کد خبر: ۲۶۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش خبرآنلاین؛ رایکوف یوگسلاو یکی از تاثیرگذارترین مربیان در تاریخ فوتبال ایران بود که اولین بار در سال 1347 وارد ایران شد و هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. پس از مدتی هدایت تیم جوانان ایران را بر عهده گرفت و در مسابقات آسیایی برای اولین بار ایران را به جمع 4 تیم برتر رساند و مقام سومی را کسب کرد. رایکوف بعد از دو سال حضور در ایران راهی تیم تاج (استقلال) شد و تا سال 1355 به مدت 7 سال هدایت این تیم را بر عهده گرفت.
 
او تحول بزرگی در سبک بازی این تیم ایجاد کرد و بازیکنان زیادی را به فوتبال ملی معرفی کرد تا جایی که خیلی از کارشناسان تاریخ استقلال را به پیش از رایکوف و پس از رایکوف تقسیم بندی می کنند. مهم ترین افتخارات او در این تیم قهرمانی آسیا در سال 1349 و دو قهرمانی لیگ سال های 1349 و 1353 بود. رایکوف در اواخر سال 1355 از این تیم اخراج شد و سپس مدتی سرمربی سپاهان اصفهان و بعد از انقلاب نیز راهی الجزایر شد و سرمربی تیم ملی این کشور شد. او چند سال قبل از درگذشتش مصاحبه جالبی انجام داده و در مورد آن دربی معروف نیز نظر جالبی داده بود "روزهای با شکوهی را در ایران تجربه کردم. در داربی تاج و پرسپولیس چشم باز کردم و یکصد هزار ایرانی را در ورزشگاه آزادی دیدم.
 
واقعاً تصویر فوق العاده ای بود. من کمتر در داربی شکست می خوردم. ۳ یا ۴ بازی را بردیم، ولی در یک مسابقه ۶ بر یک شکست خوردیم... چی؟ اشتباه می کنم؟ بله... بله ... یادم افتاد. ۶ بر صفر باختیم. چرایش راهیچ وقت نفهمیدم. تاج تیمی بود که یا همه بود و یا هیچ نبود! ما آن روز انگیزه بردن نداشتیم. یعنی هیچی نبودیم. وقتی گل اول و دوم را خوردیم، پرسپولیس می توانست تا فردا صبح به ما گل بزند. روز ۶ بر صفر وحشتناک بود، خیلی روز بدی بود... یکی از روزهای بد زندگی من!".
 
 
پیش از رایکوف، تمرین در فوتبال ایران هفته‌ای سه جلسه بود. تمرین روز پیش از بازی منع می‌شد. تمرین فردای بازی - که امروز تحت عنوان ریکاوری لازم‌ است - قدغن بود. برنامه برای تمرین وجود نداشت چرا که ضرورت نداشت. رایکوف برای فوتبال ایران «برنامه تمرین» آورد. تمرین اول هفته، تمرین روز دوم، تمرین روز سوم (اوج تمرین تاکتیکی) تمرین روز چهارم (با توجه بیشتر به مرور دستورهای حرکتی)، تمرین روز پنجم (با اصل قرار دادن ضربه‌های آزاد و پرتاب اوت) تمرین روز ماقبل مسابقه (یادآوری کننده وظایف روز مسابقه). رایکوف روز 30 جولای 2006 در سن 78 سالگی در مکزیکوسیتی درگذشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"