کد خبر: ۲۶۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، عضو انجمن قطعه سازان گفت : امروز بخشی از هزینه هایی که به خودروساز تحمیل می شود استفاده از قطعات وارداتی و هزینه های ناشی از تورم است که موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو شده است.

باید عوامل موثر در قیمت تمام شده خودرو شناسایی شود

به گزارش خبر خودرو، عضو انجمن قطعه سازان گفت : امروز بخشی از هزینه هایی که به خودروساز تحمیل می شود استفاده از قطعات وارداتی و هزینه های ناشی از تورم است که موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو شده است.

بهرام شهریاری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : در حال حاضر ظاهرا قیمت تمام شده خودرو به قطعه سازی داخلی باز می گردد در حالی در واقعیت این قطعه سازان خارجی هستند که با عنوان قطعه ساز وارد شبکه تامین شدند .

وی ضمن اشاره به لزوم بررسی عوامل موثر در گرانی خودرو، اظهار داشت : در چنین شرایطی برخی از این عوامل مانند نرخ تورم وافزایش هزینه های تولید در قیمت تمام شده خودرواجتناب ناپذیر است  هر چند که بخش دیگری از این گرانی ناشی از حذف قطعه سازان داخلی و فعالیت قطعه ساز نماهایی است که وابسته به خارج بوده و صرفا وارد کننده قطعات بودند.

وی گفت : تبعا با افزایش نرخ ارز ، هزینه واردات قطعات نیز افزایش زیادی یافت و این مساله موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو و گران تر شدن آن گردید.

وی خاطر نشان کرد : : برای دستیابی به علت گرانی و افزایش قیمت ها باید بررسی شود که چند درصد از قطعه سازان داخلی عمق ساخت داخل کار می کنند، چه میزان از آن را وارد می کند.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور در ادامه اظهار داشت : متاسفانه درچند سال اخیر به دلیل افزایش سورس های قطعه سازی و اقتصادی کردن سورس ها اقبال به شرکتهای خارجی افزایش یافت به طوری که با افزایش واردات ، تولید قطعات ساخت داخل با کاهش روبرو شد و این مساله موجب افزایش قیمت قطعات و در نهایت گرانی قیمت خودرو گردید.

شهریاری با اشاره به اینکه باید عوامل موثر در قیمت تمام شده خودرو شناسایی شود ، یاد آورشد : بخشی از این عوامل موثر در قیمت نرخ مواد اولیه که شامل موادی پتروشیمی ، فولاد ،مس ، روی ، آلومینیوم است که قیمت آنها همگی در اختیار دولت بوده و برای کاهش قیمت تمام شده تولید باید  قیمت آنها توسط دولت کاهش یابد.

وی افزود : افزایش نرخ دستمزد ، قیمت انرژی ،عدم پرداخت سهم صنعت، افزایش نرخ مالیات ، بیمه و غیره بخش دیگری از عوامل موثر در قیمت تمام شده است .

وی با اشاره به روند رشد صنعت قطعه سازی ایران در سالهای گذشته و تولید  بیش از 85 درصد از قطعات در داخل کشور ، گفت : در شرایط کنونی توجه به عمق ساخت داخل به جهت تاثیر در قیمت تمام شده خودرو باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد و در این راستا دست واردکنندگان در هر زمینه از بخش تولید کوتاه شود چرا که توجه به عمق ساخت داخل در تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی در کشور تاثیر مثبتی دارد.

وی تصریح کرد : سابق بر این هزینه تمام شده خودرو به قطعه سازان باز می گشت چرا که بالای 80 درصد از قطعات در داخل تولید می گردید اما از زمانی که بخش زیادی از قطعات از طریق واردات تامین می شود وتعدادی قطعه ساز نما ، قطعاتی را از چین وارد کشور کردند این معادله بر هم خورده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"