کد خبر: ۲۶۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
همشهری آنلاین: دانشمندان سازمان اقیانوس‌شناسی و جوی آمریکا اعلام کردند حرارت میانگین جهانی روی زمین و سطح اقیانوس‌ها در ماه ژوئن از سال ۱۸۸۰ تا کنون بی‌نظیر بوده و بالاترین رکورد را به ثبت رسانده‌است.

دانشمندان همچنين اعلام كردند اين سي‌و‌هشتمين ماه ژوئن متوالي و سيصد و پنجاه و دومين ماه متوالي است كه در آن حرارت جهاني بالاتر از ميانگين قرن بيستم بوده‌است.

آخرين درجه حرارت جهاني در ماه ژوئن كه پايين‌تر از اين ميانگين بوده به ژوئن سال 1976 اختصاص داشته و آخرين درجه پايين‌تر از ميانگين جهاني ماهيانه، به فوريه سال 1985 تعلق داشته‌است.

بيشتر نقاط جهان درجه حرارتي بالاتر از حد ميانگين را تجربه مي‌كنند درحالي كه گرما در بخش‌هايي از زمين از قبيل بخش‌هايي از جنوب شرق گرينلند، شمال آمريكاي جنوبي، بخش‌هايي از شرق و مركز آفريقا، و بخش‌هايي از جنوب و جنوب غرب آسيا ركورد حرارتي جديدي را به‌ثبت رسانده‌اند. به‌ويژه بخشهاي وسيعي از غرب استوا، شمال شرق اقيانوس آرام و بيشترين بخشهاي اقيانوس هند ركورد گرمايي جديدي در ماه به ثبت رسانده‌اند.

بخشهاي كوچكي از آمريكاي شمالي، شرق دور روسيه، و بخشهاي كوچكي از مركز و شمال شرق اروپا نيز در مقابل سردتر از هميشه و يا سردتر از ميانگين جهاني بوده‌اند.

براساس اين گزارش، درجه حرارت كلي زمين و اقيانوس در نيمه اول امسال 1.21 درجه فارنهايت، يا 0.67 درجه سلسيوس بالاتر از ميانگين قرن بيستم بوده‌است. تنها سال‌هايي كه ركوردي بالاتر از اين به ثبت رسانده‌اند سال‌هاي 2010 و 1998 بوده‌اند. درجه حرارت سطحي زمين در اين مدت زمان 1.87 درجه فارنهايت بالاتر از ميانگين قرن بيستم بودن و درجه حرارت سطح اقيانوس در همين مدت زمان 0.95 درجه فارنهايت بالاتر بوده‌است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"