کد خبر: ۲۶۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه صنعت خودرو ایجاد ، رشد و حتی مرحله ای که شکوفایی این صنعت را شاهد بودیم ، بستر این شکوفایی بر اساس منابع عمومی کشور بوده است ، پس انتظار پاسخگویی در این زمینه از خودروسازان می رود.

انحصار در صنعت خودرو باید ناشی از برتری کیفیت باشد

به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه صنعت خودرو ایجاد ، رشد و حتی مرحله ای که شکوفایی این صنعت را شاهد بودیم ، بستر این شکوفایی بر اساس منابع عمومی کشور بوده است ،  پس انتظار پاسخگویی در این زمینه از خودروسازان می رود.

جلیلی در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرخودرو افزود: خودروسازان نسبت به بازار داخلی خودرو تعهد دارند باید بپذیریم که فرآیند تولید و هزینه های آن در کشور ما بالا است . بخشی از این هزینه ها مربوط به قیمت تمام شده نیروی کار و بخشی از آن به فناوری هایی که استفاده می کنیم بر می گردد . بخش دیگری نیز به شرایط بهره وری عوامل تولید که شامل نیروی انسانی ، روش های تولید و سیستم های تولیدی است که تمامی این موارد سبب افزایش قیمت های تمام شده خودرو می شود، اما خودروسازان می بایست بپذیرند که مصرف کننده باید حق انتخاب داشته باشد و این بدان معنی است که فضای بازار فروش خودرو ، یک بازار رقابتی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: فضای موجود ، فضایی است که 3 تولید کننده در کنار هم انحصار جدیدی ایجاد می کنند.این نیز سبب انحصار در بازار است ، ما به انحصاری قائل هستیم که ناشی از برتری کیفیت باشد، در قیمت نیزبه انحصاری قائل هستیم که ناشی از برتری در قیمت تمام شده در رقابت با سایر تولید کنندگان باشد و نه اینکه با فشاربر دولت به دلیل تعرفه های بالا و بحران بازار تولید ، دائما با جنجال ناشی از تعیین قیمت مواجه باشیم.

جلیلی خاطر نشان کرد: خودرو سازان حق دارند که بر اساس قیمت تمام شده محصولات خود ، قیمت نهایی را اعلام کنند ، اما مصرف کننده نمی تواند تحت فشار تولید کننده ، قیمت ها را مبنا قرار دهد.این اختیار می بایست به مصرف کننده داده شود تا با مدیریت کردن تعرفه هایی که دولت انجام می دهد بتواند از تنوع محصولات در این زمینه استفاده کند و دولت با مجوز به محصولات مشابهی که در بازار عرضه می شود ، این امکان را به مصرف کننده می دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: هم اکنون خودرو سازان داخلی قصد دارند از یک طرف با ایجاد محدودیت برای ورود به بازار و از سوی دیگر انحصار در قیمت و بازار فشار وارد کنند که این امکان پذیر نیست.لذا باید بپذیریم حق تعیین قیمت محصولات ایران خودرو ، سایپا و شرکت های خودرو ساز دیگر با خود شرکت ها باشد و حق انتخاب با مردم و مشتریان باشد و دولت نیز به رقابتی شدن بازار کمک کند.

جلیلی با اشاره به بحث تحریم ها و بحث حمایت از تولید داخلی گفت: تجربه نشان داده است که اساس تولید داخلی ما وابسته به واردات است ، اکثر قطعات خودرو از کشورهای خارجی وارد می شود.قطعات کامل شده و تجهیزات آماده وارد می شوند ، بنابرین تولید داخلی به معنای واقعی نداریم وبیشتر در زمینه مونتاژ قطعات فعال هستیم.در این فضای تحریم ، بسیاری از کشور ها حاضر هستند محصولات خود را ارائه دهند.

وی د رادامه تصریح کرد: در کشور دغدغه ای وجود دارد که دغدغه حاکمیتی است و به این صورت است که باید بتوان از منابع موجود ، در اقتصاد تحرک وشغل ایجاد کنیم ، ظرفیت های بیکار را فعال کرده ودر حوزه تولید ، تحرک بخشی داشته باشیم، اما این دغدغه نباید باعث فرصت طلبی عده ای شود که بازار خودرو را صرفا در اختیار بگیرند

جلیلی درپایان اظهار داشت: آرزوی ما این است که قدرت رقابتی تولیدکننده های ما در صنعت خودرو به جایی برسد که خودروسازان دنیا قدرت رقابت با آنها را نداشته باشند، اما این آ رزو در یک فضای محصور با قوانین و مقررات و گمرک و عوارض آنچنانی امکانپذیر نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"