کد خبر: ۲۶۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو ، معاونت کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت : در حوادث جاده ای و رانندگی با تمرکز به حوادث مربوط به حمل و نقل مسافری مولفه های تاثیر گذار فراوانی وجود دارد .

هم اکنون صدور برگ معاینه فنی بیشتر به یک عمل نمایشی شبیه است

به گزارش خبر خودرو ، معاونت کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت : در حوادث جاده ای و رانندگی با تمرکز به حوادث مربوط به حمل و نقل مسافری مولفه های تاثیر گذار فراوانی وجود دارد .

بشیری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص دستکاری در ساختار اتوبوس ها و مخازن سوخت  افزود : متاسفانه این معضلات مورد عنایت جدی قرار نگرفته و این اقدامات وضعیت حمل ونقل مسافری کشور را تحت شرایط نامناسبی قرار داده است .

وی افزود: علت این معضلات خود مالکی دستگاه ها و اعمال سلیقه شخصی  ، بالا بودن متوسط عمر ناوگان حمل ونقل مسافربری در کشور نسبت  به کشورهای موفق در کنترل حوادث رانندگی و نیز اعمال تغییرات ، تعمیرات و بازسازی خارج از استاندارد اتوبوس ها است . همچنین بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس ها  و وجود تعمیرگاه های بی هویت متفرقه با تعمیرات و اقدامات اصلاحی کم هزینه که خود عاملی برای بروز نقص های فنی است  .

وی در راستای ابلاغ برگ معاینه فنی در خصوص خودروهایی  که مخازن سوخت آنها جابه جا شده است اظهار داشت : داشتن برگ معاینه فنی برای خودروهای حمل مسافر از الزامات مدنظر پلیس است که در پلیس راه ها کنترل می شود اما مطلب مهم آن است که در مراکز معاینه فنی به تغییرات و جاسازی ها اهمیت نمی دهند . در حال حاضر صدور برگ معاینه فنی بیشتر یک عمل نمایشی است درحالی که مرکزی که برگ معاینه فنی را صادر می کند باید دسترسی به سوابق فنی ، کیفی و عملکردی خودروها را داشته باشد که متاسفانه این گونه نیست .

وی در راستای پاسخ گویی به بروز مشکلات احتمالی درخصوص برگ معاینه فنی  خودروهایی که مخازن آن ها جابه جا شده است گفت : هیچ عامل ماوراطبیعه سبب ایجاد شرایط مطلوب نمی شود و این فقط از طریق کار کارشناسی و مسولیت پذیری تمام دستگاه ها و سازمان های ذی ربط میسر است . متولیان ایمن سازی حمل ونقل کشوری باید به صورت صمیمانه و  غیر سیاسی با هم تعامل سازنده داشته باشند . در حال حاضر کمیسیون ایمنی تشکیل شده  و این کمیسیون سیاست ها و تدابیر لازم را با برنامه زمان بندی و تعیین میزان مسولیت ها اعمال خواهد کرد و هریک از اعضای این کمیسیون باید پاسخ گوی مسولیت های محول شده باشند .

معاونت کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خاطرنشان کرد :شرکت های خودرو ساز و خدمات پس از فروش که مسولیت و گارانتی یا تعهد محصول و خدمات خود را بر اساس قانون فروش خودرو و یا آیین نامه خدمات پس از فروش بر عهده دارند در صدور برگ معاینه فنی نقشی ندارند ، معاینه فنی در یک مرکز انجام می گیرد در صورتی که پاسخگویی در هنگام بروز مشکل بر عهده مرکز دیگری است به همین جهت متهم کردن شرکت های سازنده در بروز نقص فنی  خارج از دوران گارانتی منطقی نیست لذا بازنگری در مرجع صدور برگ معاینه فنی و ضوابط آن از ضروریات هرگونه اقدامی در این زمینه بوده و ایجاد اداره ثبت احوال خودرو و درج سوابق آن برای ساماندهی وضعیت فنی اتوبوس ها مورد پیشنهاد است .

بشیری در پایان این گفتگو به وضعیت نامطلوب تلفات جاده ای اشاره کرد و گفت : به طور کلی سه عامل انسان ، وسیله نقلیه و جاده از عوامل حادثه ساز هستند و هرگونه اقدامی برای کاهش نقش این سه عامل نیازمند شناخت  نارسایی های موجود در آن ها است .عوامل پنهان و غیر مستقیمی وجود دارد که به علت انباشته شدن مشکلات در حوزه های مختلف ، عدم یک پارچگی در عملکردها و تناسب در اقدامات انجام شده ، منجر به حصول نتیجه دلخواه نمی شود و لازم است اقدامات  به صورت همه جانبه مورد عنایت دست اندر کاران قرار گیرند تا کلیه سازمان های ذی ربط همکاری بهینه و با اشتیاقی را از خود نشان دهند .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"