاي وارد كننده خودرو ، از جمله شركت هايي كه وارد كننده خودرو هاي كره اي هستند با حسن انتخاب در گزينش محصول توانستند پاسخگويي نياز طيفي از مشتريان باشند. محصولاتي كه براحتي در كنار هم قرار مي گيرند و مي توانند خواست و نياز مشتريان خود را بر آورده سازند. لذا لزوم توجه به اين موضوع كه حسن انتخاب مي تواند در شرايط فعلي برگ برنده خودرو سازان داخلي باشد از اهميت زيادي بر خوردار است و خودرو سازان مي بايست نسبت به اين موضوع اهتمام ويژه اي داشته باشند.

  

پورعباس لنگرودي

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"