کد خبر: ۲۶۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ، مدیرعامل تعاونی مراکز اسقاط کشور گفت : روند اداری اسقاط خودرو باید کوتاه شود .

روند اداری اسقاط خودرو باید کوتاه شود

به گزارش خبرخودرو ، مدیرعامل تعاونی مراکز اسقاط کشور گفت : روند اداری اسقاط خودرو باید کوتاه شود .

مسعود رهبر در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در راستای مشکلات رانندگان خودروی فرسوده جهت تحویل خودرو برای اسقاط افزود : ارزش اسقاط خودروی فرسوده 2 میلیون و 500 هزار تومان است .در حال حاضر با توجه به فرایند و مصوباتی که ستاد سوخت آن ها را تصویب کرده است یک فضای دلالی در بازار خودرو پدید آمده که 3 الی 4 میلیون تومان قیمت خودرو را بالا می برد .

وی در ادامه اظهار داشت : بهتر است به این فرایند به این شکل نگاه کرد . زنجیره ای وجود دارد که در آن آلایندگی محیط زیست یکی از دغدغه های دولت و ملت است و از عوامل موثر در رفع این آلایندگی می توان به اسقاط خودرو های فرسوده اشاره کرد . در حدود یک میلیون خودروی فرسوده زیر نظر ستاد حمل و نقل سوخت در کشور وجود دارد .

وی تصریح کرد : هنگاامی که  راننده بخواهد خودروی فرسوده خود را به مراکز اسقاط تحویل دهد باید انگیزه کافی برای اسقاط خودرو در راننده وجود داشته باشد .

مدیر عامل تعاونی مراکز اسقاط کشور بیان داشت : خودروی فرسوده 2میلیون 500هزار تومان توسط مراکز اسقاط یا وارد کننده از دارنده خودرو خریداری می شود ضمن آن که باید توجه داشت این خودرو منبع درآمد برای مالک خودرو است .این قیمت خرید نمی تواند توجیهی باشد برای دارنده خودرو  که خودروی خود را با این قیمت اندک به وارد کننده و یا مراکز اسقاط بفروشد .

وی افزود : یکی از مشکلات مطرح در این طرح برای دارنده خودرو های فرسوده عدم قیمت مناسب برای خرید خودروی فرسوده است و مشکل دیگر در این زمینه نداشتن وام بانکی مناسب برای خرید خودروی جایگزین . با توجه به وضعیت درآمدی که در این قشر از جامعه وجود دارد مسلما آن ها قادر به خرید خودروی جایگزین نخواهند بود .

وی تصریح کرد : برای ترغیب دارندگان خودروی فرسوده به اسقاط خودرو باید علاوه بر عوامل تشویقی ، عوامل تنبیهی نیز وجود داشته باشد ، به طور مثال تردد خودروهای فرسوده از یک مدل مشخص تا مدل مشخص دیگری ممنوع و کارت سوخت آن ها باطل شود .

رهبر در راستای مشکلات وارد کنندگان در اجرای این طرح بیان کرد : هم اکنون وارد کننده مستقیما درگیر خرید خودروی فرسوده شده که کاملا قانونی است. تشکل های صنفی اسقاط و تشکل های صنفی وارد کننده باید چرخه اسقاط خودرو را به نحو احسن مدیریت کنند .

وی در ادامه گفت : در فضای اقتصادی و صنعتی تنها نباید به در آمد فکر کرد زیرا این پروژه اقتصادی در بخش اسقاط یکی از موثرترین بخش های صنعت است که دارای تاثیر مستقیم د کاهش آلودگی محیط زیست می باشد .

وی افزود : بسیاری از بخش های صنعتی  آلایندگی را در محیط زیست ایجاد می کنند در حالی که  صنعت اسقاط خودرو در جهت رفع آلایندگی است .

