کد خبر: ۲۶۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳

250 هزار اشتغال در صنايع کوچک ايجاد مي شود

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با بررسی که حدود یک ماه پیش انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اگر 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخشی از صنایع کوچک که زیر ظرفیت کار می کند و یا نیمه تعطیل است و یا به طرح های با پیشرفت بالای صنایع کوچک اختصاص دهیم در کمتر از یک سال می توانیم بیش از دویست و پنجاه هزار اشتغال ایجاد کنیم.

محمدرضا نعمت زاده در همایش 50 سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی افزود: این پیشنهاد را در دولت مطرح کرده ایم که امیدواریم با اجرایی شدن آن گام موثری در رونق صنایع کوچک و همچنین ایجاد اشتغال در کشور برداریم .

وی همچنین گفت : در صنایع کوچک بیش از 80 هزار واحد به بهره برداری رسیده و یک میلیون اشتغال مستقیم دارد که 40% اشتغال صنعت و 17% از ارزش تولیدات صنعتی کشور در این بخش است .

وزیر صنعت افزود : واحدهای صنایع کوچک از لحاظ تعداد بیشتر در بخشهای صنایع شیمیایی ، سلولزی و همچنین کانی سلولزی فعال هستند و فقط سه تا 4 درصد در صنایع الکترونیک ، برق ، و تولید قطعات خودرو فعالیت می کنند.

نعمت زاده با اشاره به اینکه با تلاش دولت تورم متوسط 40% در یک سال گذشته تا پایان تیر به کمتر از 25% رسیده است گفت : دولت با تشکیل کارگروه های ویژه بر آن شد تا امسال ، سال آغاز خروج از رکود باشد این کار شروع شده و فردا همایش تبیین سیاست ها و برنامه های پیشنهادی برای خروج از رکود برگزار می شود.

نعمت زاده افزود : روز گذشته لایحه ای ازجانب دولت به عنوان ارتقاء توان مالی و پولی بانک ها و حمایت از صنایع رقابت پذیر در 30 ماده تقدیم مجلس شد که امیدواریم از فردا با دفاع از فوریت آن بررسی این پیشنهاد آغاز شود تا با نظراتی که مجلس به آن اصلاح یا اضافه خواهد کرد شاهد قانون مستمر در جهت پیشبرد اهداف خروج از رکود باشیم.

وزیر صنعت گفت‌: سیاستهای خروج غیرتورمی از رکود در سه سطح تهیه شده که سطح اول همین لایحه تقدیمی به مجلس بود سطح دوم بیست ماده است که در دولت نهایی و تصویب شد و سطح سوم به صورت تکلیف مربوط به وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی که با اختیارات قانونی عمل کنند این هفته کارهایش انجام شده و قرار است از سوی معاون اول ابلاغ و تکلیف شود .

وی افزود : شاید نخستین باری است که دولت سیاست های منسجم و یکپارچه را در جهت رسیدن به هدف مشخص ، تبیین می کند البته سیاستهای 24گانه ای که مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی ارائه کردند پایه اصلی سیاستهای دولت در خروج از رکود است .

وی گفت: اگر بخواهیم کشور را به سمت توسعه حرکت دهیم باید سیاستهای اقتصاد مقاومتی را مو به مو اجرا کنیم البته بخشهای مختلف دولت نیز دیدگاه ها و سیاستهای مدنظر خود را به دولت ارائه کردند و آخرین مورد آن در شورای اقتصاد تصویب شد که هم اکنون مشغول جزئیات کار هستیم.

نعمت زاده حمایت از تولید رقابت پذیر با ارزش افزوده بالا ، تقویت صادرات و تولید جایگزین واردات را از جمله محورهای لایحه تقدیمی دیروز دولت به مجلس برشمرد .

وی گفت : چند مورد در این لایحه مربوط به شهرکهای صنعتی ، تقویت بنیه مالی بانکها تهاتر و تصفیه بدهی های بخش خصوصی به دولت است که در جای دیگر از دولت طلب دارند و چند مورد دیگر نیز مربوط به سازمان بورس و اوراق بهادار است که در زمینه طراحی واحدهای تولیدی فعال تر عمل کند.

وزیر صنعت بخشودگی مالیات معادل آورده نقدی واحدهای تولیدی را دیگر مورد پیش بینی شده در لایحه تقدیمی به مجلس بیان کرد و گفت: پیش بینی شده معادل سودی که بانکها منظور می کنند بنگاه ها از پرداخت مالیات در ازای اورده نقدی معاف شوند.

نعمت زاده گفت :تامین و پرداخت تا 50% از هزینه های پژوهشی بنگاههای تولیدی بخش خصوصی نیز از جمله موارد پیش بینی شده در این لایحه است همچنین پیش بینی شده برای موسسات دانش بنیان که ده ناحیه صنعتی نیز جزو آن محسوب خواهد شد اعتبارات و معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در بازار داخلی کالاهای معتبر خارجی به وفور موجود است که در این لایحه پیشنهاد برندسازی و واردات برندهای معتبر را مطرح کردیم یعنی صاحبان این نشان ها وادار می شوند در کشور تولید کنند و از معافیت مالیاتی برخوردار شوند به شرط آنکه 30% از تولیدی را که در داخل کشور انجام می دهند صادر کنند .

وزیر صنعت ممنوع شدن وضع عوارض صادرات محصولات تولیدی و اجازه داشتن وزارت نفت به بازپرداخت تسهیلات به واحدهایی که صرفه جویی در مصرف انرژی دارند را از دیگر موارد پیش بینی شده در لایحه تقدیمی دولت به مجلس در جهت خروج غیرتورمی از رکود بیان کرد .

وی افزود : در سال 89 در قانونی مصوب واگذاری های زمین به ویژه به شهرکهای صنعتی ممنوع شد که در این لایحه پیشنهاد کردیم تا واگذاری زمین به شهرکهای صنعتی از این قانون مستثنی شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"