کد خبر: ۲۶۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران از حساسیت ایجاد شده نسبت به موضوع قیمت خودرو انتقاد کرد و گفت : در شرایطی که پس از 15 ماه قیمت خودرو حدود 5/5 درصد افزوده شده است متاسفانه به راحتی این مساله توسط نمایندگان زیر سوال می رود در حالی که آمار بانک مرکزی نشان می دهد که ...

راهکاری بر رفع  بوروکراسی قیمت خودرو

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران از حساسیت ایجاد شده نسبت به موضوع قیمت خودرو انتقاد کرد و گفت : در شرایطی که پس از 15 ماه قیمت خودرو حدود 5/5 درصد افزوده شده است متاسفانه به راحتی این مساله توسط نمایندگان زیر سوال می رود در حالی که آمار بانک مرکزی نشان می دهد که شاخص بهای تولید کننده  در 12 ماه منتهی به خرداد  93 نسبت به 12 ماه منتهی به خرداد 92 ، حدود 5/26 درصد افزایش داشته است.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، به جلسه کمیسیون صنایع و معادن با مدیران شرکتهای خودروساز و رئیس شورای رقابت پرداخت و ضمن انتقاد از عدم دعوت از انجمن خودروسازان ایران در این جلسه اظهار داشت : در جلسه ای که در خصوص صنعت خودرو تشکیل شده است جای بسی گلایه است که چرا کمیسیون صنایع مجلس در حالی که از مدیران خودروساز و انجمن قطعه سازان دعوت نموده از انجمن خودروسازان برای حضور در این جلسات دعوت نمی کند قطعا انجمن در این جریان نقطه نظراتی دارد که می تواند به حل مشکل کمک کند.

وی با اشاره به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان در صحن علنی مجلس گفت : در جریان قرائت گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان ، توصیه هایی توسط نمایندگان مطرح شده است که قطعا خودروسازان این موارد را در صنعت خودرو مد نظر قرار داده و اعمال خواهند کرد.

وی افزود : البته برخی اظهار نظرات نمایندگان در این جریان قرائت این گزارش صحیح است اما برخی از اظهارت صورت گرفته جای سوال دارد که در این مورد قوه قضائیه پس از دریافت نقطه نظرات خودروسازان قضاوت خواهد کرد.

وی همچنین به موضوع قیمت خودرو اشاره  کرد و گفت : در شرایطی که پس از 15 ماه قیمت خودرو حدود 5/5 درصد افزوده شده است متاسفانه به راحتی این مساله توسط برخی از نمایندگان زیر سوال می رود در حالی که آمار بانک مرکزی نشان می دهد که شاخص بهای تولید کننده  در 12 ماه منتهی به خرداد  93 نسبت به 12 ماه منتهی به خرداد 92 ، حدود 5/26 درصد افزایش داشته است و حال که بعد از 15 ماه شورای رقابت حدود 5/5 درصد افزایش قیمت خودرو را اعلام کرده است به این شکل هجمه به صنعت خودرو وارد می کنند و اقدام شورای رقابت را زیر سوال می برند.

وی با اشاره به اینکه تقاضای شرکتهای خودروساز در خصوص افزایش قیمت خودرو بیش از رقم مصوب شورای رقابت بود ، تاکید کرد : البته رئیس شورای رقابت در جلسه ای که با وزیر صنعت ، معدن و تجارت و مدیران شرکت های خودروساز داشتند اذعان نمودند که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو ، افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت خودرو حق خودروسازان است این در حالی است که قبل از طرح درصد افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت ، متاسفانه سخنگوی دولت اعلام کردند که دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است اما وزیر صنعت و معدن عنوان کردند که چنین چیزی در هیات دولت مطرح نشده است.

وی گفت : اظهارات سخنگوی دولت موجب شد که رئیس شورای رقابت افزایش 10 تا 12 درصدی را تعدیل کند و افزایش 5/5 درصدی قیمت خودرو را اعلام کنند.

وی خطاب به آن دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به این صنعت هجمه وارد می کنند ، اظهار داشت : در شرایطی که هزینه تولید افزایش یافته و شاخصه های بانک مرکزی نیز این مساله را تایید می کند جای تعجب است که افزایش 5/5 درصدی قیمت خودرو از سوی این نمایندگان اجحاف به مصرف کننده تلقی می شود در حالی که  این حساسیت نسبت به افزایش قیمت سایر کالاها که گاها قوت غالب مردم است وجود ندارد و صرفا در خصوص قیمت خودرو که نسبت به سایر کالاها حداقل افزایش قیمت را داشته است موضع گیری می شود.

