کد خبر: ۲۶۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو، جلسه مشترك شوراي معاونین امور اجتماعي و فرهنگي مناطق، سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين ميثم امرودي معاون امور اجتماعي و فرهنگي و مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به ميزباني اين معاونت برگزار شد.

استفاده از ظرفیت­های اجتماعی و فرهنگی برای حل مشکل ترافیک پایتخت

به گزارش خبرخودرو، جلسه مشترك شوراي معاونین امور اجتماعي و فرهنگي مناطق، سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين ميثم امرودي معاون امور اجتماعي و فرهنگي و مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به ميزباني اين معاونت برگزار شد.

 مهندس تشكري هاشمي در ابتداي اين جلسه گفت: امروزه با نگاه نو به موضوع ترافيك، بيش از هر زمان دیگری مسائل اجتماعي و فرهنگي مورد توجه قرار گرفته و براي حل مسائل و مشكلات ترافيكي با نگرش متفاوت و از منظر فرهنگي و اجتماعي وارد شده‌ايم.

وي با اعلام اين كه براي حل بحران ترافيك دو موضوع عرضه سفر و تقاضاي سفر مطرح است، تأكيد كرد: واقعيت اين است كه نگاه به هر دو موضوع عرضه و تقاضا سخت‌افزاري است، در صورتي كه نگرش نرم‌افزاري به معنا و مفهوم تمرکز بر مسائل اجتماعي و فرهنگي، مورد توجه جدي قرار نگرفته است.

خیابان­ها را نورانی می­کنیم اما پیاده­روهایمان نور کافی ندارند

معاون ترافيك شهردار تهران با اشاره به اين كه طی چند سال اخیر تلاش‌ها و پيشرفت‌هاي بسيار خوبي را در جهت ايجاد و بهبود زيرساخت‌هاي ترافيكي در پایتخت شاهد بوده‌ايم، اظهار كرد: طول بزرگراه‌هايي كه طی 9 سال گذشته در تهران احداث شده، برابر كل تاريخ پایتخت و طول خطوط مترو كه در همين مدت ساخته شده نیز معادل كل تاريخچه متروي تهران است.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در موضوعات اتوبوسراني و تاكسيراني و نيز در بحث سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل و در مجموع امكانات سخت‌افزاري نیز تلاش­ها و پیشرفت­های خوبی در این مدت حاصل شده، تصريح كرد: با این وجود مردم از مسائل و مشكلات ترافيكي رنج مي‌برند، چرا كه هنوز با حمل و نقل انسان محور مبتني بر كرامت انسانی فرسنگ­ها فاصله داريم.

وي با تأكيد بر اين كه معيار حمل و نقل انسان محور، جابه‌جايي‌ انسان­ها و رساندن پیاده­ها به مقصد است اما در عمل جابه‌جايي خودروها و حركت سريع‌تر سواره‌ها مورد توجه قرار گرفته، اضافه كرد: در اين مسير، خيابان‌ها را روشن و نورانی و سواره­روها را تسطيح و آسفالت مي‌كنيم، براي اين كه خودروها بتوانند تندتر حركت كنند، در حالي كه عابران پیاده برای تردد در پياده‌روها، نه نور كافي دارند و نه از سطح همواري برخوردار مي‌باشند.

 پیاده­ها را مجبور می­کنیم از پل هوایی عبور کنند تا سواره­ها سریع­تر حرکت نمایند

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه تا وقتي براي پياده‌ها حق و حقوقي قائل نباشيم و به عنوان نمونه ساختمان‌هاي در دست ساخت، پياده‌روها را اِشغال كنند و به همين دليل عابران پياده‌ مجبور باشند از حاشيه خيابان عبور كنند، نمي‌توانيم ادعاي تحقق شهر انسان محور داشته باشيم، اظهار كرد: همچنين تا وقتي عابران پياده را مجبور مي‌كنيم براي عبور از عرض خيابان از پله پل­های هوایی عابر پياده بالا بروند تا خودروها بتوانند در طول خيابان سريع‌تر حركت كنند، نمي­توانيم مدعي حمل و نقل انسان محور باشيم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در يك كلام شهرمان بر مبناي احترام به كرامت انسان‌ها و رعايت حقوق شهروندان و ارزش‌هاي انساني شكل نگرفته، تصريح كرد: زيرساخت‌های ترافیکی را فراهم مي‌كنيم تا خودروها جولان بيشتري بدهند،‌ در صورتي كه هر قدر این زيرساخت‌ها و به عبارتي عرضه را براي تسهيل در عبور و مرور فراهم ‌كنيم، تقاضاي بيشتري نیز به وجود مي‌آيد.

وي با تأكيد بر اين كه امروز بيش از هر زمان ديگري به اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي در تمام اقشار اعم از پياده‌ها، سواره‌ها، سرنشينان خودروها و تمام افرادي كه در جريان ترافيك نقش و سهم دارند، نیاز داريم، اضافه كرد: هنگامي كه پياده‌ها را آموزش نداده‌ايم و راننده‌هایمان نيز صرفاً به اندازه قبولي در آزمون دريافت گواهينامه آموزش مي‌بينند، چه انتظاري مي‌توانيم داشته باشيم.

