کد خبر: ۲۶۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳

ارائه مستنداتی در خصوص قیمت خودرو به وزیر صنعت و معدن و شورای رقابت

به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مطالبات معوقه خودروسازان و تاثیر آن بر رفع مشکل مالی شرکتها گفت : هم اکنون خودروسازان حدود 4 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارند که در صورت وصول این رقم و ورود آن به گردش مالی شرکتها، به تدریج هزینه سربار شرکتها کاهش خواهد یافت.

بهروز نعمتی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : در شرایطی که به ازای هر خودرو 2/2 میلیون تومان هزینه سربار وجود دارد قطعا با وصول مطالبات خودروسازان و بازگشت بخشی از سرمایه هایی که در قالب سهام در بانک ها و شرکتها سرمایه گذاری شده به مجموعه شرکتها ، میزان هزینه سربار برای هر خودرو رقم بسیار کمتری گردیده و در هزینه سربار تولید هر خودرو سرشکن خواهد شد.

وی تصریح کرد : در صورت وصول مطالبات معوقه خودروسازان و بهبود گردش مالی شرکتها ، ظرفیت خالی شرکتها پر شده و هزینه سربار به تدریج کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه با اعلام مخالفت با هر گونه افزایش قیمت خودرو گفت : خودروسازان باید مشکلات مالی شان را در درون شرکت حل کنند و کمتر به دنبال تقاضای افزایش قیمت خودرو و فشار بر مصرف کنندگان باشند.

وی با اشاره به وجود برخی دلایل در خصوص عدم افزایش قیمت خودرو، به ارائه این مستندات به وزیر صنعت و معدن و شورای رقابت پرداخت و گفت :  در حال حاضر مبالغ متنابهی از سرمایه در گردش و  منابع مالی از شرکت ها خارج شده است که موارد در بسیاری از مباحث، حتی در جلسات شورای رقابت نیز دیده نشده است.

وی تاکید کرد : موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد بحث تغییر قیمت خودرو بر اساس افزایش نرخ ارز است که با توجه به مباحثی که در کمیسیون صنایع و معادن  در خصوص ارزبری هر خودرو مطرح گردید و آنچه که دوستان عنوان می کنند با آنچه که اتفاق افتاده ، همگی موارد ضد و نقیضی است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد زیرا به نظر می رسد ارزبری ها بسیار بیشتر از ارقامی است که شرکتها به شورای رقابت اعلام کردند بنابراین  این ها مواردی است که باید در جریان قیمت خودرو دیده شود.

نماینده همدان و اسدآباد در خانه ملت تاکید کرد : هم اکنون هزینه های مالی که برای یک خودرو پرداخت می شود 13 برابر هزینه تمام شده خودرو است این در حالی است که مبالغ زیادی از سرمایه در گردش و نقدینگی که باید در اختیار خودروسازان قرار گیرد در جای دیگری هزینه می شود به همین جهت دریافت وام هایی با 20 تا 28 درصد بهره بانکی توسط شرکتها،13 درصد بهای تمام شده خودروها را بیشتر نموده است.

نعمتی با اشاره به مبنای افزایش قیمت خودرو ، تصریح کرد : باید مبنای افزایش خودرو یا بر اساس نرخ تورم باشد و یا بر اساس نرخ ارز زیرا نمی توان همه مشکلات و اطلاعات جمع شود و در قیمت خودرو لحاظ شوند قطعا چنین روالی در قیمت خودرو صحیحی نیست.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"