کد خبر: ۲۶۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳

ساز و کار قیمت گذاری خودرو باید اصلاح شود

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شیوه کنونی تعیین قیمت خودرو ، روش صحیحی نیست اظهار داشت : هر چند خودرو در کشور ما کالایی انحصاری است ولی با این ساز و کار نمی توان قیمت خودرو را تعیین کرد و باید ساز و کار کنونی قیمت گذاری خودرو اصلاح شود.

سید محمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با اشاره به محاسبه و اعلام قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، افزود : اعلام ریز قیمت خودروها از وظایف شورای رقابت نیست و این شورا بر اساس قانون باید صرفا به تنظیم و تعیین دستورالعمل قیمت گذاری اقدام نماید.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در ادامه به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان در کمیسیون صنایع و معادن پرداخت و گفت : در جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن که با حضور وزیر صنعت و معدن و مدیران عامل دو شرکت خودروساز برگزار شد، گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان به رای گذاشته شد و با اکثریت قاطع حاضرین این گزارش به تصویب رسید.

بیاتیان تصریح کرد : گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان پس از تصویب در کمیسیون صنایع و معادن به هیات رئیسه مجلس تقدیم و این هفته در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص طرح موضوع قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع و معادن گفت : موضوع قیمت گذاری خودرو از وظایف قانونی شورای رقابت است که این شورا نیز ورود کرد و در این راستا دستورالعملی را نهایی و اعلام نمود هر چند خودروسازان نسبت به قیمت های اعلامی معترضند ، اما ساز و کار قانونی به صورتی است که در نهایت خودروسازان باید شورای رقابت را قانع کنند و یا از قانون تمکین نمایند.

وی افزود : در صورت ادامه اختلاف نظر خودروسازان و شورای رقابت ، باز هم طبق قانون شورای رقابت نظر آخر را خواهد داد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان تمام قوا از دولت و مجلس و قوه قضائیه در شورای رقابت افزود : در صورت عدم تمکین خودروسازان ، ساز و کار قانونی برخورد با عدم اجرای دستورالعمل و قیمت گذاری خودرو مشخص است و شورای رقابت ساز و کار قانونی برخورد در این ارتباط را در اختیار دارد .

وی تصریح کرد : قطعا گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس در  قیمت خودروها تاثیر گذاشته و موجب کاهش و اصلاح قیمت ها خواهد شد.

نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : با قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان در صحن علنی مجلس قیمت خودروها تاحدودی کاهش خواهد یافت چرا که در بسیاری از بخش ها هزینه های سرباری که اعلام شده ، هزینه های کاذب است و بر این اساس قیمت هایی که تعیین شده صحیح نیست و باید قیمت ها کاهش یابد .

بیاتیان گفت : به نظر می رسد با اعلام گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان و تجدید نظر و اصلاح هرینه خودروها ، برخی از خودروها حدود یک یا دو میلیون کاهش قیمت داشته باشد.

وی افزود  : البته با قرائت این گزارش در کمیسیون صنایع و معادن و اعلام آن به شرکتها ، خودروسازان اصلاحات خوبی را شروع کردند و چنانچه به این منوال حرکت شود قطعا شاهد تحولی خوبی در کیفیت ، قیمت و هزینه های مترتب بر خودروها خواهیم بود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"