هر کس زورش بیشتر باشد سهمش از خیابان­ها و جاده­ها بیشتر است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه قانوني که بر جریان ترافيك خيابان­ها و جاده­هایمان حاكم است، اين است كه هر كس زورش بيشتر باشد، سهمش بيشتر است، اظهار كرد: به لحاظ رفتارهاي ترافيكي بسيار فقير هستيم و البته اين فقر ريشه در فرهنگ عمومي مردم ما ندارد، بلكه ريشه در بي ‌توجهي­های تصميم‌گيران در طول تاريخ از زمان ورود اولين خودرو به كشورمان تا به امروز دارد.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه خودرو وارد كشورمان شد اما فرهنگ صحيح استفاده از آن وارد نشد و در اين زمينه شاهد يك تأخر فرهنگی و گسست تاريخي هستيم، اظهار كرد: تمام دستگاه‌هاي فرهنگ­ساز کشور از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم گرفته تا صدا و سيما و رسانه‌ها و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تبليغات اسلامي گرفته تا شهرداری­ها و پلیس، همه و همه در قبال ارتقاء و بهبود فرهنگ عمومی و رفتارهاي شهروندان از جمله فرهنگ ترافیک و رفتارهاي ترافيكي مسئوليت دارند.

وي با تأكيد بر اين كه مديريت جهادي حاكم بر شهرداري تهران يك پيام دارد و آن اين است كه براي كسب رضاي خداوند متعال و انجام تكاليف باید خستگي ناپذير و البته با عقلانیت و تدبير و با برنامه‌ريزي به سمت حل و فصل مسائل و مشكلات گام بر داريم، اضافه كرد: اميدواريم در موضوع بهبود رفتارهاي شهروندان طلسم موجود را بشكنيم و اين رسالت سنگين را كه به منزله يك تحول تاريخي است، انجام دهيم و اعتقاد داريم بهبود رفتارهاي ترافيكي غير ممكن نيست.

برخی رفتارهای ترافیکی اهانت به فرهنگ و توهین به جامعه است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخی رفتارهای ترافیکی اهانت به فرهنگ کشورمان و توهین به مردم با فرهنگ آن است، اظهار کرد: حضرت امیر (ع) نیز مسلمانان را به رعایت نظم توصیه می­فرمایند و از این رو همه باید دست به دست هم بدهیم و بهبود رفتارهای ترافیکی را رقم بزنیم و اعتقاد داریم این کار شدنی است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که نظم و ترتیبی که در حال حاضر در بزرگراه طبقاتی صدر یا تونل­های شهری تهران شاهد آن هستیم، نمونه­هایی از اراده مدیریت شهری برای برقراری نظم و انضباط در شهر است، تصریح کرد: وقت آن رسیده که رفتارهای خشن و پر خطر رانندگی از سطح خیابان­ها و بزرگراه­های شهرمان برای همیشه رخت بر بندد.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که به عنوان نمونه­های دیگری از اراده مدیریت شهری، از روزی که رانندگان شرکت واحد را مورد آموزش قرار دادیم، تصادفات ناوگان اتوبوسرانی بیش از 60 درصد کاهش داشته، خاطرنشان کرد: همچنین در طول سه سال گذشته که آموزش رانندگان سرویس مدارس را آغاز کردیم، حتی یک مورد تصادف منجر به فوت و جرح در دانش­آموزان نداشته­ایم.

مراقب باشیم حق­الناس را هنگام رانندگی تضعیف نکنیم

همچنین در این جلسه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز نظم را مؤلفه­ای بسیار حائز اهمیت و همدوش تقوا دانست و گفت: به همان اندازه که به حق­ا... اهمیت می­دهیم باید برای حق­الناس نیز اهمیت قائل شویم و مراقب باشیم با رفتارهایمان در جامعه از جمله رفتارهای رانندگی، حقی از دیگران تضییع نکنیم.

حجت­الاسلام والمسلمین امرودی با تأکید بر این که در کار فرهنگی باید سوز داشته باشیم و اساساً کسی که در جبهه فرهنگی کار     می­کند باید دلسوز این حوزه باشد، اظهار کرد: موضوع ارتقای فرهنگ ترافیک از جمله کارهای فرهنگی است که در ابعاد منطقه­ای، ناحیه­ای و حتی محله­ای باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام این که با رویکرد جدید و نگاه تازه برای بهبود فرهنگ ترافیک باید برنامه­ریزی کنیم، تصریح کرد: نوع رفتارهای رانندگی در هر کشور نشان دهنده فرهنگ مردم آن کشور است و فراموش نکنیم وقتی در اروپا مردم به هم سنگ پرتاب می­کردند، مردم ما دارای تمدن و فرهنگ بالایی بودند اما آن­ها امروز فرهنگ رانندگی ما را مورد تمسخر قرار می­دهند.

سند ارتقای فرهنگ ترافیک ارائه شد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان صحبت­های خود، ابتکار، خلاقیت و نوآوری را در موفقیت کارها بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: باید با انجام کارهای کم هزینه و پر ثمر، تمام ظرفیت­های خود را به کار بگیریم و به این منظور از محله­های شهر و 374 سرای محله تهران کار خود را آغاز کنیم.

همچنین حجت­الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با ارائه گزارشی از «سند ارتقای فرهنگ ترافیک»، آسیب­ها، رویکردها و اقدامات اجرایی و عملیاتی پیش­بینی شده در این حوزه را تشریح کرد.

گفتنی است در این نشست، نخستین تفاهم­نامه مشترک همکاری­های دوجانبه فی­مابین معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حوزه موضوعات فرهنگی و اجتماعی از سوی حجت­الاسلام والمسلمین امرودی و مهندس تشکری هاشمی به امضاء رسید و مبادله شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"