کد خبر: ۲۶۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو، گفت : متاسفانه در سال های اخیر سیاست های دولت در قبال صنعت خودرو درست و شفاف و به سمت توسعه نبوده است .

عدم شفافیت سیاست های دولت در خصوص صنعت خودرو

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو، گفت : متاسفانه در سال های اخیر سیاست های دولت در قبال صنعت خودرو درست و شفاف و به سمت توسعه نبوده است .

امیر حسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : خوشبختانه از اواخر دهه 70 تا اوایل دهه 80 صنعت خودرو با رشد خوبی مواجه شد و در این راستا جهش خوبی به لحاظ تولید و لحاظ کیفیت و نوآوری صورت گرفت و صنعت خودرو در آستانه عدم وابستگی کامل قرار گرفت اما متاسفانه بحث درآمدهای نفتی در اوایل دهه 80 و پیش از تحریم صنعت خودرو باعث شد که درآمد کاذبی در کشور بوجود آید در نتیجه کفه ترازو به جای تحقیق و توسعه و رشد صنعت خودرو به سمت افزایش واردات و مونتاژ کاری متمایل شود.

وی تاکید کرد : این جریان موجب شد که موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو ایران مسکوت مانده و روز به روز فاصله صنعت خودرو ایران با خودروسازی دنیا بیشتر شود.

وی گفت : در شرایطی که این فاصله در حال کاهش و نرخ رشد صنعت خودرو روند رو به بالایی داشت اما متاسفانه امروز این نرخ رشد صنعت خودرو پایین  و با نرخ رشد دانش در کشور تناسب ندارد .

وی افزود : این در حالی است که در دو ، سه سال گذشته با فرمایشات مقام معظم رهبری و فشارهایی که در آموزش عالی صورت گرفت نرخ رشد دانش در ایران تقریبا جزء نرخ های اول دنیا بود اما این دانش متاسفانه در فن آوری مشاهد نشده و کاربردی نبوده است.

وی تاکید کرد : پس از تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی ، در حالی که نقدینگی برای سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه وجود نداشت اما با این حال در دو،  سه سال گذشته نرخ واردات خودرو افزایش یافته است البته این صرفا واردات خودرو نبوده بلکه واردات قطعات نیز افزایش داشته است .

وی تصریح کرد :  این شرایط موجب شد تا به تدریج اوضاع صنعت خودرو به سمت ورشکستگی رفته و قطعه سازان با مشکل مواجه شوند و در عوض قطعات چینی وارد کشور می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد : در صورتی که مشکل نقدینگی وجود دارد چرا برای واردات قطعات چینی پول است ولی برای تولید قطعه ایرانی نقدینگی وجود ندارد بنابراین بسیاری از مسائل صرفا در بخش صنعت خودرو نیست یعنی اینها تبعات یکسری سیاست هاست که یک بخش آن داخلی و بخشی از آن مربوط به مسائل خارجی است.

کاکایی افزود :

وی گفت : البته این مطلب که در این سال ها سیاست های دولت در قبال صنعت خودرو درست و شفاف و به سمت توسعه نبوده است فرمایش صحیحی است اما اینکه مطرح می شود صنعت خودرو دولتی است طبعا زمانی که اقتصاد ایران دولتی است خودروسازی نیز دولتی است مشکل این است که دولت مسئولیت های خودش را قبول نمی کند یعنی از سویی مطرح می کند که صنعت خودرو دولتی نیست اما از سویی مدیران را عزل و نصب می کند .

وی با اشاره به مقایسه صنعت خودرو ایران و کره در یکی از رسانه ها گفت  : ورود دلارهای نفتی و به هم ریختگی کشور در اوایل دهه 50 و افزایش شدید واردات و پس از آن انقلاب و جنگ موجب گردید که تا دهه 70 تقریبا این صنعت به فراموشی سپرده شود و 20 سال طلایی در این بین عملا حرکت چندانی وجود نداشته باشد بنابراین نمی توان به جهت شرایط حاکم بر اقتصاد و صنعت خودرو ایران در مقابل حمایت هایی که به لحاظ سرمایه گذاری و فن آوری از صنعت کره در این سالها صورت گرفته،صنعت خودرو ایران و کره را مقایسه نمود.

وی با اشاره به توجه کشور به موضوع انرژی هسته ای و حمایت های هم جانبه در این راستا گفت : در بخش صنعت به خصوص صنعت خودرو نیز دولت و نظام باید یکی دو صنعت را به عنوان صنعت کلیدی بپذیرد که به نظر می رسد به دلایل تاریخی و جغرافیایی باید ابتدا صنعت نفت و دومی نیز علل القاعده باید صنعت خودرو باشد.

وی گفت : درصورتی که امروز می خواستیم از صفر شروع کنیم  صنعت خودرو وارد این جریان نمی گردید اما بنا به دلایل تاریخی صنعت خودرو را امروز نمی توان رها کرد زیرا صنعتی است که پرچم کشور است و در شرایط فعلی تنها راه آن این است که باید با تحقیق و توسعه  درون زا ،این صنعت را رشد دارد البته در صورت بهبود روابط ایران با دنیا مجددا ارتباط ما نیز برقرار شده و تصمیمات امروز به معنای قطع ارتباط با خارجی ها نیست .

وی با اشاره به وجود پتانسیل های ایران در حوزه صنعت خودرو افزود : تنها این حرکت نیازمند انسجام همتی بلند است البته برای این منظور نقدینگی لازم است و باید دولت ، ملت و نظام در چارچوب های درست، این پول را تزریق کنند البته نه در بخش تولید بلکه در حوزه تحقیق و توسعه و با کنترل دولت و با برنامه منسجم چند ساله قطعا می توان به یکسری طرح های بسیار خوبی رسید و صنعت خودرو و کشور را متحول نمود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"