کد خبر: ۲۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

اعلام قیمت نهایی خودرو پس از نشست مشترک خودروسازان با شورای رقابت

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان از نشست مشترک خودروسازان با شورای رقابت خبر داد و  گفت : اعداد و ارقام  شورای رقابت در خصوص درصد  افزایش قیمت ها تا کنون نهایی نشده است و قرار است در این راستا نشست مشترکی بین اعضای شورای رقابت و خودروسازان تشکیل شود و در این جلسه دستورالعمل شورای رقابت نهایی شود.

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود :  طبعا با در نظر گرفتن افزایش هزینه های تولید ، قیمت مواد اولیه ، قیمت انرژی ، حقوق و دستمزد و تورم عمومی که دولت اعلام کرده رقم  افزایش قیمت خودرو ، پاسخ گوی نیاز خودروسازان نخواهد بود.

وی تاکید کرد : با قیمت های اعلامی شورای رقابت قطعا خودروسازان با مشکلاتی در تامین منابع مالی مواجه خواهند شد در نتیجه این فشار به جامعه قطعه سازی کشور نیز وارد می شود  چرا که حدود 75  تا 80 درصدی قیمت تمام شده خودرو را قیمت قطعات تولیدی در این شرکتها تشکیل می دهد.  

وی افزود : با تصمیم اخیر، افزایش قیمت هایی که با توجه به افزایش هزینه ها مورد نظر قطعه سازان است طبعا خودروسازان را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد و در نهایت این مسئله موجب کاهش تولید خودرو خواهد شد.

وی گفت : در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه حدود 93 درصد در تولید خودروهای سواری افزایش صورت گرفته است این افزایش تولید نشان دهنده آن است که پتانسیل افزایش تولید در شرکت ها وجود دارد و چنانچه نقدینگی مورد نیاز شرکتها به موقع تامین نشود و خودروسازان به ازای افزایش تولیدی که دارند ضرر کنند این کار باعث می شود که تولید کاهش یابد و کاهش تولید مجددا باعث افزایش قیمت ها خواهد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود : در صورتی که این گونه تصمیمی گیری ها ، دقیق و کارشناسی نباشد تنها خودروساز و جامعه قطعه سازی متضرر نخواهد شد بلکه دود آن به چشم مردم نیز خواهد رفت .

قربانی اظهار داشت : اگر افزایش قیمت با منطق تولید و افزایش هزینه شرکتها همراه نباشد مشکل آن در نهایت  ضربه ای به مصرف کننده خواهد بود.

وی در ادامه با توجه به درصد افزایش قیمت مصوب شورای رقابت و درصد مورد در خواست خودروسازان و طرح به حاشیه زیان رفتن خودروسازان در یک سال گذشته گفت : الیته این افزایش قیمت جزیی تاثیری در شرایط خاصی که شرکتها قرار گرفتند خواهد گذاشت اما این مورد باید محاسبه شود که  میزان ضرر و زیان خودروسازان چه میزان بوده است چرا که این میزان ضرر و زیان خودروسازان ارتباط مستقیمی با تولید دارد و زمانی که در تولید محصولی زیان صورت می گیرد طبعا به هر میزان آن محصول بیشتر تولید شود احتمال زیان بیشتر هم وجود دارد.

وی با اشاره اینکه در صورت کاهش تولید هزینه های سربار افزایش خواهد یافت ، افزود : بنبراین این موضوع ، مساله پیچیده ای است و به لحاظ اقتصادی در اقتصاد بنگاه مساله حساسی است  و اساسا این که سازمانی تولید کند و قیمت را بخش دیگری تعیین کند اقدام نادرست و غلطی  است  ودر نهایت این چرخه و دور باطل ادامه خواهد داشت.

وی گفت : اساسا قیمت گذاری خودرو توسط یک نهاد بیرونی اقدام اشتباهی است و این کار در هیچ کجای دنیا معمول نیست   بنابارین باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود مطمئنا  با این روند مشکل قیمت خودرو حل نخواهد شد.

وی در ادامه به طرح ابهاماتی که قیمت های اعلامی شورای رقابت برای مصرف کنندگان ایجاد کرده ، پرداخت و اظهار داشت  : دقیقا این موارد همان ابهاماتی است که خودروسازان نیز عنوان کردند و این ابهام نیز به مصرف کنندگان منتقل شده است طبعا قیمت های اعلامی بسیار پایین تر از قیمت های کارخانه است و مبهم تر از آن هم مساله متعادل نمودن بازار خودرو توسط خودروسازان است در حالی که خودروساز ابزاری در اختیار ندارد که چنین اقدامی را انجام دهد.

وی گفت : این ابهامات دقیقا نکاتی است که در نشست مشترک شورای رقابت با خودروسازان این موارد قرار است مطرح شود تا این ابهامات برطرف شود چرا که وجود این ابهامات به بازار خودرو ضربه خواهد زد.

وی در ادامه در خصوص به شروط مطرح شده از سوی شورای رقابت اشاره کرد و گفت : واقعا اجرایی نمودن این شروط برای خودروسازامکان پذیر نیست زیرا در شرایطی بحث حاشیه بازار می تواند مدیریت شود که قیمت خودرو آزاد شود.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا تجربه قیمت گذاری خودرو توسط دولت وجود ندارد تصریح کرد :  اقتصاد رفتار و منطق خاص خودش را دارد ، اقتصاد با یک فرمان و دستور نمی تواند روش و مسیر آن عوض شود البته این امکان وجود دارد یک روز صحبتی در بازار تاثیر بگذارد ولی بعد از مدتی جریان طبیعی و منطق بازار رعایت می شود .

قربانی افزود : خودروساز قادر نخواهد بود در این شرایط بازار آزاد را متعادل نگه دارد یا تثبیت کند به جهت اینکه اگر این برنامه اجرا شود تولید کاهش خواهد یافت و کاهش تولید هم قطعا در افزایش قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت .

وی با طرح مجدد پیشنهاد تعیین قیمت خودرو توسط شرکتهای خودروساز گفت : باید به سمت قیمت گذاری خودرو توسط خودروسازان حرکت شود و قیمت ها بر  اساس بازار رقابتی تعیین شود و اگر نمی توان این کار را انجام داد، باید تعادل قیمتی بین قیمت بازار و شرکت خودروساز ایجاد شود در این شرایط حداقل این رفتار این است که واسطه ها از بین خواهند رفت و در واقع مصرف کننده واقعی به سمت بازار خواهد آمد .

به گفته وی اگر حاشیه بازار درقیمت گذاری  مورد توجه باشد سوداگری های مربوط به خرید و فروش غیر ضروری خودرو حذف می شود  این در حالی است که هم اکنون بسیاری از سوداگران به دلیل اختلاف قیمتی که بین بازار و کارخانه وجود دارد از این شرایط استفاده می کنند .

وی با اشاره به اینکه شیوه عقلایی این است که دولت وارد قیمت گذاری خودرو نشود. تاکید کرد : امیدوارم هر چه سریعتر به سمت آزادسازی قیمت حرکت شود و مطمئن باشید در نهایت این اقدام صورت خواهد گرفت ولی متاسفانه در کشور ما در حوزه های اقتصادی این تجربه وجود دارد که آنقدر تصمیمات با تاخیراتخاذ می شود که خودمان به خودمان ضربه وارد می کنیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"