کد خبر: ۲۶۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
ایسنا: رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال از منفی شدن جواب آزمایش‌های دوپینگ بازیکنان ایران در جام جهانی خبر داد.

به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، دکتر هاشمیان با اشاره به آزمایش‌های گرفته شده از بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی گفت: در تیم ملی بزرگسالان فیفا 34 نمونه آزمایش خون و ادرار از بازیکنان کشورمان در جام جهانی گرفت. همینطور در مسابقات مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا در رده ملی و باشگاهی هم این اقدام توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شد که حتی یک نمونه مثبت هم نداشتیم و به نظر من از مهم‌ترین عوامل این موفقیت، تاثیر عامل آموزش است. شیوه‌های آموزش بسیار متفاوت است و انتخاب مناسب شیوه آموزش، ثمره همکاری همکارانم در کمیته پزشکی است و به طور کلی در مسئله آموزش و اهدافی که در این بخش داشتیم بسیار موفق بودیم. در حدود پنج سال گذشته در حوزه دوپینگ بالغ بر 300 دوره در همه رشته‌ها (فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی) برای آقایان و بانوان و همین طور تیم های ملی برگزار کرده‌ایم.

هامشیان درباره جایگاه کم رنگ تغذیه در ورزش و برنامه های کمیته پزشکی در این زمینه گفت: با این صحبت موافقم. البته این مشکل چند دلیل دارد و مهمترین آن این است که موضوع تغذیه تا پیش از این در فوتبال ایران جایگاه اصلی خود را نداشته است. البته در فوتبال جهان هم مبحث تغذیه به اندازه موضوع دوپینگ رشد نداشته اما بازهم ما فاصله زیادی با استاندارهای جهانی داریم. از روزی که در کمیته پزشکی شروع به کار کردیم یکی از بخش‌های مهم ما تغذیه بوده و همکاران توانمندی در این حوزه با ما همکاری کرده‌اند. نگاه به موضوع تغذیه در فوتبال اشتباه است به طوری که تصور می‌شود اجرای تغذیه علمی موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود و این دلیل عدم تمایل باشگاه‌ها می شود. از دیگر دلایل نادرست عدم استفاده از تغذیه علمی آن است که تاثیر آن در ورزشکاران قابل درک نیست.

وی درباره پیگیری این موضوع توسط خود بازیکنان گفت: دفعات زیادی پیش آمده که بازیکنان با من راجع به این موضوع تماس بگیرند اما فکرشان نسبت به استفاده از مکمل است، در صورتی که در تغذیه اصولی استانداردهای کافی وجود دارد که در صورت رعایت این استانداردها نیاز به استفاده از مکمل‌ها نیست. معتقدم برای این که تغذیه علمی در خصوص یک بازیکن به بازدهی برسد زمان بیشتری نیاز دارد اما سالم‌تر و مطمئن‌تر است. در واقع اثربخشی تغذیه نیازمند زمان درازمدت است و مانند درمان آسیب دیدگی نیست که سریع اثر بهبود آن حس شود و در واقع مشاهده نتایج استفاده از تغذیه مناسب 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

هاشمیان یکی از مشکلات اصلی رشد کم علم تغذیه در فوتبال ایران این طور، توضیح داد: مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد حضور افراد غیرمتخصص است که تخصصی در زمینه تغذیه ندارند. به همین دلیل انتظار مالی کمی دارند و نسخه‌های ارزانی می‌نویسند به همین دلیل باشگاه‌ها این افراد را جذب می‌کنند. این اتفاق مورد تایید کمیته پزشکی نیست حتی اگر تجربیات عملی داشته باشند. یک متخصص تغذیه باید دوره 4 ساله‌ای که بسیار سخت است را گذرانده باشد بنابراین با تجربیات عملی نمی‌توان این کار را انجام داد. لازم است تاکید کنم که حتی متخصص تغذیه هم نمی‌تواند در تغذیه ورزشی کار کند مگر اینکه 6 ماه دوره‌های تخصصی را سپری کرده باشد. به طور کلی قبول دارم که در بخش تغذیه کمبود داریم و باید این بخش را پر رنگ‌تر کنیم. بر همین اساس برنامه‌های ویژه‌ای در فصل جاری خواهیم داشت که یکی از آنها موضوع قرارگرفتن مشاور تغذیه در کنار باشگاه‌های لیگ برتر و برای آن دسته از باشگاه‌هایی است که خدمات معاینات پیش از فصل را از مرکز معاینات پزشکی دریافت کرده‌اند. براین اساس می‌توانند برای یک فصل از متخصصان تغذیه ما مشاوره رایگان بگیرند تا به این وسیله هم فرهنگ استفاده از متخصص تغذیه را مرسوم کنیم و هم فوتبال کشور متوجه تاثیر این موضوع مهم شود.

رییس کمیته پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا این کمیته برنامه‌ای برای جلب توجه بیشتر باشگاه‌ها به موضوع تغذیه دارد یا خیر، گفت: بله کاملا همین طور است. با توجه به مسئولیتی که سال‌ها در وزارت بهداشت و در حوزه معاونت آموزش داشته و اکنون هم مشغول به آن هستم به طور کلی علاقه زیادی به مبحث آموزش دارم، از همین رو یکی از بحث‌های بسیار پیشرفته ما در کمیته پزشکی مساله آموزش و یکی از بخش‌های بسیار مهم ما موضوع کنترل دوپینگ بوده است. در ابتدای فعالیت‌مان که با نمونه‌های مثبت بازیکنان روبه‌رو می شدیم وقتی بازیکن حتی در سطح حرفه‌ای، برای دفاع از خود به کمیته می‌آمد می‌پرسید که لیست یا داروی ممنوعه چیست! در آن شرایط نمونه‌های مثبت متعددی وجود داشت اما با برنامه‌ریزی‌های آموزشی که با حمایت فدراسیون و با صرف هزینه زیاد اختصاص دادیم و با آموزش‌های زیادی که حتی به صورت چهره به چهره در بسیاری از باشگاه‌ها برگزار کردیم این افتخار را برای ما ایجاد کرد که در فصل گذشته تنها یک نمونه مثبت داشته باشیم که آن هم بازیکنی بود که تازه از رده امید به دسته بزرگسالان آمده بود و در همان روز هم مورد آزمایش ما قرار گرفت. به طور کلی تا به این جای کار هدف و تمرکز اصلی ما روی رده بزرگسالان بوده و از این به بعد رده‌های سنی هم با همکاری آموزش و پرورش و آکادمی ملی فوتبال مورد توجه قرار خواهند گرفت چرا که آموزش در این رده بسیار تاثیرگذارتر است.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"