کد خبر: ۲۶۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌: دیگر امروز هیچ کس درباره اصل غنی سازی صحبت نمی‌کند به غیر از نتانیاهو و جنگ طلبانی که دور آن را گرفته‌اند و دیگر کسی در دنیا راجع به توقف غنی سازی صحبت نمی‌کنند فقط راجع به اندازه غنی سازی صحبت می‌کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبری با مردم مظلوم غزه ابراز همدردی کرد.

وی در خصوص برنامه هسته‌ای کشور گفت:‌بحث هسته‌ای باید در چارچوب جامع دیده شود. در چند سال گذشته بدخواهان جمهوری اسلامی و آنهایی که می‌خواستند با استفاده از فضاسازی تصنعی از ایران تهدید نشان دهند.

ظریف در خصوص تحولات یک ساله در زمینه برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد:‌ حضور بنگاه‌های اقتصادی در ایران پس از توافق ژنو نشانگر شکستن فضای قبلی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد:‌دیگر امروز هیچ کس درباره اصل غنی سازی صحبت نمی‌کند به غیر از نتانیاهو و جنگ طلبانی که دور آن را گرفته‌اند. دیگر کسی در دنیا راجع به توقف غنی سازی صحبت نمی‌کنند راجع به اندازه غنی سازی صحبت می‌کنند که صحبت‌های آنها قابل قبول نیست.

ظریف اضافه کرد:‌ فضاسازی ترس علیه ایران فروریخته دیوار تحریم‌ها شکست خورده و مذاکرات با همه دشواری به سمت جلو می‌رود.

وی درباره اختلافات کنونی در مذاکرات با 1+5، تصریح کرد: ترکیب انجام غنی سازی و لغو تحریم‌ها نشانگر اعمال حق ما بدون مزاحمت توسط کسانی است که قبلا مزاحمت ایجاد می‌کردند.

ظریف تعداد سانتریفیوژها را ربطی به صلح ‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ندانست و افزود: اگر به کل برنامه هسته‌ای ایران نگاه کنید از تولید هگزافلوراید تا تعداد سانتریفیوژها برای نطنز و ظرفیت و ... همه متوجه یک هدف است و آن تولید سوخت برای یکسال نیروگاه بوشهر است. صنعتی بودن برنامه هسته‌ای ایران نشانگر صلح‌آمیز بودن است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:بحث راجع به تعداد بحث بی موردی است.ما نه تنها عضو ان پی تی هستیم و براساس فتوای مقام معظم رهبری دنبال سلاح نیستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما آمادگی این را داریم که در بازه زمانی با انجام اقدامات اطمینان ساز مثلا تبدیل اورانیوم به اکسید یا از اینگونه اقداماتی که این اطمینان را ایجاد کند که ایران دنبال ساخت سلاح نیست. اکسید را نمی‌شود غنی سازی کرد و باید به سمت سوخت برد. الان ما وارد این مرحله شدیم که در این زمینه صحبت می‌کنیم. ما اهل بازی مذاکراتی نیستیم. از روز اول حرف منطقی می‌زنیم و تا روز آخر روی حرفمان می‌مانیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: زمینه برای گفت‌وگو ایجاد شده است. درست است ما احساس می‌کنیم طرف مقابل در برابر فشارهای داخلی مشکلاتی دارد برای پذیرش حرف‌هایی که منطقی است.

مذاکره کننده ارشد ایرانی همچنین گفت: در جلسه آخر به آنها گفتیم موضع گیری را از طریق ایمیل می‌شود ارسال کرد. اگر در اظهارنظرهای طرف مقابل دیده باشید و ضمن اینکه فاصله‌ها کماکان زیاد است. نگرانی‌ها با نزدیک کردن تعداد رفع نمی‌شود و همه طرف‌های ما باید به این نتیجه برسند که تعداد موضوعیت ندارد.

ظریف درباره اینکه تا الان توافق صورت نگرفت، عنوان کرد:‌شاید برخی فکر می‌کردند با قرار دادن ایران در یک مهلت زمانی می‌توانند به نتایج مورد نظر خود دست یابند.

وی ادامه داد: عامل زمان در جای خوبی متوقف شد. بعد از پنج ماه و نیم مذاکره طرف مقابل ما در مرحله اعلام موضع بود اما در حال حاضر وارد بحث شدیم و اگر با این هدف جلو برویم که به راه‌حل دست یابیم به توافق دست می‌یابیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت:‌براساس توافق ژنو می‌‌‌توانستیم شش ماه را تمدید کنیم. براساس تمدید مذاکرات و توافق صورت گرفته هیچ تحریم جدیدی نباید اعمال شود. تعهد کردند تعدادی از تحریم‌ها که دور قبل کم کرده بودند ادامه دهند. تحریم‌ در مورد بیمه به دلیل زمانبر بودن کارهای بیمه‌ای انجام نمی شد که تعهد کردند این بار انجام دهند. ما اورانیوم 20 درصدی داشتیم که براساس آنچه توافق کرده بودیم رقیق و به اکسید تبدیل شده است.

ظریف اضافه کرد: اتفاقاتی که در شش ماه اول افتاده در چهار ماه جدید ادامه می‌یابد و این راه‌حل موقتی برای رسیدن به راه‌حل دائم است. امیدواریم با تلاشی که صورت می‌گیرد و ایجاد درک در طرف مقابل، به اعتقاد من طرف مقابل به این درک رسیده که راهی جز توافق وجود ندارد.

وزیر خارجه گفت: آنها می‌توانند تحریم‌هایشان را اضافه کنند اما این تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای تاثیر نداشته ممکن است بر مردم فشار وارد کرده است. امیدواریم با رسیدن به نتیجه با اینکه آنها بفهمند با فشار به نتیجه نمی‌رسند.

ظریف خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری که فتوا را صادر کردند هدفشان این است که هیچ نگرانی از این وجود نداشته باشد که برنامه هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز است. در این شش ماه فکر می‌کردند از روش‌های دیگری می‌توانند استفاده کنند و با فشار تعداد را کم کنند. این چهار ماه فضای کم تنش و آرامی را فراهم می‌کند.

وی گفت: حرف‌های منطقی خود را زدیم الان راه‌حل مشخصی وجود دارد ولی تصمیم و اراده سیاسی برای رسیدن به توافق وجود دارد.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در خصوص زیاده خواهی های غربی‌ها عنوان کرد: آنچه مانع از زیاده خواهی‌های آنها شده توافق ژنو است.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"