کد خبر: ۲۶۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
فارس: جلسه علنی امروز چهارشنبه، اول مردادماه مجلس شورای اسلامی با دستور رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در ارتباط با لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اعاده شده از سوی شورای نگهبان آغاز شد.

بر این اساس، بررسی لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اعاده شده از شورای نگهبان را ادامه دادند و رسیدگی به این لایحه را به اتمام رساندند.

نمایندگان نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، نحوه فروش منزل مسکونی مجرم برای تأدیه دیونش را تعیین و تصویب کردند.

به موجب مصوبه مجلس،‌ چنانچه منزل مسکونی محکوم‌الیه بیش از نیاز و شأن عرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و مشار‌الیه حاضر به فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجراکننده رأی نباشد، به تقاضای محکوم‌له به وسیله مرجع اجراکننده حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تأدیه دیون محکوم‌الیه خواهد شد، مگر اینکه استیفای محکوم به به طرق سهل‌تری مانند استیفا از محل منابع بخش مازاد منزل مسکونی محکوم‌الیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان‌پذیر باشد که در این صورت محکوم‌به از طرق مذکور استیفا خواهد شد.

در تبصره دوم ماده 26 نیز به منظور تأمین نظر شورای نگهبان مقرر شد چنانچه به حکم قانون مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح‌های عمرانی تبدیل به وجه گردد، یا در اثر از بین رفتن،‌ عوضی دریافت شده باشد، وصول محکوم‌به از آن امکان‌پذیر است مگر اینکه محرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.

در ماده 27 این لایحه نیز وکلای ملت به منظور تأمین نظر شورای نگهبان مصوب کردند که چنانچه منشأ دین، قرض یا در اختیار گرفتن اموالی از دیگران به موجب هر قرارداد دیگری باشد و محکوم‌الیه از بدو امر قصد عدم تأدیه دین یا تبدیل آن به یکی از مستثنیات دین به منظور فرار از تأدیه را داشته باشد، هر مالی که در عوض اموال مذکور خریداری کرده یا به موجب سایر عقود به ملکیت خود درآورد به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌به از محل آن استیفا و مابقی به وی مسترد خواهد شد.

طبق مصوبه مجلس، احکام مندرج در این قانون جزء احکام راجع به حبس محکوم‌الیه اعسار و مستثنیات دین حسب مورد در مواردی که محکوم‌الیه شخص حقوقی باشد نیز وی مجری است.

این گزارش حاکی است حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس پس از پایان سخنرانی ناطقان میان‌دستور، اظهار کرد: نمایندگان مجلس از یک روز تا یک ماه از حقوق خود را برای تأمین دارو و درمان و غذای مجروحان غزه اختصاص دادند.

در ادامه، نمایندگان مجلس با فوریت طرح اصلاح قانون عدالت آموزشی مخالفت کردند.

در جریان بررسی طرح اصلاح بند 3 قانون برقراری عدالت آموزشی و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با یک فوریت این طرح با 90 رأی موافق، 94 رأی مخالف و 20 رأی ممتنع مخالفت کردند که براساس آیین نامه داخلی مجلس این طرح به صورت عادی در کمیسیون مربوطه بررسی می شود.

حسینعلی شهریاری به عنوان طراح طرح اصلاح بند 3 قانون برقراری عدالت آموزشی و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی گفت: هدف از این طرح وارد کردن نخبگان به رشته های اساسی و مهم است زیرا هم اکنون تعداد نخبگانی که به رشته های مهم راه پیدا می کنند کم است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصویب طرح مذکور 30 درصد سهمیه آزادگان برای جذب دانشجو به قوت خود باقی است گفت: قطعاً این طرح به نفع مناطق محروم است به طوری که با تصویب این طرح 80 درصد از نخبگان جامعه و 15 درصد از بقیه سهمیه ها جذب شده و 30 درصد سهمیه مذکور هم به قوت خود باقی است.

در ادامه صحن علنی امروز مجلس با مصوبه نمایندگان، ترکیب شورای عالی اشتغال تغییر کرد.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح الحاق یک بند به ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال با اصل ماده واحده این طرح با 184 رای موافق، یک رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که بر اساس آن کمیته امداد امام خمینی (ره) به ترکیب شورای عالی اشتغال اضافه شد.

همچنین نمایندگان پیشنهاد الحاق یک بند دیگر به ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال مبنی بر الحاق بنیاد شهید و امور ایثارگران به این شورا را به رای گذاشتند که نمایندگان با 127 رای موافق، 36 رای مخالف و 20 رای ممتنع از 223 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

بر این اساس در بند 21 ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ترکیب اعضای این شورا قرار گرفت.

همچنین 147 نفر از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای بر لزوم توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره مقوله فرهنگ در تدوین لوایح بودجه 94 و برنامه ششم توسعه تأکید کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حضرت حجت‌الاسلام حسن روحانی

 

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

 

هم‌اینک که دولت محترم در آستانه تامین لایحه بودجه سال 1394 و لایحه برنامه ششم توسعه قرار دارد، با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری از جناب رئیس‌جمهور انتظار است که توصیه‌های لازم را به معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری بفرمایند تا شاهد توجه ویژه به مقوله فرهنگ چه در بعد برنامه‌ها و فعالیت‌ها و چه از لحاظ بودجه‌های پیشنهادی برای حوزه فرهنگ باشیم.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایشان، توجه به فرهنگ را یکی از 3 اصل اساسی حاکم در برنامه ششم توسعه خواندند.

در ادامه جلسه امروز مجلس، هیأت پارلمانی 6 نفره مجلس شورای اسلامی برای سفر به غزه تعیین و انتخاب شدند.

بر این اساس قرار است این هیأت به سرپرستی حسن کامران نماینده اصفهان و با حضور روح‌الله حسینیان نماینده تهران، محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ، اسماعیل کوثری نماینده تهران، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و عبدالله تمیمی عازم غزه شوند.

همچنین 153 نماینده مجلس طی نامه‌ای، از رئیس‌جمهور درخواست کردند 5 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

در این نامه نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور درخواست کردند مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری که طی یک برنامه پنج ساله با تضمین بازپرداخت دولت، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا تکالیف ماده 148 برنامه پنجم توسعه عملیاتی شود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"