وی راهکار اساسی در قیمت خودرو را فروش خودرو در حاشیه بازار اعلام کرد و گفت : در صورتی که اجازه دهند که خودرو در حاشیه بازار به فروش برود قطعا قیمت خودرو از قیمت های فعلی بازار کمتر خواهد شد چرا که قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می کند بنابراین در شرایطی که روزانه 4 تا 5 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و عرضه می شود چنانچه بتوان بخش تقاضا را کاهش داد قطعا قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و این در صورتی ممکن است که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد مسلما با این روند بازار دلالی خودرو جمع آوری خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود : با فروش خودرو در حاشیه بازار ، بوروکراسی قیمت گذاری و بررسی اسناد و مدارک منتفی شده و به طور کلی مسئله قیمت گذاری خودرو حل خواهد شد.

نعمت بخش تصریح کرد : خوشبختانه در دولت قبل مصوبه فروش خودروهای تجاری و سواری بالای 40 میلیون تومان در حاشیه بازار اجرایی شد و هم اکنون در مورد این خودروها بحث دلالی و فساد و رانت وجود ندارد و خریدار واقعی همواره نسبت به خرید این گونه خودروها اقدام می کند بنابراین انتظار می رود در خصوص خودروهای سواری زیر 40 میلیون تومان چنین تصمیمی توسط مسئولین ذی ربط گرفته شود.

وی گفت : در مقایسه نمودار شاخص صنعت خودرو با شاخص صنعت و شاخص کالای مصرفی نشان می دهد که خودرو نسبت به سایر کالاها افزایش بسیار کمتری داشته است بنابراین در این شرایط انتظار نمی رود که نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن چنین هجمه ای را به صنعت خودرو وارد کنند به طوری که هم اکنون این مساله موجب سرگردانی خریداران شده و بازار را از حالت تعادل خارج کرده است.

وی در ادامه به با توجه به تصمیم کمیسیون صنایع و شورای رقابت مبنی بر  بازنگری در فرمول قیمت گذاری خودرو ، خاطر نشان کرد :  در صورت بررسی مجدد فرمول قیمت گذاری خودرو به نظر می رسد باید  برخی از فشارها همچون عدم تعدیل نیرو در شرکتهای خودروساز را که هم اکنون هزینه زیادی را به شرکت ها تحمیل نموده نیز برداشته شود .

وی همچنین به اظهار نظر یکی از نمایندگان در خصوص کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خودرو اشاره کرد و گفت : در شرایطی که همزمان با برگزاری مجمع سالیانه دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا ، هر دو شرکت اعلام  زیان کردند قطعا امکان کاهش قیمت خودرو در چنین شرایطی ممکن نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید با اظهارات ناصحیح بی دلیل مردم را امیدوار نمود، تصریح کرد : به نمایندگان محترم توصیه می کنم که در اظهار نظر در خصوص قیمت خودرو دقت نمابند تا شرایط بازار خودرو بیش از این آشفته نشود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه تعرفه 40 درصدی واردات خودرو را با توجه به  اختلاف فضای کسب و کار داخل با خارج از کشور را رقم بالایی ندانست و گفت : در شرایطی که تولید کننده داخلی تسهیلاتی با بهره بانکی 25 درصد به بالا دریافت می کند  اما در اروپا به تولیدکننده تسهیلات با بهره بانکی 4 تا 5 درصد ارائه می شود  و یا در دنیا شرکتها با داشتن نیروی مازاد به سهولت نیرو را اخراج می کنند اما خودروساز داخلی امکان تعدیل نیرو ندارند بنابراین در چنین شرایطی تعرفه 40 درصد با توجه به فضای کسب و کار ، قطعا رقم بالایی نیست.

نعمت بخش همچنین کاهش تعرفه واردات خودرو را در شرایط کنونی غیرممکن اعلام کرد و گفت : در حالی که در بودجه امسال بخشی از درآمد دولت از محل واردات خودرو دیده شده است و از آن مهم تر چنانچه تعرفه واردات خودرو کاهش یابد ، واردات خودرو افزایش یافته و با توجه به ارزبری بالای خودروهای وارداتی طبیعی است که تقاضا برای خرید ارز آزاد افزایش یافته که این خود منجر به افزایش قیمت ارز می گردد بنابراین با توجه به تورم ایجاد شده از افزایش قیمت ارز در بازار اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت غیر ممکن است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"