مدیرعامل تعاونی مراکز اسقاط کشور تصریح کرد : برگه اسقاط خودرو با 2 میلیون 500هزار تومان به مالک می رسد اما امروزه با توجه به بحث دلالی که در بازار آزاد خرید و فروش خودرو به وجود آمده قیمت برگ اسقاط به 3میلیون 500 هزار تومان الی 4 میلیون نیز می رسد . وارد کننده ای که 4 الی 6 میلیون برگه اسقاط خریداری می کند قیمت تمام شده خودرو برای او 4 الی 5 میلیون تومان تفاوت خواهد کرد .

وی اظهار داشت : با هزینه جاری واردات خودرو، قیمت خودرو افزایش پیدا می کند . وارد کننده خودروی فرسوده را گران می خرد و ماب التفاوت آن را روی خودروی وارداتی اعمال می کند و خودرو را گران تر به فروش می رسد .سازمان حمایت از مصرف کننده بر روی این قیمت گذاری کنترل دارد بنابراین افرادی که عمده وارد کنندگان خودرو محسوب می شوند  با این روند قادر نخواهند بود تعداد زیادی خودرو وارد کنند زیرا امکان دارد واردات محدود شود .

وی در ادامه عنوان کرد : واردکنندگانی که درتیراژ پایین خودرو وارد می کنند تا وارد کنندگانی که در تیراژ بالا خودرو وارد می کنند اگر بخواهند با تمامی 120 مرکز اسقاط کشور در ارتباط باشند یک فضای دلالی و کاذب به وجود می آید .متاسفانه این فضای دلالی در حال حاضر به وجود آمده و نرخ خودروی فرسوده 3میلیون و 500هزارتومان الی 4میلیون تومان افزایش پیدا کرده .این مبلغ نمی تواند نیاز مالی دارنده خودروی فرسوده را برای خرید و جایگزین نمودن خودروی جدید تامین کند .

رهبر افزود : باید تشکل های صنفی خاص و تشکل های وارد کننده در کنار ستادحمل و نقل سوخت کشور قیمت ها ی اعمال شده را کنترل کنند و بیشترین سود را در این میان برای مالک خودروی فرسوده باشد و از سویی اسقاط به شکلی صورت پذیرد که زمان انجام آن کاهش پیدا کند و از سویی دیگر قیمت خودرو تا حد محدود ومعقولی افرایش پیدا کند و مشکل وارد کنندگان نیز حل شود .

وی بیان کرد : اگر تشکل های ستاد حمل و نقل سوخت کشور ، تشکل های صنفی خاص و تشکل های وارد کننده همکاری های لازم را با یکدیگر داشته باشند دلال قادر به افزایش قیمت خودرو نخواهد بود .باید با تبلیغات مستقیم از شبکه سراسری خودروی فرسوده مستقیما از مالک بدون هیچ واسطه ای خریداری شود .با این روش مالک خودروی فرسوده از نحوه ثبت نام آگاهی پیدا می کند و و بعد از ثبت نام به سامانه مرکز اسقاط ورود پیدا می کند و می تواند خودروی فرسوده خود را به قیمت مناسب بفروشد و نیز خودروی جایگزینی را خریداری نماید .

وی خاطر نشان کرد : باید روند اداری اسقاط خودرو کوتاه شود . . راننده خودروی فرسوده خود را به مراکز اسقاط می سپارد و باید روند اداری آن طی شود  ، تا این خودرو توسط پلیس اسقاط شود این فرایند زمان بر است زیرا پلیس بعد از 15 روز در مراکز اسقاط حضور پیدا می کند و بدون آن که نظارت جدی و موثری را در این زمینه انجام دهد از مرکز خارج می شود .

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت : برای رفع این مشکل باید وقتی خودرو وارد سیستم شد فقط به مدت سه روز به پلیس وقت داده شود تا نظارت خود را در این باره انجام داده و روند این فرایند را تسریع کند اما تا به امروز هیچ گونه اقدامی در جهت تسریع روند اداری اسقاط خودرو انجام نشده است .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"