کد خبر: ۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۸۴
كارشناسان ترافيك معتقدند استفاده از خودروي شخصي نه يك حق، بلكه امتيازي است كه از سوي جامعه به افراد داده شده است.

تهران 1ميليون و 800 هزار اتومبيل اضافي دارد

خبر خودرو: كارشناسان ترافيك معتقدند استفاده از خودروي شخصي نه يك حق، بلكه امتيازي است كه از سوي جامعه به افراد داده شده است.


بديهي است در صورتي كه استفاده از اين خودروها منافع جمعي را به مخاطره اندازد اين امتياز بايد سلب شود و يا محدوديت هايي را براي استفاده از آن ايجاد كرد.


بنابر آمار و ارقام موجود در سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در سال گذشته 52 درصد ترددها از كل سفرهاي درون شهري پايتخت بصورت تك سرنشين صورت گرفته ، در حالي كه اين رقم در سال 72 معادل 40 درصد بوده است.


نتايج نظرسنجي انجام شده از شهروندان تهراني در سال جاري حاكي است: وجود نقصان در سيستم حمل و نقل عمومي، از دست رفتن زمان و عدم اختيار سلب آسايش و نيز به مخاطره افتادن امنيت از جمله دلايلي است كه پايتخت نشينان را به سمت استفاده از خودروهاي تك سرنشين سوق داده است.


براين اساس، تنها 21 درصد خانوارهاي ايراني براي تردد از تاكسي، اتوبوس، ميني بوس و خودروهاي مسافربر شخصي استفاده مي كنند.


اين درحالي است كه تهران ماشين زده كه در آينده اي نه چندان دور قطعا به پاركينگ بزرگي تبديل خواهد شد ، ديگر حتي ظرفيت پذيرش يك خودرو را هم ندارد.


هم اكنون سه ميليون و 300 هزار دستگاه خودرو در شهر تهران تردد مي كنند كه بر اساس پيش بيني هاي انجام شده اين رقم با 30 درصد افزايش در سال آينده به مرز چهار ميليون دستگاه خواهد رسيد.


ظرفيت فعلي معابر شهر تهران گنجايش تنها يك ميليون و 500 هزار دستگاه را دارد كه به اعتقاد كارشناسان ترافيك در سال 78 اين ظرفيت تكميل شده است.


نتايج بررسي ها نشان ميLدهد در اكثر كشورهاي پيشرفته حداكثر بهره وري از اتومبيل هاي شخصي از زمره پروژه هايي است كه به لحاظ محدوديت شبكه معابر و ناتواني سيستم هاي حمل و نقل عمومي در جوابگويي به تقاضاي سفر به منظور استفاده بهينه از امكانات موجود انجام مي شود.


آنچه مسلم است در شهر تهران هم اقداماتي در خصوص طرح "هم پيمايي"براي آشنايي مسافران بطور آزمايشي انجام شد اما با توجه به جنبه هاي فرهنگي قوي پروژه هم پيمايي و وسايل نقليه چند سرنشين ناموفق بود.


متاسفانه طرح مذكور عملا بطور پاراترانزيت و حمل و نقل مسافرو كالا با اتومبيل هاي شخصي و موتورسيكلت هاي مسافربر رشد پيدا كرد.


با اين حال به نظر مي رسد با ارايه راه حل هايي از جمله ساماندهي سيستم حمل و نقل عمومي، جلب رضايت و اعتماد مردم بتوان تردد خودروهاي تك سرنشين را كنترل و از حجم ترافيك كاست.


«حسين شهيدزاده»، مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران در ارتباط با ميزان اثرگذاري تردد خودروهاي تك سرنشين در ترافيك كلان شهر تهران به ميراث خبر گفت:«بر اساس آمار حدود 40 درصد سفرهاي روزانه شهر تهران شغلي است و اين بدين معنا است كه افراد زيادي از مبدا تا مقصد بصورت تك سرنشين در بزرگراههاي اصلي درحال تردد هستند.»


وي با اشاره به اينكه كل سفرهاي سواره روزمره شهر تهران بيش از 12 ميليون سفر است، اظهار داشت: تنها 55 درصد از اين سفرهاي سواره در پايتخت با وسايل نقليه عمومي انجام مي گيرد.
وي همچنين سهم سواري هاي شخصي كه سهمي در جابجايي سفرها به عهده دارند را در ساعات اوج ترافيك 5/31 درصد ذكر كرد.


به اعتقاد اين مسوول؛ تنها راهكار ترغيب و تشويق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومي ايجاد يك سامانه عمومي است به نحوي كه تمامي آن شرايط حمل و نقل عمومي را دارا باشد.


مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك، تعداد اتوبوس هاي فعال موجود در سطح شهر تهران را پنج هزار و 300 دستگاه ذكر كرد و گفت: «نياز فعلي تهران براي حمل و نقل عمومي سهل تر هفت هزار و 500 دستگاه اتوبوس است كه موجود نيست.»


وي ادامه داد: «البته همزمان با اين نياز به حدود يكصد كيلومتر مسير قطارهاي شهري و توسعه خطوط مترو هم نيازمنديم.»


شهيدزاده يادآور شد: «در صورت تامين اين نيازها مي توان انتظار داشت مردم خودروهاي شخصي را در پاركينگ خانه نگاه دارند و تنها براي استفاده اضطراري و يا تفريحي از آن استفاده كنند.»


وي در دسترس بودن، ارزاني، راحتي، كم هزينه بودن و قابليت اعتماد را از ويژگي هاي يك وسيله نقليه عمومي خوب عنوان كرد و افزود: «آيا حمل و نقل عمومي فعلي داراي اين خاصيت هست؟»


وي بيان داشت:«برآيند هزينه از دست رفتن زمان و نبود سرويس دهي به موقع موجب بي اعتمادي مردم و انتقال تقاضا به حمل و نقل شخصي شده است.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"