کد خبر: ۲۶۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۳

باید با محاسبه سود منطقی قیمت خودرو تعیین شود

به گزارش خبر خودرو، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : شورای رقابت نیز در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو باید شرایط و موقعیت خودروسازی ایران را در نظر بگیرد و با توجه به هزینه های بسیار سنگینی که به خودروسازی کشور تحمیل می شود باید هزینه های جانبی که خارج از شرایط اقتصادی و متاثر از شرایط سیاسی است و بر صنعت خودرو تحمیل شده در نظر گرفته شود.

روح الله عباسپور در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : البته شورای رقابت ، مجموعه ای قانونی است که برای رفع انحصار از بازار خودرو ایران به موضوع قیمت گذاری خودرو ورود کرده است.

وی تصریح کرد : در شرایط انحصاری تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است اما در صورتی که بپذیریم که 28 خودروساز در کشور وجود دارد و با این مزیت به حوزه قیمت گذاری ورود شده و سهمی برای حضور سایر خودروسازان نیز در صنعت خودرو ایران در نظر گرفته شده است می توان گفت که در شرایط رقابتی قرار گرفته ایم  و در شرایط رقابت ، شورای رقابت نباید قیمت گذاری نماید.

وی تصریح کرد : واقعیت این است که امروز شورای رقابت به معیار و مولفه های تعریف شده ای به بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده است و بر این مبنا قیمت خودرو را مشخص نموده است.

وی گفت : البته در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس که دو خودروساز بزرگ کشور نیز حضور داشتند مدیران این دو شرکت مطرح کردند که هر آنچه که شورای رقابت در قیمت گذاری مشخص نماید این دو خودروساز تمکین نموده و اجرایی خواهند کرد.

نماینده بویین زهرا و آوج در خانه ملت افزود : امروز کشور ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد که بالطبع باید مواردی مانند افزایش قیمت مواد اولیه و تامین قطعات و موانع بهره وری و مشکلات مالی در نظر گرفته می شود و با توجه به محاسبه سود منطقی در این بخش ، قیمت خودرو تعیین شود.

عباسپور تصریح کرد : در شرایطی که عمده بازار خودرو در اختیار دو شرکت قرار دارد نمی توان قبول کرد که بازار رقابتی است اما چنانچه در شرایطی تعرفه ها کاهش یابد و خودروها با قیمت منطقی وارد کشور شود و از سویی خودروسازان دیگر نیز امکان فعالیت جدی تری را داشته و سهمی از بازار را در اختیار گیرند آن زمان می توان گفت که شرایط رقابتی در بازار خودرو کشور فراهم شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"